Delfinjakt i Japan

Det är svårt att ha en åsikt. På vissa ställen finns det gott om delfiner och på andra ställen har de nästan utrotats. Lika så är det med djur som vi jagar i Sverige (tex lodjur). Anledningen att vi tycker illa om delfinjakt är väl att de är intelligenta och ofta visas på tv som snälla djur. Vad man kan tycka är att det verkar vara en grym fiskemetod. Borde finnas bättre sätt att fiska dem på där inte stressen och djurplågeriet var lika markant.

Drygt 1 miljard hinduer tycker illa om att vi äter kor, på samma sätt tycker vi illa om att de äter hundar.
 
mathias; sa:
Det är svårt att ha en åsikt. På vissa ställen finns det gott om delfiner och på andra ställen har de nästan utrotats. Lika så är det med djur som vi jagar i Sverige (tex lodjur). Anledningen att vi tycker illa om delfinjakt är väl att de är intelligenta och ofta visas på tv som snälla djur. Vad man kan tycka är att det verkar vara en grym fiskemetod. Borde finnas bättre sätt att fiska dem på där inte stressen och djurplågeriet var lika markant.

Mkt riktigt som du säger och jag funderade på detta innan jag postade länken. Jag reagerade mest mot hanteringen som jag upplevde som grym. Liknande dåliga exempel på hantering av djur finns säkert på många ställen, inte minst vår "egen" köttindustri. Men ett dåligt exempel rättfärdigar inte ett annat kan jag tycka....

J
[Ändrat av Jonas.O 2007-02-23 kl 18:57]
 
Bra iniativ.

Tycker det är en väldigt enkel frågeställning och kan inte förstå motsatsen.

Man kan väl diskutera huruvida man skall äta djur men att de skall visas respekt är en självklarhet.
Det finns ju en tradition i norra italien som går till på likande sätt som förbjudits. Men där är ju tonfisken som det handlade om nästan utrotad. Konstigt....

Hur gick det för det där japanska vallfångsfartyget som inte ville ha hjälp av Greenpeace. De klarade väl sig vilket var synd.
 
Är trål bättre???

Vårt sätt att fiska sill är inte bättre. Vi använder trålar och sedan drar vi upp fisken och låter dem självdö. Vad är det för skillnad mellan en delfin jämfört med småfisk???
 
Principiellt är det väl ingen skillnad, men med tanke på att en delfin har intelligens bra mycket högre än en rejält skärpt hund så kan man nog anta att de upplever lidandet annorlunda/mer.

Allvarligt talat så fattar jag inte hur man i flera av Asiens länder kan ha så lite respekt för djur och natur med tanke på hur ländernas troshistoria ofta kretsar kring vikten av samspelet med just dessa. Tragiskt.
 
lite pengar brukar vara en avgörande faktor.





Allvarligt talat så fattar jag inte hur man i flera av Asiens länder kan ha så lite respekt för djur och natur med tanke på hur ländernas troshistoria ofta kretsar kring vikten av samspelet med just dessa. Tragiskt. [/QUOTE]
 
Re: Är trål bättre???

mathias; sa:
Vårt sätt att fiska sill är inte bättre. Vi använder trålar och sedan drar vi upp fisken och låter dem självdö. Vad är det för skillnad mellan en delfin jämfört med småfisk???

Men för fan! Skärp dig! Det är väl en jävla skillnad mellan ett delfin och en fisk och en räka...
 
Helt rätt, det är skillnad mellan intelligenta djur och småfisk. Men var går gränsen???

Jonas tog upp vår svenska köttindustri och den är inte så fin den heller...

Jag är så långt ifrån vegan man kan vara. "Är det inte kött är det inte mat" är mitt motto.
 
Re: SVT Idag

mathias; sa:
Allvarligt talat så fattar jag inte hur man i flera av Asiens länder kan ha så lite respekt för djur och natur med tanke på hur ländernas troshistoria ofta kretsar kring vikten av samspelet med just dessa. Tragiskt.
[/QUOTE]
SVT idag om jätteräkor
http://svt.se/content/1/c6/76/84/65/raekor21.asx [/QUOTE]

Att räkodlingar förstör mangroveträsk och dylikt har ju varit allmänt känt i över 10 år.

Själv äter jag det sällan av det skälet.

Köttindustrin i Sverige tror jag är bra men det finns ju alltid rötägg. Vi bedövar ju till och med kycklingar innan avlivning. Kossorna får gå ute när det är varmt osv.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.