Vandring för singlar

Läste ett reportage förut om vandringar för singlar. Är det någon som vet vem som anordnar dessa om de fortfarande finns kvar.

Jag har inte så stor erfarenhet av fjällvandring och känner mig inte trygg med att vandra själv än. Har paddlat myckeyt havskajak men deyt är inte riktigt samma sak.

Har kollat endel på utrustning också. räcket det med ett par "Salomon XA PRO 3D" ngn sorts teränglöparskor. och överdragsstövlar typ "moosboats".

Jag vill inte pina mig med att bära för tungt.
 
Magnus_74; sa:
Har kollat endel på utrustning också. räcket det med ett par "Salomon XA PRO 3D" ngn sorts teränglöparskor. och överdragsstövlar typ "moosboats".

Jag vill inte pina mig med att bära för tungt.


Skodonen ska du väl ändå inte bära på ryggen?
Skillnaden mellan ett par terränglöparskor och ett par "fjällkängor" är stödet för vristen.
Även om man går på led kan man behöva fajtas med ganska rejäla stenansamlingar, den som har vandrat en timme i stenhav vet att vristerna tycker det är ganska skönt med stöd!

Men allt sånt är givetvis individuellt, det finns inga råd eller bestämmelser kring sånna saker som passar alla! (tyvärr..)

Ovana vandrare bör nog dock köra med ett par kängor eller vandringsstövlar första gångerna...
 
Här finns lite info om "Singel i Grövelsjön":
http://www.svenskaturistforeningen.se/templates/Activity.aspx?id=10782

Skorna är nog det sista du ska spara vikt på, efter att ha gått igenom allt annat. Men om du har bra och vana fötter så går det nog.

Med ett par terränglöparskor av det där slaget är det nog smartare att sätta fuktspärren inuti skorna (vattentäta strumpor) än utanpå (överdragsstövlar).

Experten på lågskovandring här på forumet är NUI-Jörgen. Läs mer: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28598

Jag har själv gått över till ankelhöga membranförsedda vandringsskor för friluftslivet, men ännu inte fjällvandrat med dem.
Expert%20Mid.jpg
 
tack för tippsen

Tack för tippsen. Ska köpa selskinz istället. Kommer också sikta på att ha 8-9 kilo baspackning.

Singelvandringen i grövelsjön verkar vara vad jag söker. Kanske passar på att gå på spa när jag ändå är där:9
 
Vet inte riktigt var jag ska posta detta inlägg. Kanske ska skapa en ny tråd om jag får någon respons?

Kan vi inte börja dra lite i detta, att få ihop ett gäng som är sugna på att fjällvandra? Singlar eller inte kanske inte har så stor betydelse? Problemet jag har är att jag har få vänner som är intresserade av det. (sen är jag singel också)! Fan, det låter som om jag inte har några vänner alls, men så är inte fallet ;)
Jag misstänker att det finns en del folk här som är sugna på en riktig fjällvandring, men inte kommer iväg för att dom saknar erfarenhet eller att man inte vill vandra själv. Jag vet att det är så för min del åtminstonne. Jag har däremot funderat på att åka själv men det är ju mycket roligare om man är några stycken!
Så, vad tror ni, är det genomförbart eller vad?

Maua
 
singlar

Katrinebergs folkhögskola anordnar vandringar för singlar på sommaren. Sk sommarkurs. Jag vandrade med dom mellan Ammarnäs-Hemavan för några år sedan, var jättekul och det var min första vandring. Ta kontakt med dom vat ja. Bara ett tips, man får vänner för livet.
 
Jag känner igen detta med att inte ha vänner med samma vandrarintresse. Jag har inte så stor fjällvana mer än kortare vandringar i Jämtlandsfjällen men i augusti har jag planerat att vandra Abisko-Nikkaluokta med topptur på Keb. Har funderat fram och tillbaka om jag ska genomföra detta själv och i så fall bo i fjällstugorna. Vet inte om jag har tillräcklig fjällvana att göra detta själv men det sägs ju att det är en bra "nybörjartur". Dyker rätt sällskap upp känns ju det förstås som ett lockande alternativ. Tycker dock att det är viktigt att man har ungefär samma fysik och positiv inställning. Har tidigare vandrat andra leder tillsammans med olika folk och har blandad erfarenhet av dessa faktorer, vilket kan vara avgörande för en lyckad tur.
 
Ska tillsammans med några vänner (måttligt manliga män med blandad fysik och erfarenhet) vandra andra hållet (Nikka-Abisko via Keb) i mitten av augusti, om det är så att någon ensam själ vill ha sällskap på leden...
:)
[Ändrat av Netclown 2006-04-29 kl 21:01]
 
rätt sällskap

Men hej Ulrika! Det känns rätt lustigt att läsa det här i efterhand. Men jag inbillar mig att jag var ett tillräckligt "rätt" sällskap som dök upp vid Sälka. Jag vill tacka för några väldigt trevliga dagar längs leden. Jag tror inte att jag fick fram det riktigt när vi skiljdes åt i Kiruna. Hoppas du läser detta.
Christer
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 2
Totteman Vandring 2024 Fjällvandring 26
camoscio Vandring för seniorer Fjällvandring 4
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
hsp Sen vandring början av October Fjällvandring 2
Ireneolofssontelia.com Vandring Stensdalen till Skaftet/Gaise Fjällvandring 1
Cuba Cola Vettigaste miniradion för vandring mm? Fjällvandring 3
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
Lasse Be Vandring i Sösjäfjällen Fjällvandring 6
berekson Kortare vandring i Vindelfjällen - Norra Fjällnäs-Syter-Hemavan? Fjällvandring 5
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
RikardKvist Miekak (Kvikkjokk) till Jäkkvik kombinerad raft och vandring Fjällvandring 5
libo475 Vandring Mittådalen till Fältjägarstugan Fjällvandring 1
Ljung_dalen Vandring från Storlien mot Norge Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
flindvl Vandring i andra halvan av september - hur snabbt blir det mörkt :) ? Fjällvandring 28
HansViktor Vandring Lunndörren till Dörrsjön Fjällvandring 8
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Mellon Vandring Tarfala-Nikkaloukta Fjällvandring 3
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
RasmusBL Unik vandring. Fjällvandring 21
croby Grönfjäll vandring Fjällvandring 0
sanoj89 Egen vandring i grövelsjön? Fjällvandring 14
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19
flygare69 Kortare vandring i Dalafjällen Fjällvandring 6
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mr.H Karesuado-Treriksröset i Sverige -vandring (cykling) Fjällvandring 9
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
Vandringsmorsan Vandring med små barn Fjällvandring 13
Totteman Planera vandring och kartor Fjällvandring 34
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
gabriellundblad Vandring i stora sjöfallet och Kallaktjåkkå Fjällvandring 0
Liselh avsluta vandring i Ramundberget Fjällvandring 1
Christoffer S Regnkläder - Vattenpelare och vad man kan behöva tänka på Fjällvandring 13
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...