Ljusfenomen i Basstávagge

Under ett par veckor sommaren 1997 var det osannolikt varmt i Sarek. Stekande sol och vindstilla. Till och med på höjderna kunde myggen anfalla utan att bekymra sig om vinden och inte ens i Basstávagge fläktade det.
Vi var ett gäng på 5 personer som hade planerat en rejält lång vandring, men värmen och myggen tog kål på oss, så vandringens längd blev enbart en tredjedel av den tänkta.
Färden gick från Salto till Sitojaure och sedan med båt till Rinim och sedan vidare in genom Basstávagge.
Sedan vi klivit ur båten i Rinim tog vi vår första rejäla paus precis i mynningen av vaggen. Vi befann oss då i skugga, men topparna runt omkring lyste så otroligt starkt i solljuset att man var tvungen att kisa oerdentligt. Jag låg på rygg, och när jag vände blicken mot Dágartjåhkkås topp såg jag något som tycktes sväva ut från toppen i stort antal. Först trodde jag att det var fråga om fåglar, men efter att ha rådfrågat mina färdkamrater så insåg jag att det inte kunde vara fråga om det. "Fåglarna" försvann nämligen i tomma intet efter ett tag -. och hela tiden kom det nya från den snöklädda toppen. Den bästa liknelsen vi kunde enas om var "såpbubblor", eftersom vi inte såg någon "form" - enbart ljusreflexer.

Är det någon av er som kan ge mig en trolig förklaring eller erkänna att ni satt där med såpbubbleburken?

HåkanF
 
Det skulle kunna handla om svärmande mygg eller andra flygfän. Om det var lugnt kunde de ligga kvar och svärma över fjälltoppen.

Sedan beror det på solens position i förhållande till "fenomenet" och iakttagaren om "fenomenet" ska framstå som lysande eller mörkt. Vid ett tillfälle fick jag syn på något som såg ut som en lysande gestalt ovanför en väg, det visade sig att det var en ansamling av svärmande flygfän och solen som stod mycket lågt belyste undersidan på deras vingar...
 
MAJJEN; sa:
Rungá; sa:
MAJJEN; sa:
.../Är det någon av er som kan ge mig en trolig förklaring /...
Måste vi försöka förklara allt i stället för att bara minnas dessa magiska stunder :)
Nä, det förståss. Jag ändrar frågan: Är det nån som sett nåt liknande?

HåkanF
Det var kväll och mörkt, jag satt framme på träningsvagen, Martin stod bakom mig och styrde. I skogen hördes bara hundarnas flämtande och gnisslet från bromsarna. Ljuset från våra nästan utbrända pannlampor räckte nätt och jämmt för att lysa upp vägen framför hundspannet.

Plötsligt ser jag ett ljus framme i skogen, det ligger i riktningen mot 'Waldhütte', byns festlokal i skogen.

"Martin är det några vid Waldhütt ikväll" frågar jag.

"Nä, inte vad jag vet" svarade han.

"Men det är ju alldeles ljust där, som om någon satt upp halogenlampor i en ring".

Ljuset var verkligen diffust kanske inte så starkt som om det kommit från tio halogenlampor, men nästan. Det hade ingen riktig källa, det såg ut som om det låg ca 300 - 400 meter längre fram.

Det som gjor det det hela lite mera 'overkligt' var ett starkt ljus, ca 10 ggr Venus eller Mars, som ovanför 'gläntan' rörde sig horisonteellt norröver. Fast betydligt längre bort.

När vi komm fram till Waldhüttan var ljuset borta.
Accocieringar till min ungdoms tefatböcker var naturligt vi oundvikligt. Jag såg det jag såg. Men vad det var ... naja det skulle vi ju inte berätta.
Fast till skillnad från Håkan vet jag vad jag såg, tror jag ...

Magnus
 
MW; sa:
Accocieringar till min ungdoms tefatböcker var naturligt vi oundvikligt. Jag såg det jag såg. Men vad det var ... naja det skulle vi ju inte berätta.
Det där lät mystiskt. Kan sånt hända? Då kanske det var sant med kossan i alla fall...

Håkan F
 
Flygande kor finns det emellanåt i alpregionen. Över sarek knappast.

Svaret på min upplevelse är ett helt naturligt ljusfenomen , med höga träd, moln, måne och förmodligen bakgrundljus från byn. Ligger det dessutom en storflygplats 35 km längre bort ser man ofta landningsljusen.

Interssant var att min kompis, som inte läst lika mycket ufolitteratur som ung, inte alls fick samma accossiationer. Jovisst såg han ljuset, men att det kunnde vara utomjordingar där ... nää.

Jag har senare passerat platsen ett par gånger och sett samma feneomen mer eller mindre starkt.

Med detta vill jag inte ha sagt att jag inte tror och hoppas på besök från utomjordingar. Och vem vet, kanske har jag misstagit mig.
 
Flygmyror?

Dessa kan komma i stort antal och stiga uppåt som du beskrev.

Molnfritt? Dimma/orografiskt moln från glaciär??

Thure
 
Det är väldigt naivt att direkt komma med en teori om utomjordingar så fort något är mysko.

Man måste gå igenom listan och välja det som är mest troligt av till exempel följande "alternativförklaringar":

• Avlidna människors andar/spöken
• Resenärer från framtiden
• Oknytt (tomtar, troll, älvor...)
• Utomjordingar på besök
• Mänsklig magi (telekinesi, en trollande Nåid etc)
• Gudar eller deras utsända (änglar, Jesus, Tor... listan är lång)

Eftersom du verkar ha bias åt UFO-hållet får du dessutom inte framlägga den teorin innan du har BEVISAT att de andra inte kan vara förklaringen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.