Dina val kan skapa välfärd och bättre miljö!

Hur många skulle slänga ett helt hus på soptippen idag? Förmodligen ingen.
Men när det kommer till billigare fungerande varor är det få som bryr sig, ska de bort är de tyvärr ofta tippen som gäller.
Frågan om hur bra välfärd vi har är mycket het idag. Det pratas om hur arbetslösheten skall minskas, om hur vi behöver mer kvalitativa studenter och om hur tillväxten skall ökas.
Men det finns andra sätt att öka välståndet på. Tänk om vi kunde skapa produkter som aldrig blev förbrukade. Efter 3 generationer hade ingen kommande generation behövt köpa en ny bil, ett nytt hus eller någon ny pryl över huvud taget. De äldre generationerna hade redan skaffat det. Då hade var man haft pengar i överflöd och välstånd hade varit något helt annat än idag.
Nu kan vi tyvärr inte skapa sådana produkter. Men vi kan välja att köpa produkter som håller betydligt längre. Framförallt kan vi se till så att inga fungerande produkter slängs på soptippen.
För varje produkt som omsätts istället för att hamna på tippen sparar vi kostnader för sophanteringen, men framförallt så slipper vi kostnaderna och miljöförstöringen för att producera en ny. Vi slipper skörda fler träd, ta upp mer olja och spruta ut mer illavarslande koldioxid.
För er som tycker blocket.se och tradera är jobbigt, osäkert och tar mycket tid i anspråk gå till företagen som gör det smidigt och lätt istället: www.repsam.se för HiFi, möbler: http://www.framtid-hbg.se/, datorer: http://www.pcfynd.se/, och glöm inte bort alla loppisar, myrorna, Emaus och liknande! Det finns många ställen runt om i landet.
Så köp begagnat och lär er att sälja era fungerande produkter istället för att slänga dem. Använd det som redan finns och spara pengar, spara miljön och höj hela samhällets välfärd!
 
Då är jag förmodligen ingen! :)

Man ska inte glömma att det är produktionen och konsumtionen som gjort att en stor del av världen idag har mat, sjukvård, mediciner, utbildning, kunskap, säkerhet etc. Att det är vad som gjort att vi idag kan hålla kontakten med helt främmande personer på Utsidan och att vi kan informera om våra personliga idéer om hur man kan förbättra världen.
Min gissning är att ökad rikedom också ger möjligheter att värna miljön. Fattigdom tror jag är det sämsta för miljö och människor.
Känner mig också rätt säker på att det bästa är att i osäkra frågor bestämma sig för att använda en enda metod för att uppnå målet. Så när det gäller att värna miljön är det säkert sunt att inte lägga alla ägg i samma korg utan istället tillåta (till och med förespråka) att individer gör det de tror är bäst så länge det inte direkt inskränker andras val.

Ägande, teknikutveckling, friheter tror jag är vägen till en bättre värld.
Vi har åtminstone sett den värsta miljöförstöringen på de platser och under de tider då enskilt ägande var väldigt begränsat, ingen bred teknikutveckling skedde och friheten var satt på undantag.
 
Obetydligt använt bortskänkes

Om någon vill ha obetydligt använt (använt endast en gång) toapapper och pappersnäsdukar så är ni välkomna hem till mig och hämta.

Men kom regelbundet (=1gång/dag) för längre än så vill jag inte spara på mitt överflöd. :cool:

Vid ev många spekulanter så prioriterar jag den som kan komma mellan kl 20:00 och kl 21:00 då jag i regel är hemma. Klockan 21 låses ytterdörren.

Per
 
Transporterna sliter ju inte alls.......

Envar som får för stor tro på återvinning bör studera de tyska exemplen där de gröna genomförde en total återvinningspolitik....Då skattemedel för utbyggnad av vattensystem, reningsverk och ledningsnät jämte utbyggnad av avloppsreningsverk samt rörnät saknades samt att kostnader och problem med nya sorterings sopbilar var uppenbart samt att trottoarplats saknades till alla nya sopkärl övergas nyordningen.....saknad av få.

Nettomijövinsten vid diskning av mjölk, livsmedelsförpackningar är sällan intressant tyvärr.

Dito med hastighetsänkningar där exponeringstider samt samhällskostnader sällan beaktas eller önskas studeras. Intressant för beslutsfattarna brukar flyga+åka taxi på skattemedel.
 
Då är jag förmodligen ingen! :)

Man ska inte glömma att det är produktionen och konsumtionen som gjort att en stor del av världen idag har mat, sjukvård, mediciner, utbildning, kunskap, säkerhet etc. Att det är vad som gjort att vi idag kan hålla kontakten med helt främmande personer på Utsidan och att vi kan informera om våra personliga idéer om hur man kan förbättra världen.
Min gissning är att ökad rikedom också ger möjligheter att värna miljön. Fattigdom tror jag är det sämsta för miljö och människor.
Känner mig också rätt säker på att det bästa är att i osäkra frågor bestämma sig för att använda en enda metod för att uppnå målet. Så när det gäller att värna miljön är det säkert sunt att inte lägga alla ägg i samma korg utan istället tillåta (till och med förespråka) att individer gör det de tror är bäst så länge det inte direkt inskränker andras val.

Ägande, teknikutveckling, friheter tror jag är vägen till en bättre värld.
Vi har åtminstone sett den värsta miljöförstöringen på de platser och under de tider då enskilt ägande var väldigt begränsat, ingen bred teknikutveckling skedde och friheten var satt på undantag.

Klokt sagt. Sedan är det dessutom betydligt mer miljövänligt att köra en ny Toyota Prius än en gammal Volvo 240.
 
Demokrati

Att införa demokrati och att bekämpa ekonomisk brottslighet och koruption är helt avgörande för hur det kommer att gå med miljön.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=597&a=754408

Länder som är fungerade demokratier har helt enkelt bättre levnadsstandard på alla sätt och vis.

Dock vad jag har förstått så går det sakta men säkert framåt i demokratiserings prosessen rent allmänt men det borde förstås kunna gå fortare

Hans Friedel
 
jag handlar begagnat för att jag är snål, köpa en två år gammal dux-soffa som kostat 40tkr för 5-6tkr för att någon stackars sate flyttat isär.. så länge indien, kina och pakistans vräker ut miljöföroreningar och slukar naturresurser så hjälper det föga att jag köper lågenergilampor, förutom att jag tjänar pengar på det... det e ju en anledning bra som någon..
 
Har inte varit med här på ett tag. Men jag undrar är ni bara väldigt trötta på miljö prat. Eller tycker ni att ni inte är ansvariga se till att ni lever så miljövänlig som möjligt för att man i andra länder inte bry sig? Vill ni provocera eller blir det bara så här. En pratar för miljö och resten försöker att berätta att han har fel. Vore väl lit roligare med motstånd eller?

Det jag undra över är när någon pratar om återvinning eller ekologiskt eller nåt annat miljömässigt dravel i era öron. Så ploppar det upp svar som de på andra sidan jorden de är värre, eller vi behöver inte bry oss för vi i väst har sån bra teknik. och ju mer pengar som flödar ju bettre kommer all få det bla bla bla osv.

Det jag inte fattar är nåt måste göras om vi ska behålla den här underbara standarden vi har, För de i asen är snart i kapp och förbi. lyckas de utan att skita ner så mycket som vi gjort... Troligtvis gör de det. Teknisk utveckling eller utveckling överhuvud tag och ett miljö vänligt samhälle är väl inget motsatt förhållande.

För det verkar som ni i denna tråd verkligen tycker att det är idiotiskt att göra dess små saker som ni som små obetydliga medborgare kan göra. Det ger väl ingen som avkall på er levnadsstandar att spara lite på den jord som vi har idag. Det rimmar så illa med ett forum på utsidan och era profiler om friska och hyper hurtiga friluft människor.

Finns det inga som bara kan säga att bra skrivet tack för ett fint inlägg Grönskön.
Nä utan samma gamla utsidan klubb ... det är ju allt samma människor. Det är ju skit läskigt.
 
Att jämföra sina egna miljövänliga val med stora miljöbovar är väl inte riktigt tanken. Vitsen med att göra miljövänliga val, förutom att det känns bra, är ju att ALLA andra också ska göra det, det är då det blir någon effekt. Om bara en myra bär hem barren lär det inte bli någon stack.

/mattias
 
Att jämföra sina egna miljövänliga val med stora miljöbovar är väl inte riktigt tanken. Vitsen med att göra miljövänliga val, förutom att det känns bra, är ju att ALLA andra också ska göra det, det är då det blir någon effekt. Om bara en myra bär hem barren lär det inte bli någon stack.

/mattias

? Fattar jag dig rätt nu. Om din granne inte vill göra miljövänliga val så är det ingen idé att du heller gör det???
 
Jag måste erkänna (trots att jag tillhör "samma gamla utsidanklubb", och gjort det länge) att jag håller med Betula pendula i hans/hennes förvåning och bestörtning över hur miljöinlägg tas emot och kommenteras här. Jag är också mycket förvånad över att så många friluftsälskare som här finns kan hitta så många argument för att slippa ta sitt personliga ansvar. Eller handlar det inte om det? Handlar det kanske om att här är vi Äventyrare och då kan man ju inte samtidigt vara Naturmupp? För inte tänker vi väl: Det går ändå inte!
Motfråga: Tar jag mitt ansvar? Nej - inte i full utsträckning - förstås. Bland annat för att jag inte vet hur, men jag VILL leva på ett någorlunda sunt sätt och jag inser att andra vet mer än jag och troligen kan påverka mig och i rätt riktning. Jag vill bli påverkad. Jag vill vara romantiker och tro på att vi kan skapa en bättre värld. Det är inte för sent.
Grönskön och Betula pendula - ni behövs! Låt er inte nedslås av torra och lite nedlåtande(?) kommentarer. Det är ni som har rätt. Och jag lite grann...;)

HåkanF
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.