Ekoturism

Jag har läst och hört talas om ett samiskt turistföretag i Gällivare som heter Vägvisaren - samiska upplevelser. Där kan man ta del av den samiska kulturen på ett (som de själva säger) intressant och lättfattligt sätt.

Vägvisaren ägs och drivs helt av samer. Grundaren är en ung same som har växt upp i en renskötarfamilj. Deras filosofi är att bedriva turism som tar hänsyn till naturen.

Tänk att vi har en gammal, spännande och exotisk kultur så nära inpå knuten. Man behöver inte åka till fjärran länder för att möta nya kulturer.

Ekoturism, som bl. a. Vägvisaren är, är jag i och för sig skeptisk till men samtidigt låter det bra att det är samerna själva som förmedlar upplevelsen.

Det skulle vara roligt om någon med erfarenhet av samiska vägvisare eller något liknande kunde berätta för mig, vad som var bra och vad som var mindre bra. Kanske ge tips om andra liknande aktiviteter?
 
Varför så skeptisk?

Är bara lite nyfiken på varför du säger dig vara skeptisk mot ekoturism? Bottnar det sig på något speciellt?

Och jag håller med dig att man ofta glömmer bort sin egen bakgård. Undrar just hur många av svenskarna som egentligen vet något av vikt om den samiska kulturen...

Jag skriver just min uppsats på ekoturism och kommer troligast att åka till Kenya för ca 2-3 månaders undersökning av vad som kallas community-based conservation projects, därav mitt intresse av din åsikt.
 
Globala miljöproblem och en ökande medvetenhet om detta har tillsammans med trenderna inom resande skapat nya sätt att turista på.

Ekoturism idag kan vara nästan allt eller inget beroende på vilken uppfattning man som individ har om den. Fler och fler inser vikten av att turismen utvecklas i en mer hållbar riktning. Man måste komma till rätta med oseriösa företags missbruk av ekoturism.

Massturismen har medfört negativa effekter på miljön, vilket har gjort att beroendeförhållandet mellan turismen och miljön uppmärksammas. På grund av detta ställer turister , turistföretag och samhället högre krav. Agenda 21 och EU har satt upp målsättningar för en hållbar utveckling.

Jag tycker att ekoturism innebär att man gynnar lokala reseföretag, guider och övrig lokalbefolkning, istället för att nyttja multinationella företag, man undviker att köpa djurtroféer, äter lokalt producerad mat, visar respekt för andra människors religion och traditioner, försök att se tillvaron genom andras ögon.

Småskalig turism, inte massturism. Massindustrin förstör vår vackra omgivning.
 
Jag kan förstå skepsisen till Eko-turism. Jag har fått uppfattningen att mycket av det som kallas Eko-turism idag egentligen borde kallas nåt annat.

Det är ju faktiskt ofta så att sånt som upplevs som "miljövänligt" ofta in är det. Elda i en öppen spis eller en eldstad utomhus är ju t.ex. inte så himla miljövänligt som folk ofta tror (ofullständig förbränning, dålig verkningsrad etc). Vi har ju också det klassiska exemplet med porslinskopp kontra engångsmugg till kaffet, där porslinsmuggen är det sämsta valet ur miljösynpunkt.

Det är ju alltså inte säkert att det är så mycket mer ekologist att sova på renskinn i en kåta än att sova i en dunsäck i ett tält av syntet. Visst "känns" det mer naturligt, men det betyder ju inte att det inte har miljökonsekvenser.
 
Det här är klassiska frågeställningar..

Jag är själv kluven till ekoturism, jag är för en ekologisk och förnyelsebar turism men jag är tveksam till ekoturismen som den tyvärr bedrivs i många fall runt om i världen..

Hur är det i Sverige, finns det regler vad som krävs för att något skall kunna kallas ekoturism?
 
MimmiD; sa:
Det finns en inofficiell märkning kallad Naturens Bästa som handlar om godkänd svensk ekoturism. 12 företag godkända ännu så länge och deras kriterier verkar klart vettiga tycker jag.

/ Nicke

mm.. jag har kollat där innan, synd att den är inofficiell.. Tanken är god men jag tyckte att dom var lite luddiga.. I vilket fall som helst så är det bra att någon försöker bringa ordning i detta, synd att dom inte har koppling till STF vilket hade varit bra!! Hoppas det går bra för dom..
 
ang. ekoturism, naturens bästa m.m.

Nu var det i och för sig ett tag sedan den här tråden var uppe, men jag tänkte ändå skriva en rad. Det har ju faktiskt hänt en del sen sist.

Företaget Vägvisaren har i år fått Ekoturismpriset med motiveringen "... med stor respekt väver Lennart Pittja samman uråldriga traditioner med nya djärva ideér. På så vis har flera av Lapplands absoluta toppattraktioner förvandlats till bokningsbara spetsprodukter, som bland annat fjällvandring med packrenar eller renflytt i världsarvet Laponia..."

Jag har varit på en tur med Vägvisaren och tycker att det är ett utmärkt sätt att få ta del av samisk tradition i ett mycket naturligt (!) sammanhang. Lennart och hans guider är väldigt kunniga och delar gärna med sig av sin kunskap och sina färdigheter.

Ang. frågan om vilken lösning, i alla lägen, som är mest ekologisk, har tidigare skribenter väl pekat på problemen. Vad som vid första anblick kan tyckas mer ekologiskt, visar sig vara en betydligt större miljöbov när man tar in produktionsteknik, bränsletillgång osv. i ekvationen.

En annan fråga är den rent estetiska. Detta är något som jag inte tycker man hör så värst ofta i Sverige/Norden. Ibland kan man höra om toapapper i buskarna på Kungsleden och någon som knorrar över eldning på bergshällar, men jag tycker ändå att det är förvånansvärt tyst. En anledning till detta kan nog vara att vi trots allt fortfarande har en förhållandevis obesökt vildmark och därför märks inte toapapper och eldstäder så mycket ... "det finns ju så mycket skog/fjäll/hav".

Ett land som har en helt annan tradition, lagstiftning och förhållningssätt är USA. Där upplevde man, under 60-talet, en friluftsboom som saknar motstycke. 1950 hade nationalparkerna i USA 33 miljoner besök och 1999 var man uppe i hela 287 miljoner. Redan på 70-talet var man uppe i 172 miljoner och det var vid den här tiden man började märka effekterna av den gröna "tsunamin". Vattnet i bäckarna hade börjat bli odrickbart, alltmer sällan såg man vilda djur, smala stigar hade blivit veritabla motorvägar och dom mest populära tältplatserna var fullkomligt skövlade på all växtlighet i jakten på grillpinnar, ved, sittstockar, vindskyddsmaterial, vandringsstavar och liknande. Efter några olika försök till utbildnings- och påverkansprogram skapades det som idag heter Leave No Trace (LNT, http://www.lnt.org). LNT startades på initiativ av de olika naturvårdande myndigheterna i USA och kom att, utbildningsmässigt, ligga under NOLS (National Outdoor Leadershiop School), vilka har lång erfarenhet av att bedriva friluftsutbildningar.

På sätt och vis kan man jämföra LNT med Naturens bästa på så sätt att både rekommenderar ett antal regler eller riktlinjer. Naturens bästas sex "grundkrav" är:
1.Respektera resmålets begränsningar - minsta möjliga slitage på natur och kultur.
2.Gynna den lokala ekonomin.
3.Miljöanpassa hela verksamheten.
4.Bidra aktivt till natur- och kulturskydd.
5.Satsa på upptäckarglädje, kunskap och respekt.
6.Kvalitet och trygghet på resan.

LNT's 7 principer är:
1.Planera och förbered dig väl.
2.Färdas och tälta på tåliga marker.
3.Gör dig av med avfall på ett bra sätt.
4.Lämna det du hittar.
5.Minimera påverkan av eld.
6.Respektera djurlivet.
7.Respektera andra besökare.
(min egen mycket bristfälliga översättning)

Här märker man snart att Naturens Bästa riktar sig främst mot arrangörer och LNT handlar mer om praktiska tillvägagångssätt ute i naturen. Man skulle kunna tänka sig att det finns utrymme för båda systemen, ett som är mer riktat till arrangörer och som fungerar som en slags kvalitetsstämpel och ett annat som ger praktiska tips för hur man ska bete sig ute under färd.

Men under ytan tror jag att det finns en skillnad i förhållningssätt. LNT handlar om hur man ska få 300 miljoner besök att göra så lite åverkan på naturen som möjligt, Naturens Bästa handlar mer om en helhetsupplevelse, i mångt och mycket ur ett lokalekonomiskt och kulturellt perspektiv. Här i Norden verkar vi sträva efter ett mer "integrerat" friluftsliv där besökaren är en aktiv del av naturen, vilket allemansrätten är ett bra exempel på. I USA förordar man snarare en sorts "vykortsturism" där naturen ska vara så orörd och vild som möjligt, besökaren är en tillfällig del av naturen och ska lämna så lite spår av sig som möjligt. Båda förhållningssätten har sina för- respektive nackdelar. Den nordiska modellen fungerar väl, så länge besökarna inte är alltför många, har hög medvetenhet, gott omdöme och bra friluftsteknik. Detta tror jag traditionellt har varit fallet här i norden. Jag är inte lika säker på att det är så längre.

Om syftet med ekoturism är att gynna lokala företag, stärka dom kulturella traditionerna och erbjuda lite udda friluftsupplevelser, då tycker jag Naturens Bästa är bra. Men om syftet är att minska friluftslivets påverkan på naturen, då tror jag att vi behöver bli mer praktiska/konkreta än "respektera resmålets begränsningar".

Det går inte att göra sina behov under en sten två steg från stigen eller vattnet. Det funkar inte att hälla matresterna i fjällbäcken. Det går inte att plocka med sig varje renhorn man ser. Det håller inte att ta den kortaste vägen om den går över ett ömtåligt lavfält. Man kan inte göra upp eld var som helst och hur som helst.

Inte om jag vill att nästa person/grupp/generation ska få samma upplevelse av vildmark som jag får.

Det blev visst mer än några rader. Tyck gärna tillbaka!

.patrik.
 
Hej,
Är lite nyfiken på ekoturism, varför är du klyven till ekoturism som den bedrivs i dag runt om i världen? Vad är nackdelarna med ekoturism enligt dig?
Tack på förhand,Helen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lös Ekoturism Miljöpåverkan 0
ekoturist? Vilka nackdelar har ekoturism? Miljöpåverkan 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.