Hjälp! Mobiltäckning

Jag kan förstå resonemanget att oerfarna vandrare känner en omotiverad trygghet och tar större risker med mobiltelefon. Men det finns väl gott om helikopterföretag i Lappland som gärna skulle ta hand om dessa för 6000 pix när deras skosnören gått av? Jag ser det mest som ett administrativt problem, att undvika att just räddningstjänstens fartyg är ute på sightseeing när en riktig situation dyker upp.

Och vad gäller det störande i att använda mobiltelefon så går det ju inte att hävda i samma inlägg som man påstår att brist på täckning är ett riskmoment; brist på täckning kommer att jaga upp de obligata telefonisterna på topparna om kvällarna, så att övriga får det lugnt och gott i stugan! Förrästen tycker jag det är sällsynt att man stör sig på andra vandrare överhuvudtaget, och åtminstone jag har då aldrig irriterats av någon NokiaTune ur ett videsnår.

Själv har jag nog aldrig haft någon glädje av telefonen UNDER en vandring, oändligt mycket däremot på väg dit och hem; ombokningar av biljetter, tidtabeller, mm mm. (DEFINITIVT värt en 100g chokladkaka!)

Till sist (när det ändå har spårat ur) ett tips och en anektdot:
Ta ur batteriet medans telefonen ligger i ryggan i vandringen!!
I höstas packade vi ner telefonerna i Kvikkjokk, väl framme i Ritsem hade kompisens telefon legat på 'uppstarts-bilden'(den där man trycker in sin kod) tillräckligt länge för att dra ur batterierna. Tydligen finns ingen automatik som stänger av om startknappen råkat tryckas in..

/Per
 
walk_alone; sa:
Raskesven; sa:
..Och vad sägs om en Iridiumtelefon (eller motsvarande; Företaget som tillverkade den sattelittelefonen gick visst i KK)? Den skulle också kunna motiveras av säkerhetsskäl, t.o.m. i högre utsträckning än mobilen.
Iridium still alive. Man kan hyra av TELE Greenaland AS för 90 spänn om dagen. Hittande ingen närmare men det är bara att höra sig för hos våra Grönländska grannar ;-) // Roland
Tack för tipset:)
 
Behovet avgör

Hej!

Så här fungerar det på ett ungefär när någon av olika orsaker vill bli hämtad på fjället: När man anser sig behöva hjälp och använder hjälptelefonen kommer man till polisen/fjällräddningen. Där görs en initial bedömning. Om det finns en medicinsk orsak till uttransport (exvis akut skada eller sjukdom) kontaktas oftast ambulanshelikopterläkaren/SOS som avgör om det finns orsak till hämtning. Finns varken nöd eller medicinsk orsak och den hjälpsökande ändå vill bli hämtad kan man exvis ordna transport med något av de helikopterföretag som verkar i Kebnekaiseområdet men då får man betala själv. Onda knän och andra överbelastningskrämpor i samband med fjällvandring är sällan indikation för hämtning vare sig av fjällräddning eller ambulanshelikopter. Man tar dock hänsyn till om den drabbade befinner sig på en säker plats (exvis i en fjällstuga) eller om han eller hon fastnat på fjället och på så vis kan hamna i ett farligt läge pga väderförhållanden eller brist på adekvat utrustning.

MVH
Kristina
 
Elallergiska då

Är det ingen som kämnner någon sympati för alla elallergiska som kanske ser fjällen som en av de sista fristäderna utan mobilmaster? Jag vandrade för några år sedan med en kompis som mådde ganska så dåligt när vi kom till Keb. fjällstation pga närheten till masten.
Själv använder jag heller inte mobil i fjällen och på skridskoturer. Jag funderar dock på att börja pga trycket ifrån anhöriga. Fast helst skulle jag nog vara utan i forts. också. Argumentet att det faktiskt gick att fjällvandra före mobilen funkar på mig.

Sedan undrar jag om hur gränsen skall dras mellan fjällvandring-fjällöpningsrunda-vanlig löprunda/orienteringsträning. Finns det inte en viss olycksrisk ute i skogen på platten också?
Blir konsekvensen att man alltid skall ha en mobil på sig? Hälsningar
 
O boy...

...låt oss inte växla in på elallergi också.

Jag tänkte bara ge en liten säkerhetssynpunkt till på mobiltelefoner.
Förutsatt att man är medveten om att en stor del av fjällvärlden ligger i telefonskugga, så tycker jag nog att en mobil fyller sin plats i packningen. (Man behöver ju knappast en var...)
För *skulle* något hända långt från nödtelefoner, så skulle jag definitivt ta med mig en telefon på väg efter hjälp.
*Kanske* jag passerar ett område med telefontäckning innan jag når nödtelefonen.
Jag skulle aldrig vilja låta en kompis ligga skadad på fjället ens en timme extra, bara för att någon har principer mot mobiler.
So what, om den bara fungerar inom två timmars march från fjällstationen. Det är två timmar mindre för en skadad kompis att vänta.
(Och om jag inte har helt fel går det utmärkt att ringa 112 via telias nät, även om man har annat abonemang)

Att man sedan inte skall lite på att allt som "borde fungera" gör det när det verkligen gäller är en annan sak. Dåligt omdöme försvinner inte för att man förbjuder hjälpmedel.
 
Ännu en anledning till toppturer

För att återgå till den ursprungliga frågan:
Om man av någon anledning vill använda mobiltelefon i fjällen så funkar telefonen bättre ju högre upp man kommer då skuggan av närliggande berg försvinner, detta är en utmärkt ursäkt för att göra lite fler bestigningar, men lämna aldrig mobilnumret till ert arbete för då kan det gå så här:

Träffade en ensam snubbe i passet mellan Kaskasapakte och Kebnepakte som bar en extrem tung packning och verkade en aning bitter då han förklarade att de hade varit 2 man från början, gjort en bestigning av Kaskastjåkko (stavningen?) där hans vän hade slagit på mobilen, snackat med jobbet som hade kris och tvingat hem honom för att lämna sin kompis ensam i Kebne-fjällen bärandes på en mycket stor ryggsäck...
Så kan det gå med mobiltelefoner.....
go tur
 
Re: Ännu en anledning till toppturer

motumba; sa:
Träffade en ensam snubbe i passet mellan Kaskasapakte och Kebnepakte som bar en extrem tung packning och verkade en aning bitter då han förklarade att de hade varit 2 man från början, gjort en bestigning av Kaskastjåkko (stavningen?) där hans vän hade slagit på mobilen, snackat med jobbet som hade kris och tvingat hem honom för att lämna sin kompis ensam i Kebne-fjällen bärandes på en mycket stor ryggsäck...
Så kan det gå med mobiltelefoner.....
go tur

kul historia... jag säger det jag sagt tidigare, man väljer vem man har med sig i skogen/fjället... ;)
 
Re: Ännu en anledning till toppturer

motumba; sa:
...där hans vän hade slagit på mobilen, snackat med jobbet som hade kris och tvingat hem honom för att lämna sin kompis ensam i Kebne-fjällen bärandes på en mycket stor ryggsäck...

Snarare "före detta kompis", va?
Ja jisses.

Nog finns det giltiga skäl att ta med sig mobilen, men att ringa jobbet är knappast ett av dom.
 
Mobil vid Abiskojaure

jesper.holst; sa:
HJälp!
Måste veta om man kan använda mobilen i närheten av Abiskojarestugan. Obs telia eller comviq.

/Jesper


Glöm Comviq. Men med Telia funkar det om man går upp på kalfjället på fjällryggen bakom stugan går det att ringa. Men det är ganska brant och snårigt innan man kommer ur skogen.

Vi tog den vägen till Kårsavagge från Kungsleden i fjol, vilket annars är en tur att rekommendera. Man har fin utsikt in över sjöarna i Kårsavagge på väg ner efter att man rundat högsta punnkten.

Söderut längs Kungsleden funkar det mindre bra eftersom fjället Giron (Kieron) då hamnar i vägen för radiovågorna.

/Johan Ö
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.