Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Version 4 av sammanställningen!

Hej på er alla tipsare!

Nu kommer belöningen för ert återupptagna tipsande. Jag har uppdaterat sammanställningen med de tips som inkommit sedan den förra versionen (både från gamla och nya tråden).

Sammanställningen finns som pdf-fil och som en websida för att det ska bli lättare att läsa tipsen.

Fortsätt gärna att tipsa... det är långt kvar till 1001 tips :) som ju är allas vårt mål ;). Just nu (fram till och med föregående inlägg) är vi uppe i 238 tipsrubriker.

Var inte rädda för att det som ni tänker tipsa om redan fins tipsat i trådarna. Läs i sammanställningen om du vill, om du inte vet om tipset redan förekommit eller låt bli. Jag kan försöka hålla rätt på det när jag sammanställer tipsen, vilket jag lovar att fortsätta med.

Sätt igång och tipsa (det borde kunna komma många tips nu när folk börjar utvärdera sina vandringar)

default.asp')
763 tips kvar... ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Version 4 av sammanställningen! Fortsättning

Hej igen alla tipsare!

Jag har gjort en ny variant av pdf-filen som har "bokmärken" och länkar i innehållsförteckningen för att den 19 sidor långa filen ska bli lite mer lättorienterad. Tyvärr funkar den nya filen bara i Adobe Reader/Adobe Acrobat version 5 och högre så jag har den gamla filen kvar också. Båda är innehållsmässigt lika.

Sammanställningen finns nu som ny pdf-fil och som gammal pdf-fil och som websida.

default.asp')
763 tips kvar... ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Soltorka mm

Om solen har vänligheten att titta fram brukar jag kasta ut allt materiel på marken och låta det soltorka samtidigt som jag ligger och njuter. Sovsäcken brukar jag vända ut och in på för att insidan skall torka snabbare.

Dubbla sovsäckar är perfekt. Köp 2 få 3. En sommarsäck och en 3 säsongssäck blir tillsammans en vintersäck. Skippa lakan och sov i understället. Lakan trasslar bara till det när du ska i och ur sovsäcken. Understället är dessutom skönt att ha på sig om man måste gå upp mitt i natten.

Dubbla liggunderlag ökar komforten på vintern. Jag brukar använda ett tunt vanligt liggunderlag mot snön och ett Ridgerest närmast kroppen.

Skaka av den värsta fukten från tältet och torka av resten med en wettextrasa. Trasan väger mindre än fukten.

Plastsked är ett måste när det är kallt. Jag har en s.k. Spork. Det är en tålig plastsked med en gaffel i andra änden. Perfekt för gramjägare.

Gott kaffe: Ta med mockakokaren (en sån som man ställer på spisen) och espressokaffe. Kokaren kan stå på ett gasolkök. Lite i lyxigaste laget, men det fungerar.

Min erfarenhet har lärt mig att ett tält med två absider är bättre än ett med en absid om man är fler än en person i det. Om det bara finns en utgång så måste man köa för att komma ut medan kängor knyts mm.

/Johan
 
Om en extra ficka

Det där man till vardags har i jackfickorna, orienteringsjox, kamera, anteckningsmtrl mm mm. Hamnar ju i ryggsäcken när man går i undertröjan eller än mindre.
Collin Fletcher lärde mig att man skall ha en extraficka på ryggsäcksremmen, för de här vandringsnyttigheterna. Mina är tillräckligt stora för även lupp, monocular och termometer. Sys lätt hemma, med lock och eventuella fack, samt sys fast på ryggsäckremmen. Jo jag har även jägarsnuset där...

Go tur
 
Om det större....

Den som går med en rejäl vandringsstav kan lätt omforma nederdelen till en grävkäpp, härda spetsen genom kolning varar den längre, och så finns redskapet för att jorda det släppta.
Vi som går med stickor kan gräva dåligt med en tältpinne, men mer praktiskt är med en trädgårdsspade. Min är i svart plast, engelsk och både stark, lätt samt måttgraderad. Förvarar den i pappersrullen utanpapprulle men med en engångständare, allt i en fryspåse i ytterfickan på säcken.
Jo vid utsikter till regn hjälper den mig att snabbare vika upp dikeskanterna i mitt enkla regnavledningssytem samt gräva efter mask.

Go tur
[Ändrat av johankse 2006-11-10 kl 11:17]
 
Om skeden

Äter man emellanåt direkt ur sin påse eller delar på ett glasspaket märker man att skeden är väl kort. Numera finns det en långskaftad titansked att önska sig i julklapp. Rekommenderas.

Go tur
 
Re: Om en extra ficka

johankse; sa:
Det där man till vardags har i jackfickorna, orienteringsjox, kamera, anteckningsmtrl mm mm. Hamnar ju i ryggsäcken när man går i undertröjan eller än mindre.
Collin Fletcher lärde mig att man skall ha en extraficka på ryggsäcksremmen, för de här vandringsnyttigheterna. Mina är tillräckligt stora för även lupp, monocular och termometer. Sys lätt hemma, med lock och eventuella fack, samt sys fast på ryggsäckremmen. Jo jag har även jägarsnuset där...

Go tur

En variant är att ha en liten midjeväska. Fördelen är att då har man allt det nödvändiga med sig även om man tar av ryggan. Det går att passa in den så att den inte skaver under höftbältet. Nackdelen är att den kan bli otymplig under vanliga regnjackor. Under poncho är det inga problem däremot.
 
Re: Re: Om en extra ficka

mountainfox; sa:
johankse; sa:
Det där man till vardags har i jackfickorna, orienteringsjox, kamera, anteckningsmtrl mm mm. Hamnar ju i ryggsäcken när man går i undertröjan eller än mindre.
Collin Fletcher lärde mig att man skall ha en extraficka på ryggsäcksremmen, för de här vandringsnyttigheterna. Mina är tillräckligt stora för även lupp, monocular och termometer. Sys lätt hemma, med lock och eventuella fack, samt sys fast på ryggsäckremmen. Jo jag har även jägarsnuset där...

Go tur

En variant är att ha en liten midjeväska. Fördelen är att då har man allt det nödvändiga med sig även om man tar av ryggan. Det går att passa in den så att den inte skaver under höftbältet. Nackdelen är att den kan bli otymplig under vanliga regnjackor. Under poncho är det inga problem
däremot.

Har själv upplevt att det blev väl varmt på magen. Så där är kontoret komfortablare.

Go tur
 
Träskkunskap

Jag arbetar med att lägga spång i alekärr, låt vara att jag svetsat på en kärra denna veckan, och har kommit på dessa saker om att röra sig i våtmarker.

Fukt kommer från två ställen, ovanifrån (vädret) och innefrån (svett). I kärret har du en tredje: underifrån. Det ställer en del extra krav.

Gummistövlar. Kängor blir otroligt skitiga, och även långskaftade har oftast inte tillräckligt långa skaft.

Vad du gör, se till att inte ha behov av att sitta ner. Dat kanske inte finns en enda torr fläck. Om du tex misstänker att ett skavsår är på väg; åtgärda innan du går in i träsket.

Måste du arbeta med tex yxa eller liknande, stå med benen brett isär. Du kommer inte att hinna flytta fötterna fort nog, därför måste du kunna omfördela kropssvikten med höftrörelser.

Vid förflyttning flera i grupp, gå helst i bredd, inte på led. Marken är mjuk och trasas lätt sönder. Personen längst bak kan behöva en gummibåt för att ta sig fram i spåret. Det kan även finnas en miljöpoäng i detta, att minska slitaget på naturen.

En liten varning: i vissa biotyper, tex alekärr, har ofta träden dåligt utvecklade och ytliga rotsystem. Dessutom är det ekonomiska värdet av träd i en kärrskog begränsat så att de ofta får stå i fred, så kallad naturskog, varvid träd blir gamla och dör naturligt. Träd kan falla plötsligt och utan förvarning.

Och den viktigaste regeln av alla: sätter du foten, dra upp den med hälen först. Drar du loss foten utan att hälen lossnat kommer stöveln att sitta kvar. "Hälen först" är ett bra mantra.
 
Re: Re: Re: Om en extra ficka

johankse; sa:
mountainfox; sa:
johankse; sa:
Det där man till vardags har i jackfickorna, orienteringsjox, kamera, anteckningsmtrl mm mm. Hamnar ju i ryggsäcken när man går i undertröjan eller än mindre.
Collin Fletcher lärde mig att man skall ha en extraficka på ryggsäcksremmen, för de här vandringsnyttigheterna. Mina är tillräckligt stora för även lupp, monocular och termometer. Sys lätt hemma, med lock och eventuella fack, samt sys fast på ryggsäckremmen. Jo jag har även jägarsnuset där...

Go tur

En variant är att ha en liten midjeväska. Fördelen är att då har man allt det nödvändiga med sig även om man tar av ryggan. Det går att passa in den så att den inte skaver under höftbältet. Nackdelen är att den kan bli otymplig under vanliga regnjackor. Under poncho är det inga problem
däremot.

Har själv upplevt att det blev väl varmt på magen. Så där är kontoret komfortablare.

Go tur

Jo, det kan ju vara lite avhängigt modell och årstid. Själv kör jag med macpacs kombinerade sidoficka (till ryggan) och midjeväska. Får den att liksom hänga utanpå höftbältet, så då besvärar det inte med någon extra värme. Men man får prova sig fram, det är säkert ganska individuellt pga kroppstyp och vilken rygga man har.
 
Resårsnoddar

Två sådana här lätta resårsnoddar, med ett snörlås, är smidiga att använda på ryggan för att spänna fast t.ex ett kastspö. Bara dra fast dem som en ögla i ett hålband uppe och nere eller dylikt, i med fiskespöt och dra åt med snörlåset:

cpic455e2a24ce783.jpg


Fungerar även utmärkt med bara en snodd långt ner på ryggans bärrem för att där stabilisera en svängande vattenflaska. Eller vad man nu vill kunna spänna fast som inte är så tungt.

Raskesven
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.