Hjälp! Mobiltäckning

Använda nödtelefonen?

Om jag inte minns fel får man använda nödtelefonen till att lämna meddelande till anhöriga. Du kan inte prata direkt med dem, utan lämnar ett meddelande av typen "Hej, jag heter nn och vill att du kontaktar mina anhöriga och meddelar att jag mår bra och beräknar vara tillbaka om x dagar". Detta för att lugna anhöriga och undvika dyra utryckningar av fjällräddningen i onödan.

Apropå Abiskojaure och att alltid vara nåbar så har jag ett lustigt minne från en vandring där för tre år sedan. Vi påbörjade vandringen i Abisko med sikte mot Nikkaluokta, men när vi kommit till Abiskojaure fick en i gruppen feber och beslöt sig för att stanna en natt och sedan återvända till Abisko. Vi övriga lämnade ett kök, mat för ett dygn och vandrade vidare söderut. Medan hon tog igen sig i Abiskojaure kom en ensam man vandrande, stannade och plockade upp en bärbar dator ur ryggsäcken! Han menade att den var JÄTTEBRA att ha, så att han kunde arbeta från fjället på kvällarna. Eller som han själv uttryckte det: "Allt jag behöver är ett telefonjack, så kan jag koppla upp mig mot företaget och arbeta". Han blev milt sagt förvånad när han fick höra att det inte fanns telefon draget till fjällstugorna mellan Abisko och Vakkotavare.
 
Gnällvarning!

Ok, en kille vill veta om det finns mobiltelefontäckning här eller där. Varför inte bara svara ja eller nej i stället för att låta det hela fylla hela forumet med historier om dumma 08-or med mobiltelefon jag mött, eller ännu värre hypotetiska dumma 08-or jag inte skulle vilja möta.

Per
 
Re: Gnällvarning!

pery; sa:
Ok, en kille vill veta om det finns mobiltelefontäckning här eller där. Varför inte bara svara ja eller nej i stället för att låta det hela fylla hela forumet med historier om dumma 08-or med mobiltelefon jag mött, eller ännu värre hypotetiska dumma 08-or jag inte skulle vilja möta.

Per

Precis!
Det enklaste är väl att kontakta STF, de kan säkert ge ett namn på någon som jobbat som stugvärd i Abiskojaure, som i sin tur exakt kan berätta hur många höjdmeter och minuters vandring det är till nämaste punkt med mottagning!

Klart grabben ska ha telefon!!

/Per nr. 2
 
markh; sa:
Intressant att hon fick betala (ocksa ratt), men jag undrar hur det funkar.
Beror det pa hur allvarlig situationen ar, eller hur oaktsamt man har varit ?
Vem bestammer vem som far betala ?

Jag antar att det bedömdes som ett icke-akut fall.

/Håkan
 
Finns

det inga gramjägare här? Vem vill bära med sig 100g med oanvändbar falsk trygghet? Det betyder 100g mera choklad om mobilen stannar hemma...

Bara en tanke!

Andreas
 
FJS90/91; sa:
Raskesven; sa:
Hej.
Jag vet inte men, inte för att vara elak, jag hoppas verkligen inte det. Att slippa mobiltelefoner är en faktor som numera ytterligare ökar värdet av vandringar i skog och fjäll, enligt min subjektiva uppfattning.

Det sa dom när bilbälteslagen kom till oxå, bälteslös körning ökar värdet av bilkörningen.. Mobiltelefon bör vara med vid all form av friluftsaktivitet, dock så bör den vara avstängd.
Skillnaden är att om du inte har bälte på dig i bilen utgör du en fara för dina medresenärer vid en krock eftersom du då slungas omkring i bilen. Mobiltelefon utgör däremot ett irritationsmoment för medresenärerna under en vandring. Vad gäller säkerhetsaspekten så måste man göra en sannolikhetsbedömning. Det är större risk att skadas oförskyllt i trafiken om du inte har bälte, hur försiktig du än är eftersom du blir helt beroende av andras agerande, än att skadas under en vandring när det är dina egna, förhoppningsvis övertänkta, beslut som påverkar utfallet.
 
Raskesven; sa:
Skillnaden är att om du inte har bälte på dig i bilen utgör du en fara för dina medresenärer vid en krock eftersom du då slungas omkring i bilen. Mobiltelefon utgör däremot ett irritationsmoment för medresenärerna under en vandring. Vad gäller säkerhetsaspekten så måste man göra en sannolikhetsbedömning. Det är större risk att skadas oförskyllt i trafiken om du inte har bälte, hur försiktig du än är eftersom du blir helt beroende av andras agerande, än att skadas under en vandring när det är dina egna, förhoppningsvis övertänkta, beslut som påverkar utfallet.

Med detta vill du säga att man inte skall ha med sin mobiltelefon (avstängd) vid friluftsaktiviteter. Tyvärr så är inte alla människor så otroligt skickliga så att de med 100% säkerhet kan garantera att friluftsolyckor inte händer.

Fjällsäkerhetsrådet tycker att mobilen skall med:
http://www.naturvardsverket.se/fjallsaker/index5.html

Även Sjösäkerhetsrådet tycker att mobilen e bra:
http://www.sjosakert.nu/

Tro det eller ej Stockholms Skridskoseglarklubb gillar oxå mobiler:
http://www.sssk.se/ssskbok98/klubbturer.htm

När det gäller dykning så e det tamigfan nästan förbjudet att dyka utan mobiltelefon....

Konstigt.. Det verkar som dom flesta tycker att mobilen är ett bra redskap i en eventuell nödfallssituation.. Men dom har säkert fel!!
 
Re: Gnällvarning!

pery; sa:
Ok, en kille vill veta om det finns mobiltelefontäckning här eller där. Varför inte bara svara ja eller nej i stället för att låta det hela fylla hela forumet med historier om dumma 08-or med mobiltelefon jag mött, eller ännu värre hypotetiska dumma 08-or jag inte skulle vilja möta.

Per

Kråksången..

Hela tanken med ett forum är att det skall vara levande, det betyder att trådarna har ett eget liv och utvecklas efter det som debatörerna tycker är intressant.. Skulle nu ursprungsfrågan gå förlorad så är det tråkigt men det visar att ingen var intresserad av detta ändå.

Nu har väl ursprungsfrågan i just denna tråden blivit besvarad mer än en gång.
 
FJS90/91; sa:
Raskesven; sa:
Skillnaden är att om du inte har bälte på dig i bilen utgör du en fara för dina medresenärer vid en krock eftersom du då slungas omkring i bilen. Mobiltelefon utgör däremot ett irritationsmoment för medresenärerna under en vandring. Vad gäller säkerhetsaspekten så måste man göra en sannolikhetsbedömning. Det är större risk att skadas oförskyllt i trafiken om du inte har bälte, hur försiktig du än är eftersom du blir helt beroende av andras agerande, än att skadas under en vandring när det är dina egna, förhoppningsvis övertänkta, beslut som påverkar utfallet.

Med detta vill du säga att man inte skall ha med sin mobiltelefon (avstängd) vid friluftsaktiviteter. Tyvärr så är inte alla människor så otroligt skickliga så att de med 100% säkerhet kan garantera att friluftsolyckor inte händer.

Fjällsäkerhetsrådet tycker att mobilen skall med:
http://www.naturvardsverket.se/fjallsaker/index5.html

Även Sjösäkerhetsrådet tycker att mobilen e bra:
http://www.sjosakert.nu/

Tro det eller ej Stockholms Skridskoseglarklubb gillar oxå mobiler:
http://www.sssk.se/ssskbok98/klubbturer.htm

När det gäller dykning så e det tamigfan nästan förbjudet att dyka utan mobiltelefon....

Konstigt.. Det verkar som dom flesta tycker att mobilen är ett bra redskap i en eventuell nödfallssituation.. Men dom har säkert fel!!
Det är väl ändå ganska självklart att organisationer som ansvarar för säkerhet för andra drar ut säkerheten i tangentens riktning och rekommenderar mobiltelefon. Vad gäller dykning så kommer sannolikhetsbedömningen in även där; dykning är förenat med betydligt större risker än fjällvandring, vilket saken gällde. Jag har inte påstått att mobiltelefon inte är ett bra redskap i en eventuell nödsituation. Det kan den naturligtvis vara. Det är ju ett kommunikationsmedel. Men hur gjorde exempelvis du innan Mr. Bells uppfinning gick att släpa med ut? När man läser dina inlägg får man inte intrycket att du satt hemma och häckade bara för att inte telefonen var bärbar, fast du inte med 100 procents sannolikhet kunde utesluta olyckor. Men visst, alla har vi olika typer av riskaversion.
 
Raskesven; sa:
Men hur gjorde exempelvis du innan Mr. Bells uppfinning gick att släpa med ut? När man läser dina inlägg får man inte intrycket att du satt hemma och häckade bara för att inte telefonen var bärbar, fast du inte med 100 procents sannolikhet kunde utesluta olyckor. Men visst, alla har vi olika typer av riskaversion.

Naturligvis så var jag ute och lufsade före mobiltelefonens intrång i våran vardag.. Men jag förstår fortfarande inte ditt resonomang, om man har en mobiltelefon vilket kan förbättra ens chanser till kommunikation om något oförutsätt händer så varför då inte ta med den, vad e det som är så farligt med en mobiltelefon i ryggsäcken? Måhända att du inte litar på dig själv, du kanske helt sonika blir sittande och pratande i telefonen? :)

Jag körde bil innan krockkudden
Jag körde skidor innan RECCO
Jag vandrade innan GPS(fortfarande utan)

Så allt nytt är till ondo och det skall bekämpas!!
 
FJS90/91; sa:
Jag körde bil innan krockkudden
Jag körde skidor innan RECCO
Jag vandrade innan GPS(fortfarande utan)
Så allt nytt är till ondo och det skall bekämpas!!
Jag har tittade TV innan den fanns, de e sant. Jag var 7 år innan jag såg min första S/V TV ruta. Det fanns inga sändare i norrland. Jag har vandrat före GoreTex. Har alltid haft mina tegsnäsare med "lappbinning" å vi åkte faktisk upp skidspår mellan byarna, det var långt innan skoterspåren fanns. Yxa är min klara favorit före motorsågen.
Men jag har min GoreTex, gasolkök, Hillebergare och andra dumma nymodigheter. Till Kallaktjåkko hade jag till och med mobiltelefon - en 450. Nästa sommar är premiär för GPS.
Så visst skall Jesper Holst ha med sig sin mobil för att återända till ursprungsfrågan men han skall vara medveten om att täckningen är mer än usel. // Roland
 
FJS90/91; sa:
Raskesven; sa:
Men hur gjorde exempelvis du innan Mr. Bells uppfinning gick att släpa med ut? När man läser dina inlägg får man inte intrycket att du satt hemma och häckade bara för att inte telefonen var bärbar, fast du inte med 100 procents sannolikhet kunde utesluta olyckor. Men visst, alla har vi olika typer av riskaversion.

Naturligvis så var jag ute och lufsade före mobiltelefonens intrång i våran vardag.. Men jag förstår fortfarande inte ditt resonomang, om man har en mobiltelefon vilket kan förbättra ens chanser till kommunikation om något oförutsätt händer så varför då inte ta med den, vad e det som är så farligt med en mobiltelefon i ryggsäcken? Måhända att du inte litar på dig själv, du kanske helt sonika blir sittande och pratande i telefonen? :)

Jag körde bil innan krockkudden
Jag körde skidor innan RECCO
Jag vandrade innan GPS(fortfarande utan)

Så allt nytt är till ondo och det skall bekämpas!!
Jag kan glatt låta meddela att jag är ett extremfall som har sådan aversion mot just mobiltelefoner att den mobil jag äger har legat avstängd länge. Jag avskyr tanken på att vänja in min omgivning till att man jämt ska vara nåbar. Det är heller inte alla förunnat att vandra med sådana disciplinerade typer att inte mobilen kommer fram efter en vecka. Men jag tycker inte att allt nytt är av ondo och skall bekämpas. Du förstår inte mitt resonemang? Om sannolikheten för att skada sig plus sannolikheten att mobilen har täckning vore hög enligt min uppfattning, kan jag förstå ditt resonemang. Men så ligger det inte till. Varför använder du inte GPS? Bortsett från att man inte kan tala i den så är GPS applicerbart på ditt säkerhetsresonemang. Och vad sägs om en Iridiumtelefon (eller motsvarande; Företaget som tillverkade den sattelittelefonen gick visst i KK)? Den skulle också kunna motiveras av säkerhetsskäl, t.o.m. i högre utsträckning än mobilen. Är det bara vikt och kostnad som gör att inte även de tekniska underverken ligger i din rygga?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
HappyL Vill ha utmanande turtips - hjälp! Fjällvandring 9
Orkanödlan Hjälp av val till lättviktssovsäck samt lättviktsryggsäck! Fjällvandring 17
Jo79 Abisko må-to i augusti- Hjälp! Fjällvandring 12
tobiasgoth Livet är kort! Hjälp mig uppnå min högsta fjällönskan Fjällvandring 4
Struensee Behöver hjälp med att planera Sarekrutt! Fjällvandring 6
veni Hjälp, vilka berg ser man? Fjällvandring 3
Haudigaudi Hjälp med tält Fjällvandring 7
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
diHib Fortfarande inte lyckats bestämma mig, Hjälp! Fjällvandring 12
Ulrjon Hjälp att hitta info till min Norgeresa..... Fjällvandring 3
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
Marcus.ostlin Hjälp! store skagastolstind Fjällvandring 7
Struensee Hjälp angående klädesval på fjälltur önskas! Fjällvandring 6
NaturBoel Hjälp med första längre ensamvandringen i norr Fjällvandring 20
Struensee Hjälp mig att hitta en lämplig fjälltur! Fjällvandring 3
jffoto Hjälp mig att välja tält Fjällvandring 66
jaghetermarkus Hjälp/tips för vandring Abisko - Nikkaloukta Fjällvandring 23
Franca Hjälp med att välja kök Fjällvandring 28
username2 Lunndörrsfjällen hjälp med planering Fjällvandring 4
Matilda3 Sistaminuten-hjälp att välja: Jämtlandstriangeln+Norge VS Abisko-Nikka via Vistas Fjällvandring 0
filipjonsson Hjälp sökes, ca 5 Dagars vandring i Norge! Fjällvandring 8
Miss Yster Abisko-Kårsavagge, hjälp inför första besök Fjällvandring 12
Promman Hjälp med kängor Fjällvandring 14
mackan_85 Sarek 2016 Augusti, välja väg. Hjälp. Fjällvandring 22
ansoo Hjälp med planering Fjällvandring 3
Miss Yster Haglöfs Skarja - Vill ha! Hjälp önskas! Fjällvandring 24
F.Johan.S Hjälp oss! Hiking/Fiske i Norge, utgå från Trondheim Fjällvandring 0
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
MadeleineN Hjälp! Någon som sitter på nattåget mot Kiruna och kan ta emot en grej jag glömt?! Fjällvandring 1
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Mattias33 Hjälp mig välja rutt!!! Fjällvandring 5
sofus81 Hjälp mig med min packlista Fjällvandring 33
Imasy Vandra med barn - Hjälp med allt :D Fjällvandring 19
Loni Hjälp med ruttförslag Kungsleden Fjällvandring 8
Picea Hjälp mig välja kurs (glaciärvandring/klättring) Fjällvandring 7
Hagge17 Oerfaren och ska vandra Kungsleden i september, behöver er hjälp! Fjällvandring 41
skallagrimson Hjälp med rutt och distans... Fjällvandring 7
tonidondondonnelly Hjälp - Gåsen Fjällvandring 2
Leonin Hjälp mig bestämma mig ang val av tält. Fjällvandring 15
skallagrimson Hjälp med utrustning Fjällvandring 10
daywalker Hjälp med tidigt sommar vandring Fjällvandring 17
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
Gunnar81 Behöver lite hjälp Fjällvandring 6
iTrekk Hjälp, turer Eidfjord/Hardangervidda Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
Jamali Från Sarek till Stora sjöfallet/Padjelanta...Hjälp tack! Fjällvandring 7
Jokkmokkguiderna Sarekälskare hjälp mig! Fjällvandring 24
bahlgren8 Abisko juli/aug 2012 - hjälp med ledförslag Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.