Sveriges svåraste fjälltoppar

I
Som du märker blir listan rätt lång, att Sverige bara skulle ha en "handfull" toppar som kräver någon klättring är enligt min mening en seglivad myt. Det är nog snarare bortemot en 40-50 stycken som kräver nån lätt klättring minst.

Sedan jag läste Dag Hammarskjöld anteckningar i dagboken till Konsul Perssons stuga vid Sårjåsjaure, har det varit något magiskt över hela Sulitelmamassivet. Det räknades en gång som Sveriges högsta fjäll på grund av sin avlägsna belägenhet. "tassemark" har ju redan påpekat att högtoppen på den svenska sidan inte kräver någon större ansträngning, men de "tinnar och torn" som finns på sidorna är föga utforskade. Glaciärerna runtom utgör också barriärer, och jag väntar med spänning på att "tassemark" skall ge sig i kast med detta hemlighetsfulla fjällområde.
 
Några högst subjektiva kriterier:
2. Det ska också vara 50 meters primärfaktor, dvs en sekundärtopp resa sig minst 50 meter i höjdled från "foten" där nästa högre topp möter. /Tobbe

Bergsklättring är den mest förädlade formen av fjällvandring. Vandringen kan egentligen bara bli komplett om man bestiger fjället på det allra svåraste stället.

Jag upptäcker till min förfäran, att jag yttrar mig på ett sådant sätt att inlägget egentligen hör hemma på "Forum - Klättring"!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.