Ang. EU Bidrag till bönder!

Det är under vidriga förhållande vi låter våra skånska grisar föras till slakt (förra året slaktades 785,000). I sin egen avföring och lik från andra grisar som inte klarat resans strapatser, staplade ordagrant på varandra tvingas djuren färdas i över 70 mil bara för att slaktas när dom väl kommer fram.

Allt för att slakterierna och djuruppfödarna ska tjäna pengar. Ändå finnas det föreskrifter i Sverige som reglerar hur länge djur får vistas i djurtransporter. Gränsen är 8 tim. T.ex. en resa till Uppland tar garanterat längre tid än 8 tim. Det kan t.o.m. ett barn räkna ut själv.
Tyvärr tror vi i Sverige att vi har världens bästa djurskyddslag men det är en stor myt. Bevisar inte detta att det inte stämmer? Hur många gånger på senare tid har man inte läst i tidningen så gott som varje dag något om t.ex. bönder som misskött sin boskap eller liknande.

Skärpning på den svenska djurskyddslagen måste vi kräva annars är vi alla delaktiga i detta fruktansvärda som händer. Ensam är inte stark men tillsammans kan vi flytta berg. Kräv en lagändring på vår djurskyddslag!
 
Enkelt...

Bli vegetarian......och kom inte med det dåliga argumentet att "det går ju inte leva på grönsaker!!" Haha, fel fel fel som dom sa i detdär barnprogrammet. Jag kan nog skryta med att jag har det fysiskt mest krävande jobbet på "utsidan", och det funkar för mej.
Jag tror det är enda sättet att utrota dålig djurhållning. Allt måste börja med att vi en och en tar ett personligt ansvar och slutar äta kött. Det finns nämligen en del goa alternativ till jusst kött. Prova tex Quorn (svampprotein), linser, bönor osv. Det jag nämnde först är GOTT!
Men ok, det är ju gott med ägg oxå. Så det äter jag. Men B-A-R-A KRAV-ägg.
Ojoj...nu kommer jag bli helt nerskälld/fölöjligad. Haha. Som om det va första gången. Ta inte detta som att jag föraktar köttätare....nono. Jag vill bara göra er uppmärksamma på att det finns alternativ. Och att så länge ni pumpar in pengar i företag som sysslar med djurplågeri så är ni själva ansvariga. Så stå inte där och lipa/bli förbannade när tidningarna skriver om er nästa gång.
//Kim.
 
Visst är det för bedrövligt med sådan hemsk hantering. Men är det egentligen djurskyddslagen det är fel på? Problemet är väl att den lagen inte efterlevs? Jag tror dessutom att bönderna i de flesta fall inte har någon som hellst möjlighet att bestämma hur deras djur ska transporteras till slakteriet, så man ska nog akta sig för att beskylla dem för djurplågeri.

Jag har förståelse för de som väljer att bli vegetarianer men tycker även att vegetarianer ska ha förståelse för de som äter kött. Kött är en naturlig diet för människan, även om vi i dag kanske konsumerar på tok för mycket av den varan.

m.v.h // Roger

monka; sa:
Det är under vidriga förhållande vi låter våra skånska grisar föras till slakt (förra året slaktades 785,000). I sin egen avföring och lik från andra grisar som inte klarat resans strapatser, staplade ordagrant på varandra tvingas djuren färdas i över 70 mil bara för att slaktas när dom väl kommer fram.

Allt för att slakterierna och djuruppfödarna ska tjäna pengar. Ändå finnas det föreskrifter i Sverige som reglerar hur länge djur får vistas i djurtransporter. Gränsen är 8 tim. T.ex. en resa till Uppland tar garanterat längre tid än 8 tim. Det kan t.o.m. ett barn räkna ut själv.
Tyvärr tror vi i Sverige att vi har världens bästa djurskyddslag men det är en stor myt. Bevisar inte detta att det inte stämmer? Hur många gånger på senare tid har man inte läst i tidningen så gott som varje dag något om t.ex. bönder som misskött sin boskap eller liknande.

Skärpning på den svenska djurskyddslagen måste vi kräva annars är vi alla delaktiga i detta fruktansvärda som händer. Ensam är inte stark men tillsammans kan vi flytta berg. Kräv en lagändring på vår djurskyddslag!
 
EU?

Monica,

Jag letar förgäves efter en koppling mellan din postning och rubriken "Ang. EU..."? Har det med valutan att göra igen?

/Henrik
 
Har vi någon källa?

Okej först får vi börja med det vässentliga.

Från vilken källa är dessa uppgifter tagna?
Är denna ev. form av djurhantering ett brott mot svenska/europeiska lagar för djurhantering?

Att bara slänga ur sig en massa påståenden känns inte speciellt trovärdigt.
 
Vissa gör det enkelt för sig

Det finns ekologiskt bra EU-bidrag till jordbruket och det finns ekologiskt dåliga EU-bidrag. Du antyder att djurtransporterna sker med EU-stöd. Finns det stöd till djurtransporter är det ifrågasättansvärt, om det åstadkommer den typen av effekter du beskriver.

Bland de ekologisk bra bidragen, i synnerhet miljöstöden, finner vi några bidrag som i hög grad håller landskapet öppet och hjälper till att bibehålla den höga biologiska mångfald vi har i det gamla jordbrukslandskapet.

Det finns alltså bra bidrag och mindre bra. Monica gör det lite väl lätt för sig med en väldigt ensidig argumentation. Men din poäng, Monica, förstår jag inte riktigt. Vill du skrota bidragen eller göra om den svenska lagstiftningen? Det framgår inte riktigt.

"För eller emot kött"diskussionen känns inte så fräsch längre. Om man som jag tycker att miljöargument väger tungt för mina val här i livet, är det inte en svartvit fråga. Jag äter lokalt ekologiskt producerat nöt och lammkött som jag köper direkt från en bonde som brukar oerhört fina naturbetesmarker och dessutom behandlar sina djur exemplariskt. Jag köper KRAV-ägg och låter bli konventionellt producerad gris och kyckling. Nöt och lamm är oerhört fina råvaror. Genom att välja detta bidrar jag till en upprätthållen biologisk mångfald och ett bevarande av våra kulturlandskap. Det är viktigt för mig.

/Staffan
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.