Brist på respekt för allemansrätten....

Jag är förvånad att de på detta forum är så många som har en sån brist på respekt för allemansrätten, eller att det råder hos många en total okunskap vad allemansrätten är.
Efter att ha läst runt lite på forumet bla. om överlevnad, med det verkar vara allmänt.

Min fråga är bryr man sig inte eller har man aldrig lärt sig? Vet att skolan oftas inte tar upp ämnet.
Så det är upptill var och en. Men i ett forum om friluftsliv borde ju andelen som tagit reda på vad som gäller vara större än hos allmänheten.

Fraser som vad gör det om jag hugger ner levande träd när skogsbolagen skövlar eller Det gör ju inget om jag åker cross här det är ju redan spår hår

Vi svenskar borde alla vet vad som gäller och följa den eller hur...
Läs och lär
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/
 

avslutad210712

Gäst
Jag är förvånad att de på detta forum är så många som har en sån brist på respekt för allemansrätten, eller att det råder hos många en total okunskap vad allemansrätten är.

Efter att ha läst runt lite på forumet bla. om överlevnad, med det verkar vara allmänt.
bolagen skövlar[/I] eller Det gör ju inget om jag åker cross här det är ju redan spår hår

Du säger att det verkar allmänt bland utsidans medlemmar (eller i alla fall bland de som är aktiva i diskussionerna) att de bryter mot allemansrätten.

Du säger att det handlar om att det bland utsidans medlemmar är legalt att köra (motor)cross där det redan finns spår.

Vågar påstå att de allra flesta av utsidans medlemmar respekterar allemansrätten på det sätt det är tänkt att den skall respekteras. Läser inte alla foruminlägg eller alla trådar men det vore skoj att få en länk till den tråd där det diskuteras motorcross på utsidan. Enda gången jag kan påminna mig om att någon skulle hugga ner träd var väl i en överlevnadstråd där trådskaparen skulle leka överlevnad i sin morbros skog där han hade lov att fälla träd.
 

avslutad210712

Gäst
Nu förstår jag vilken tråd du menar. Det var en tråd jag inte läst förut men just nu sitter jag och läser den.
 
Jag är förvånad att de på detta forum är så många som har en sån brist på respekt för allemansrätten, eller att det råder hos många en total okunskap vad allemansrätten är.
Efter att ha läst runt lite på forumet bla. om överlevnad, med det verkar vara allmänt.

Min fråga är bryr man sig inte eller har man aldrig lärt sig? Vet att skolan oftas inte tar upp ämnet.
Så det är upptill var och en. Men i ett forum om friluftsliv borde ju andelen som tagit reda på vad som gäller vara större än hos allmänheten.

Fraser som vad gör det om jag hugger ner levande träd när skogsbolagen skövlar eller Det gör ju inget om jag åker cross här det är ju redan spår hår

Vi svenskar borde alla vet vad som gäller och följa den eller hur...
Läs och lär
http://www.naturvardsverket.se/sv/Att-vara-ute-i-naturen/Allemansratten--en-unik-mojlighet/Vad-galler-enligt-allemansratten/
Jag erkänner att jag bryter mot allemansrätten !
Jag tar nämligen klena pinnar av sly som är färska (så att de inte börjar brinna när jag grillar).
Du har väl med dig en grillpinne hemifrån förstår jag ?
Ska nog försöka tillverka en grillpinne till korven, som jag tar med hemifrån i fortsättningen.
Har nog genom åren tillverkat en o annan sälgvisselpipa av färskt levande sälg....
Har även hänt att jag flyttat kanoten mellan vattnen utan att tänka på kräftpestspridningen...
Det där med kanotflytten tänker jag på numera, så att jag inte ställer till det.
Säkert är det ngt mer dumt jag gör, men försöker så långt som möjligt respektera Allemansrätten
Peter, en som känner sig träffad....dåligt samvete....usch!
 
Senast ändrad:
Klar det inte gäller alla...

avslutad210712.

Jag tror att många här på utsidan både kan och följer allemansrätten. Men förvånansvärt många kan den inte eller inte bryr sig. Tänker inte ge någon hint om en specifik tråd eller inlägg. Det blir som att peka ut någon. Men titta runt lite du kan hittar saker i debatter som rör cykling , överlevnad, säker mer lite här och var.
Det jag menar är att vi som kallar oss aktiva friluft människor borde var bäst på detta.

Peter 1959.
Vet inte om jag läsa lite ironi här , men av dina brott ser jag konot flytten som allvarlig.
Fast det är inte allemansrätten du brutit mot. Visa vatten och vatten drag är det förbjudet att medtaga främmande förmål i som varit i andra vatten. då främst för att det bedrivs forskning på platsen och andra resarvat. Som tröst för ditt dåliga samvete när du tänker på alla eventuella kräft lik som flyter omkring så kan ju naturen fixa det där själv, med gäss och annat fjäderfä som flyger från sjö till sjö.
Ja fånigt nog har jag nu mera en gammal radio antenn som grill pinne, det finns ju olika förmer av att skita i allemansrätten. Att plocka nåt sly till grillpinnen är i och för sig fel, men med lite hänsyn till andra går det ju att plocka pinnen utan att det syns. Men när jag hittar vindskydd gjort från färska slanor i när området känns det lite tråkigt. tankar går ju då till överlevnads forumet.
Där kommentarer inget tjaft om allemansrätten är ni snälla gjort si gällande.
Vindskyddet i fråga fanns inte på någons markägares mark där eventuellt tillstånd givits utan på ett av skärgårdstiftelsens resarvat. Lite sunt förnuft inte lämna spår efter sig
 
Allemansrätten

som mest är en skyldighet, tas komersiellt som intäkt för att hårdnyttja andras natur men även individuella kojbyggen syns väl. Brukar se dem inom reservat. Men å andra sidan både rids och MTBas det trots förbud där.....

I småland för några år sen hade ett Tyskt naturbolag kört ut ett 50-tal individer till vildmarksliv på ett par öar, de avverkade träd, eldade trots eldningsförbud och när markägaren kom och undrade vem som slagit läger på hans sommarbete blev han bortmotad med vapen, under hänvisning till allemansrätten... Såsmåningom kom fabror mässing och tyskarna fick flytta på sig, men rättsapparaten klarade inte av både organiserade utlänningar och utomlands på en gång...

Engångsgrillar, plastpåsar, embalage brukar jag träffa på ute i den lilla natur vi har här i söder. När jag lät ett gäng ungdommar hitta "bra att ha saker" under en halvmils vandring längs ett cykelspår, resulterade det i tre sopsäckar snabbt...fler säckar stod inte till förfogande...

Sälgpipor och en och annan slypinne till korvgrillningen har nog de flesta gjort sig skyldiga till, med 12 grilltillfällen ute per år och en ny pinne varje gång, börjar vi tala om mängden till en kvast på en normalfamilj och ett år...

Döda kräftor pga otvättade kanoter har jag sett på oväntade ställen, men alltid med väg till...

Familjens skog har ofta besök, det synns på nya eldplatser och avverkningar, trots att det numera är naturskyddsområde....

Av svaren om tjafs och regler förstår jag att mången här sätter sig över regelverket, trist. Regler är det vi har före förbud....Utomlands har man många av det senare. Hjälp inte kvävarna i deras strävanden...

Uppenbart är att det här är en tråd som behövs... Tack för att du började den.

//J
 
Jag har en teori till varför det blir såhär.
Förr i tiden krävdes utrustning och kunskap för att kunna ta sig ut i "naturen". Idag tar folk sin fyrhjuling och drar iväg. Med engångsgrillen behöver folk inte kunna göra eld på riktigt och all mat finns färdig att köpa portionsförpackad i affären.

Att jämföra det med datorer är kanske lite märkligt, men parallellerna finns. Förr i tiden krävdes kunskap och dyr/avancerad/komplex utrustning för att få ur något annat än Syntax Error ur datorn. Numera kan kreti och pleti köpa en dator och hålla på utan att egentligen vet vad de gör.

En tredje, och viktig sak, är att folkhemmets "mår kollektivet bra så mår också jag bra" har ändrats till "jag skiter i kollektivet, bara jag mår bra". Engångsgrillen är sotig och kladdig så då får JAG obehag med att bära hem den. NÅGON ANNAN får ta hand om den istället.
 

avslutad210712

Gäst
som mest är en skyldighet, tas komersiellt som intäkt för att hårdnyttja andras natur men även individuella kojbyggen syns väl. Brukar se dem inom reservat. Men å andra sidan både rids och MTBas det trots förbud där.....

I småland för några år sen hade ett Tyskt naturbolag kört ut ett 50-tal individer till vildmarksliv på ett par öar, de avverkade träd, eldade trots eldningsförbud och när markägaren kom och undrade vem som slagit läger på hans sommarbete blev han bortmotad med vapen, under hänvisning till allemansrätten... Såsmåningom kom fabror mässing och tyskarna fick flytta på sig, men rättsapparaten klarade inte av både organiserade utlänningar och utomlands på en gång...

Engångsgrillar, plastpåsar, embalage brukar jag träffa på ute i den lilla natur vi har här i söder. När jag lät ett gäng ungdommar hitta "bra att ha saker" under en halvmils vandring längs ett cykelspår, resulterade det i tre sopsäckar snabbt...fler säckar stod inte till förfogande...

Sälgpipor och en och annan slypinne till korvgrillningen har nog de flesta gjort sig skyldiga till, med 12 grilltillfällen ute per år och en ny pinne varje gång, börjar vi tala om mängden till en kvast på en normalfamilj och ett år...

Döda kräftor pga otvättade kanoter har jag sett på oväntade ställen, men alltid med väg till...

Familjens skog har ofta besök, det synns på nya eldplatser och avverkningar, trots att det numera är naturskyddsområde....

Av svaren om tjafs och regler förstår jag att mången här sätter sig över regelverket, trist. Regler är det vi har före förbud....Utomlands har man många av det senare. Hjälp inte kvävarna i deras strävanden...

Uppenbart är att det här är en tråd som behövs... Tack för att du började den.

//J


Med tanke på att tråden handlar om att utsidans medlemmar medvetet bryter mot allemansrätten så:

Tror jag inte att tyskarna tillhör utsidan i någon större grad.

Tror jag inte att utsidans medlemmar tar fyrhjuling eller skoter ut i naturen i någon större grad.

Tror jag att utsidans medlemmar tar sig grillpinnar i skogen av det som normalt sett, i norrbotten i alla fall, brukar räknas till skräpskog men självklart är det inte mer rätt för det. Personligen tror jag också att det spelar lite roll var man tar sin grillpinne. Om jag tar en pinne eller fyra någon gång per årtionde på en strand så lär det inte märkas på något som helst sätt. Själv använder jag alltid halster när jag skall tillaga fisk..

Något som jag däremot har svårt att se skulle falla in under det som allemansrätten var tänkt att täcka in är bärplockarna som väller in från framförallt öststaterna och thailand. En bäruppköpare anordnar boende, transport till och från skogen samt köper upp alla bär som plockas (läs tvingar plockarna att sälja bären till honom/henne). För mig är det här inget annat än ett brott (kan kanske inte vara ett brott i ordets rätta bemärkelse eftersom det inte är någon lag) mot allemansrätten och eftersom en och samma person sköter allt det praktiska runt omkring så kan inte jag se att det är något annat än ett arbetsgivar/arbetstagar-förhållande på ackordsbasis.

Visst kan tråden behövas men jag tror faktiskt att utbildningsinsatsen/diskussionen behövs på helt andra ställen än bland utsidans medlemmar.
 
avslutad210712.

Jag tror att många här på utsidan både kan och följer allemansrätten. Men förvånansvärt många kan den inte eller inte bryr sig. Tänker inte ge någon hint om en specifik tråd eller inlägg. Det blir som att peka ut någon. Men titta runt lite du kan hittar saker i debatter som rör cykling , överlevnad, säker mer lite här och var.
Det jag menar är att vi som kallar oss aktiva friluft människor borde var bäst på detta.

Peter 1959.
Vet inte om jag läsa lite ironi här , men av dina brott ser jag konot flytten som allvarlig.
Fast det är inte allemansrätten du brutit mot. Visa vatten och vatten drag är det förbjudet att medtaga främmande förmål i som varit i andra vatten. då främst för att det bedrivs forskning på platsen och andra resarvat. Som tröst för ditt dåliga samvete när du tänker på alla eventuella kräft lik som flyter omkring så kan ju naturen fixa det där själv, med gäss och annat fjäderfä som flyger från sjö till sjö.
Ja fånigt nog har jag nu mera en gammal radio antenn som grill pinne, det finns ju olika förmer av att skita i allemansrätten. Att plocka nåt sly till grillpinnen är i och för sig fel, men med lite hänsyn till andra går det ju att plocka pinnen utan att det syns. Men när jag hittar vindskydd gjort från färska slanor i när området känns det lite tråkigt. tankar går ju då till överlevnads forumet.
Där kommentarer inget tjaft om allemansrätten är ni snälla gjort si gällande.
Vindskyddet i fråga fanns inte på någons markägares mark där eventuellt tillstånd givits utan på ett av skärgårdstiftelsens resarvat. Lite sunt förnuft inte lämna spår efter sig

Du skrev: Peter 1959.
Vet inte om jag läsa lite ironi här , men av dina brott ser jag konot flytten som allvarlig.


De där med kanotflytten, det var början på 70-talet, och då var det inte ngt konstigt med det, ungefär som att tvätta bilen med trädgårdsslangen på tomten, de var inte på tapeten på den tiden, nu är vi mer upplysta. De vuxna som var med då borde kanske upplyst om dessa saker.
Men vad gör vi inte nuförtiden, tvättar kläder, diskar, tvättar oss själva i sjöarna i skogen, har alla ickemiljöpåverkande medel till dessa aktiviteter ???
Det är inte lätt att inte påverka naturen på något litet sätt nar man är ute i skog o mark.
Men jag hoppas att alla gör sitt bästa, för att följa allemansrätten.
peter
 
Du skrev: Peter 1959.
Vet inte om jag läsa lite ironi här , men av dina brott ser jag konot flytten som allvarlig.


De där med kanotflytten, det var början på 70-talet, och då var det inte ngt konstigt med det, ungefär som att tvätta bilen med trädgårdsslangen på tomten, de var inte på tapeten på den tiden, nu är vi mer upplysta. De vuxna som var med då borde kanske upplyst om dessa saker.
Men vad gör vi inte nuförtiden, tvättar kläder, diskar, tvättar oss själva i sjöarna i skogen, har alla ickemiljöpåverkande medel till dessa aktiviteter ???
Det är inte lätt att inte påverka naturen på något litet sätt nar man är ute i skog o mark.
Men jag hoppas att alla gör sitt bästa, för att följa allemansrätten.
peter

Först ser jag att jag skriver som kråka...
Tror att det var på slutet av 70 talet man bötjade insee att det var vi människor som bar ansvaret till spridningen av kräftpesten(rätta mig om jag har fel). Så då kan ingen lasta dig för det heller, inte ens du själv. Men det är inte mot allemansrätten att byta vattendrag med kanoten. Kaske endas mot lokala regler. Den negativa miljöpåverkan som vi friluftmänniskor gör är också synd och skam. Men det är en annan tråd som kan bli hur stor som helst för allt påverkar miljön mer eller mindre.
Jag vill pratar om allemansrätten och i och med den lämna de platser som vi besökt som de var när vi kom dit. Varför det är så svårt...
 
Jo du betula pendula, jag vet dom som anser att "har folk innan oss skitat ner här i skogen så ska faimej jag ochså göra det" och så står dom o stirrar på en nedbrunnen eld fylld av cigarettfimpar tomma tuber, kapsyler, batterier, mm. Jag brukar städa upp sånt när jag ser det, men väldigt många använder elden som en förbränningsstation för allehanda medhavda förpackningar, de e ett J-A sätt !!! Tar man med skiten, ta hem det ochså ! är mitt motto!
Man skulle införa ett slags "körkort" för att få vistas i skogen igentligen, jag förstår nu vilka människor du syftar på som utan att blinka, bryter mot allemansrätten.
peter
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.