anlägga spång...

Hej alla kunniga individer.
Jag har behov av erfarenheter. Objekt : anlägga gångbar spång på myrmark utan fast botten. ca 250m lång. Skall kunna beträdas på ett säkert sätt av stora som små. Pengar kommer att sökas hos olika bidragsgivare. Min tanke just nu ligger på flytbryggor, sammanlänkade. Spången skall leda till en veduppvärmd koja mitt på myren, byggd på befintligt fundament, gjutet av armén på 50-talet.

Har man inget att göra skaffar man sig...

Roland
 
Saknas fast botten så lär väl en sån där som är på bilden så sakteliga sjunka?

Tror att botten under denna spången, som går rakt igenom en igenväxt vik, är ganska lös bitvis...

Denna är ju inte enbart pålad, utan av det jag kan se så står den på "fyrkanter" som fördelar tyngden och på så sätt bär i leran/sumpmarken...

Om jag fick för mig att bygga spång så skulle jag nog ringa Lida, eller göra ett studiebesök...

Thomas
 
Är inte det här med "bottenlösa" myrar bara en myt?

Bottenlös och bottenlös. Visst finns det en botten någonstans, men det jag menar är att det finns inget bärande skikt på minst fyra meters djup. Sedan om det är bottenlöst kan man väl diskutera. Men min fråga gällde inte en filosofisk diskussion kring begreppet utan huruvida det fanns tips att dela med sig av kring spångar på myrmark.
 
Angående spänger, så gick jag på spängerna på Store Mosse i Småland i somras, och dom hade bara en ca två meter lång 2 tum 6 liggande på tvären under skarvarna. Dom gick flera kilometer över gungfly, och det verkade inte som om dom sjönk nåt nämnvärt, även om man fick ha sjöben för att gå på dom... Det syntes att det hade legat där i säkert femton år, för det var bitvis läge för renovering.

Gångbräderna var två såna bräder, ca tre meter långa, jämte varann på längden, med ett par cm emellan.

En sak som man skulle kunna tänka på, om man vill, är att den typen av spång gör det i princip omöjligt att cykla mtb på. Den där springan emellan går att undvika ett par hundra meter, men sen kan du tänka dig vad som händer... Då ser ju spången från Lida ovan ut att gå bättre att cykla på. Kanske en kombination är det bästa och billigaste.

Hade.
 
Senast ändrad:
Min tanke med flytbryggor (element) är att lyfta virket från vattnet, minimera kontakten och därigenom förhoppningsvis förlänga livstiden med ett tiotal år. Denna myr är en gammal havsvik som är tämligen blöt och då särskilt vid högvatten. Flytbryggor följer med stigande vatten utan att hamna under vattnet.
 
Men vilka flytelement tål att ligga i året om utan att frysas sönder i längden? Fördelen med flytelement är att det skulle kunna minska virkesmängden avsevärt.
 
Miljöpåverkan?

Hur är miljöpåverkan om man ställer flytelement mot fast förankring i marken? Kan fisk och andra djur störas av en spångtyp som den vid Lida?

Thomas
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.