Låt oss fortsätta samla våra fjällvandringstips..!

Re: Re: Couscous förträfflighet

KebneKajsa; sa:
millimeter; sa:
och en skvätt olja.

Måste bara få fråga.... Olja på fjällvandring? Den möjligheten har jag aldrig tänkt på. Blir det inte förskräckligt kladdigt? Och vad förvarar du den i? En filmburk?

Undrar också om det funkar att koka couscous utan olja? Eller blir den väldigt klumpig då?

En filmburk är värdelös. Det finns små plastflaskor att köpa för frilufsbruk.

Tydligen finns det billiga flaskor på Body shop. :)
[Ändrat av crazy 2004-11-10 kl 14:31]
 
UL

För alla hermeneutiska UL fantaster som har andra intressen (fottografering, fiske osv) än att bara vandra så lätt på fjället som möjligt kan jag rekomendera att köpa en TYNGRE (<2 kg)ryggsäck med ett bättre bärsystem. Viktmässigt blir det tyngre men upplevelsemässigt blir det lättare.

Jag har nu testat ett antal varianter och kommit fram till detta efter att ha letat efter en lätt ryggsäck men omvärderat det valet. Bärsystemen är generellt inte speciellt bra på de lättare ryggsäckarna och om man skall bära över 15 kg så finns det bättre alternativ.
 
Re: UL

crazy; sa:
För alla hermeneutiska UL fantaster som har andra intressen (fottografering, fiske osv) än att bara vandra så lätt på fjället som möjligt kan jag rekomendera att köpa en TYNGRE (<2 kg)ryggsäck med ett bättre bärsystem. Viktmässigt blir det tyngre men upplevelsemässigt blir det lättare.

Jo, det har jag också märkt att det är vettigt. Den säcken som jag hittade på Rusta (som de tyvärr inte säljer längre, efterföljaren saknar helt "ram" inuti) tycker jag har nästintill lika bra bärsystem som min Alaska.
 
Nej, han menar nog mindre än 2 kg, men mer än 800 g (eller vad de extremt ultralätta säckarna nu väger).

Det finns ju trots allt mellanting mellan 800 g och 4 kg. Man ska alltså välja den lättaste säck man hittar som samtidigt har ett vettigt bärsystem.
 
Re: Re: Couscous förträfflighet

KebneKajsa; sa:
millimeter; sa:
och en skvätt olja.

Måste bara få fråga.... Olja på fjällvandring? Den möjligheten har jag aldrig tänkt på. Blir det inte förskräckligt kladdigt? Och vad förvarar du den i? En filmburk?

Undrar också om det funkar att koka couscous utan olja? Eller blir den väldigt klumpig då?

Tja, folk har ju svarat redan, men jag vill också. :) Jag har inte lyckats ha med mig olja på vandring utan att den läckt ut (och ställt till det i plastpåsen jag förvarat flaskan i), men till nästa gång ska jag banne mig ha en ordentlig flaska.

Sist hade jag en som jag trodde skulle funka, men det gick alltså inte bra. Så underskatta inte oljans flyktförmåga. Och ha flaskan i försluten plastpåse!

Couscous utan olja funkar säkert bra, men det kanske nån sagt redan. Jag försitter dock inte en chans att öka några gram i vikt!

MVH
 
mitt tips är att köpa en massa påsar med REAL - torkad mat som slår allt. Behöver liksom inte bekymra mig om gott käk med de påsarna i säcken. sen ser jag ju alltid till att ha ett par öringar att koka till frukosten och lägga på knäckebröd... fasen vad jag längtar tills nästa tur! :)

tja....att köpa dyra kängor vet ju alla är bättre än billiga - damasker i kombination med snören fixar de flesta vadställen.
stavar är bra.
har med mig ett litet knippe tjärstubbe (småflisor) - fixar eld överallt och känns roligare än modernt "hitta på".

dock - pluntan är nog fasen det viktigaste när man sitter där vid elden och myser ;-)

till sist: trevligt vandringssällskap - vilket inte nog kan understrykas. en person som blir grinig för lite regn eller mygg och annat härligt som hör fjällen till kan förstöra hela vandringen...
 
Re: Re: Re: Couscous förträfflighet

millimeter; sa:
KebneKajsa; sa:
millimeter; sa:
och en skvätt olja.

Måste bara få fråga.... Olja på fjällvandring? Den möjligheten har jag aldrig tänkt på. Blir det inte förskräckligt kladdigt? Och vad förvarar du den i? En filmburk?

Undrar också om det funkar att koka couscous utan olja? Eller blir den väldigt klumpig då?

Tja, folk har ju svarat redan, men jag vill också. :) Jag har inte lyckats ha med mig olja på vandring utan att den läckt ut (och ställt till det i plastpåsen jag förvarat flaskan i), men till nästa gång ska jag banne mig ha en ordentlig flaska.

Sist hade jag en som jag trodde skulle funka, men det gick alltså inte bra. Så underskatta inte oljans flyktförmåga. Och ha flaskan i försluten plastpåse!

Couscous utan olja funkar säkert bra, men det kanske nån sagt redan. Jag försitter dock inte en chans att öka några gram i vikt!

MVH


Om man är osäker på huruvida flaskan håller tätt kan man riva av en bit plast, från en plastpåse el. likn., och skruva fast den under flaskans lock. Om det inte tätar helt så bromsar det ialla fall läckandet.
 
supergeten; sa:
till sist: trevligt vandringssällskap - vilket inte nog kan understrykas. en person som blir grinig för lite regn eller mygg och annat härligt som hör fjällen till kan förstöra hela vandringen...

Väl talat!
Bra sätt (förutom friluftsrutin eller ett allmänt vettigt humör) är att se till att blodsockret är lagom högt (kraftkakor och jägarsnus är som sagt bra), att folk är torra och varma, och vet var man är och vart man ska.
 
2 tips till

-Byt skinnbältet i byxan mot en lagom bred spännrem i nylon med metallspänne. Kan vara bra att ha om nåt går sönder i utrustningen. Du slipper ha en rem löst i ryggan till ingen nytta 99 gånger av 100 och får ett starkt & smidigt funkisbälte. Ca 25 kronor på ClasOhlson.

-Om du ogillar snören som går av på kängorna, åk till ett ställe som säljer motorsågar och köp startsnöre som finns bland reservdelarna. Enligt en vän som jobbat som skogshuggare finns det inget som håller bättre och fortfarande är smidigt som vanliga kängsnören.
 
Mina tips

Jag kanske också ska bidra med något tips. Nu kanske mina tips antingen varit uppe tidigare eller är självklara, i så fall må så vara.

Egentligen har man väl ganska många rutiner vid det här laget så man kan inte tipsa om allt. Men något ska man väl kunna bidra med i alla fall.

1) Jag vet inte om det bara är min flickvän och jag som får en chock av alla naturliga, härliga dofter i fjällen men våra näsor brukar rinna som tusan. Toapapper brukar man inte heller vilja använda mer än nödvändigt. Att göra som förr i tiden och ha en tygnäsduk i fickan är därför ett tips.

2) En liten plunta starkdryck (i mitt fall highland whisky) är aldrig fel efter en lång dags regnig & kall vandring. Värmer gott inifrån.

3) Packa regnsäkert! Oavsett ryggsäcksväv är det ingen ryggsäck som är vattentät, förr eller senare börjar det läcka i sömmar, blixtlås osv. Ett ryggsäcksregnskydd är därför mycket värt. Skönt slippa ta in en blöt ryggsäck i tältet. Jag kan även rekommendera att packa ombyteskläder, sovsäck och annat i en ihopknuten sopsäck eller en vattentät packpåse. Skulle man plumsa vid ett vad känns det tryggt att veta att man i alla fall har ett torrt & varmt ombyte att kunna byta till, samt en torr & varm sovsäck att kunna krypa ner i (extra viktigt om man har dunsovsäck!).

4) Om man som jag svettas ganska mycket vid vandring är det inte alls dumt med en vattenflaska med slang så man kan dricka när man vill utan att behöva krångla eller stanna. Själv har jag en platypus med slang, funkar fint. Kan dock vara besvärlig att fylla på om vattnet inte är strömt, då vattentrycket pressar ihop den. Jag har en vanlig vattenflaska med vid öppning med mig också, att fylla den och sedan hälla över i platypusen är inga problem.

5) Ett självklart tips men jag slutar aldrig förvånas över hur många som krånglar till det och gör fel; gör rätt när du sätter upp ditt tunneltält! Med detta menar jag dels att man för in bågarna med tältet liggande och sedan resar det när bågarna är ordentligt spända (se t.ex. bruksanvisningarna till Hillebergs tunneltält, finns som pdf på hillberg.se), dels att man spänner tältet ordentligt. Jag har sett många som reser tunneltält genom att föra in bågarna med tältet upprätt istället för liggande på marken. Detta tycker jag verkar väldigt krångligt och svårt att lyckas med i kraftig blåst. Många verkar också rädda för att spänna tältet; många tält står med för lite spänning. Jag antar att det bottnar i en rädsla för att ha sönder sitt tält, men det är just den risken man tar om det börjar blåsa och tältet inte är spänt ordentligt. En relevant tråd här är: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=30490

6) Mygg och knott kan vara besvärande ibland. För att göra det lite mer uthärdligt för sig rekommenderar jag för det första att man har en myggluva att dra över kepsen, så man slipper ha myggmedel i ansiktet. För det andra rekommenderar jag myggmedel som är i form av stick eller roll-on (MyggA t.ex. finns både som roll-on i tung glasflaska samt som stick i lättare plastförpackning), så man slipper bli kladdig om händerna när man tar på sig myggmedel. Inte alltid man kan tvätta händerna när man vill, och att äta mackor med händer kladdiga av djungelolja är inte jättesmakligt.

Det var väl det jag kan komma på så här på rak arm. Jag får återkomma om jag kommer på fler. Hoppas det kan vara till nytta för någon.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.