Brist på respekt för allemansrätten....

För det första så tycker jag att namnet på allemansförmånen är missvisande eftersom det inte är en rättighet utan en förmån att få vistas i naturen dessutom så innebär denna förmån en massa skyldigheter, sköter vi detta så har vi en fantastisk möjlighet att få tillbringa kvalitets tid i relativt oförstörd natur.. För det andra så är det inte ok att elda hej vilt, det är inte ok att kapa grenar till grillpinnen, det är inte ok att skita ner och förstöra med motorcyklar, hästar och cyklar.. det är inte ok att på eget bevåg ”gallra” i ledningsgator utan markägarens tillstånd, lagen är på inget sätt otydlig. Man har inte ens rätt att förstöra marker hur man vill ens om man äger dom..

Så nu undrar jag är jag ensam om att tycka att förmånen missbrukas och ganska så grovt dessutom.
Jag paddlar och klättrar mest, och i bla samband till dess aktiviteter ser oftast lägerplatser och öar ut som mindre sopptippar. Gissar att det ser ut på samma sätt över allt. Är det bara några få som lyckas förstöra så mycket eller är slarvet allmänt?
Tycker ni det är ett problem eller har jag gått in en gubbfas(har iså fall vart gubbe länge)
 
Du skrev : Sen att någon försöker provocera(trolla) fram svar från andra för att de kanske inte håller med.
Kom igen nu peter vad är problemet med de vingförsedda, det handlar ju inte om stora saker.
Är allt du skriver torr ironi eller har jag missat nåt ???



De vingförsedda änglarna är dom som aldrig bryter en kvist, jag har tillagat tallbarrste, björkte etc, det får man ju inte enligt allemansrätten , hur tänker du när det gäller såna "överträdelser"
Vad är du efter med ditt inlägg, känner mig träffad när jag kokar björkte....
Men det kanske är värstingmarodörerna du är ute efter ????
peter skuggan

Jag försöker undvika kvistbrytning. Vill jag ha material till mitt slöjdande kollar jag med markägarn om det är nåt jag vill ha. Vill jag plocka björklöv eller göra nässelsoppa så är det ok enligt allemansrätten. Ta och kolla upp vad den säger. Den finns för att du ska få göra bla. tallbarrste.
Men måste du bryta en gren för att skörda barr och löv får du tänka om.
 
[QUOTE=Betula pendula;359411]Jag försöker undvika kvistbrytning. Vill jag ha material till mitt slöjdande kollar jag med markägarn om det är nåt jag vill ha.
Hoppas du har små markägare...
Bryta en gren behöver man väl inte , men löven får jag ta enligt dig....?
Ja, så kan man ju tänka, jag har när jag ringt upp stora markägare o framfört att jag skulle vilja ha en bit ene, ta granris till en bädd, dom garvar o vet inte vart dom ska koppla mig, vet inte vem som har hand om sådana tillstånd för enskilda, får inget skrivet på att jag får göra så, så jag anser att de e inte så lätt alltid att fråga markägarn om lov....
Det verkar som dom tror att man är ute efter att provocera, ngn miljöaktivist som håller på nu igen...
peter skuggan
 
Senast ändrad:
det är inte ok att på eget bevåg ”gallra” i ledningsgator utan markägarens tillstånd, lagen är på inget sätt otydlig.
Alla ledningsgator ägs av det lilla bolaget Vattenfall. Jag ska allt kontakta dem och fråga om jag får såga ner en björk med en diameter på 7 cm 2 km väster om stad X 300 meter norrut efter ledningsgatan.
 
Skogstoker, tat lugnt, de e ingen som bryr sig om dina kvistar, lägg ner !!!
Usch va änglar som lever som dom som lär finns här.....
skogsmarodören, värstingen i skogen....
peter
 
Seriöst :(
OK Trådmarodörer. Om vi struntar i era grenar ett tag. Tycker ni det är ok som det är i dag?
Många markägare som jag känner gillar inte läget idag. Flera klätterklippor har idag belagts med klätterförbud eller att accessen till klippan försvåras. Tidigare har det handlat om fåglar som häckat, men mer och mer handlar förbuden om konflikter till de som äger marken och klättrarna. Och det som felat är att klättrarna använt allemansrätten på fel sätt. Öar i skärgården tas ut ur allemansrätten redan idag pga missbruk. tex tältförbud på sandhamn.
Gör gärna problemet till ett par pinnar, det ligger säkert mer skit och gömmer sig där. Men om alla gjorde som de ville så har vi snart förlorat vår förmån. Jag blir ganska ledsen om jag i framtiden skulle behöva betala för att tälta på en öde ö i skärgården.

Sen ang ledningsgator så tro jag inte att elbolagen äger alla dessa utan arrenderar och brukar många av dem (jag kan ha helt fel, de ägde inte vår mark helt säkert..). Men du var nog bara lite ironisk ...
 
Jag upplever ofta det omvända problemet, stigar som växer igen och tältplatser som förslyas. På sådana platser skulle inte jag ha något emot fler mtb-cyklister och brutna grillpinnar.
 
Jag upplever ofta det omvända problemet, stigar som växer igen och tältplatser som förslyas. På sådana platser skulle inte jag ha något emot fler mtb-cyklister och brutna grillpinnar.
Att cykla mtb är tillåtet. Fokusera på nåt annat än grillpinnar, som ner sågade träd till bränsle små högar med skit och toapapper över allt, eldning på klipphällar, kvarglömda tomflaskor, batterier och andra soppor m.m. Det är över allt där friluftmänniskor är. Har plockat med mig tomma realfood förbackningar från topen av keb.
Skit i grillpinnen är ni snälla. Det handlar inte om den... är det ert sätt att skylla ifrån er?
Varför känner ni er så träffade?
 
Skit i grillpinnen är ni snälla. Det handlar inte om den... är det ert sätt att skylla ifrån er?
Varför känner ni er så träffade?



Inte grillpinnen, Vad handlar det om då ?, känner sig träffade gör nog alla som ngn gång idkat friluftsliv utan att kalhugga skogen.

Tala gärna om vem ni är ute efter, noterar att många "utsidesmedlemmer" hukar i bakgrunden o vill inte kommentera den här tråden, för det är nog inte bara jag som känner mig träffad, om man nu ska ta dig på allvar...
peter skuggan
 
#1 2008-05-23, 19:47
Betula pendula Inlägg: 163

Brist på respekt för allemansrätten....

--------------------------------------------------------------------------------

Jag är förvånad att de på detta forum är så många som har en sån brist på respekt för allemansrätten, eller att det råder hos många en total okunskap vad allemansrätten är.


Din förvåning får du gärna utveckla vad gäller bristen på respekt och okunskap hos utsidesmedlemmar...
 
Det är inte första gången den här frågan kommit upp i forumet. Problemet är att diskussionen tenderar att bli svart-vit. Jag, som varit med i WWF sedan barnsben, aldrig lämnar skräp efter mig, älskar natur, djur osv, får hålla på och nyansera och förklara in absurdum bara det gäller "tagande av grillpinne". De som tror sig vara eller försöker ge sken av att vara allemanrättens riddare här, klarar ofta inte av att hålla isär vandalisering som att skära barken av björkar, fälla hela träd, bygga kojor etc. från att inte ens i sällan besökta områden i snårigt avsnitt där slyn sprutar upp ur backen ta en grillpinne, en vandrarstav eller ett metspö. När man nyanserat och nyanserat och förklarat tillräckligt många gånger tröttnar man på diskussionen.:

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=27027&pagenumber=1

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=27158&highlight=vandringsstav


Det var ju bra att det i denna tråd uppmanades att skita i grillpinnen. Här kommer bl.a. en summerande anvisning över hur man skiter i skogen:

1. Leta upp en avskild plats där det är osannolikt att någon kommer klampande. Gärna med fin utsikt eller under en tät gran. Vindstilla eller lite vind om insekter. Det ska kännas som en trivsam plats. Kolla gärna ut platsen innan det blir akut, om det då skulle vara dåligt väder så du vet vart du ska ta vägen.
2. För vegetation åt sidan om typ mossa, sparka upp en grop.
3. Skit i gropen. Undvik att pissa på toapappret.
4. Elda upp toapappret så gott det går. Nästan allt brinner upp om man inte pissat på det.
5. Se till att det är släckt, skyffla igen gropen. Lägg över t.ex mossan igen

I fjällen kan gropen bli grundare. Men elda upp toapappret, tryck inte bara in det under en sten. Där blir det liggande, länge.

Vid eldning kan det vara bra att stensätta marken och elda på sten. Blir en bra syresatt eld, lätt att rigga kastruller och marken skyddas. Bygg en ring om det känns bättre för att hålla elden avgränsad, men riv ringen och stensättningen när klar. Ta med det skräp som inte eldas upp.

Tvättning med tvål sker en bit från sjön/bäcken. Bra att värma på bara lite vatten, dryga ut det med kallt så det blir lagom varmt om håret ska tvättas.

Vid diskning, gör en grop motsvarande skitgropen. Kacka ut t.ex pastan i gropen, inte ner i en sjö eller jock där det blir liggande till vintern. Täck gropen innan du lämnar platsen.

Det är inte så svårt att låta bli att lämna kvardröjande spår efter sig. Kräver inte mycket jobb.

Jag tror knappast man kommer att slippa grillpinnediskussionen framöver heller, hur många gånger det än poänteras att allt ska ske med sunt förnuft. Typ, skär inte till grilllpinnen, metspöt, vandrarstaven där det alls sedan syns, och ta slanan där det finns mycket. Grillpinnen räcker några steg in i skogen från en stig om det duggar sly i backen. Metspö, dvs. lite större slana, sök dig lite längre in och ta där det är snårigt och finns många. Använd det sunda förnuftet och agera så inget förstörs och ingen kan störa sig på det så hotas ingen allemansrätt. Men nu blir det väl istället någon semantisk diskussion om vad sunt förnuft är.

Raskesven
 
Bästa sättet är väl att tänka så här: Om 200 personer kommer hit under ett år och gör samma sak som jag tänker göra, hur kommer det se ut då? Hur kommer det att drabba markägaren?


När det gäller grillpinnar så tycker jag att det fungerar utmärkt att hitta döda kvistar att använda. Det jag grillar är korv och de grillas inte hårdare än att det går utmärkt även med en torr kvist till grillpinne.


Skitsamma om det syns eller inte, man FÅR INTE ta levande kvistar utan markägarens tillstånd. Lagen må vara fånig, men den blir inte bättre av att man bryter mot den.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.