Karta som anger 2+1-väg

Jag känner till att man kan välja "Antal körfält" på Trafikverkets karta.
https://www.imdb.com/title/tt2236054/?ref_=nv_sr_2?ref_=nv_sr_2

Men eftersom den anger antal filer för varje körriktning separat och linjerna är tunna måste man förstora upp rätt mycket för att se att det är både en blå och en röd linje (2 och 1 fil) och det är svårt att få överblick.

Finns det nån bättre karta som mer tydligt markerar dessa sträckor? Behöver inte alls vara detaljerad annars.
 
Jag känner till att man kan välja "Antal körfält" på Trafikverkets karta.
https://www.imdb.com/title/tt2236054/?ref_=nv_sr_2?ref_=nv_sr_2

Men eftersom den anger antal filer för varje körriktning separat och linjerna är tunna måste man förstora upp rätt mycket för att se att det är både en blå och en röd linje (2 och 1 fil) och det är svårt att få överblick.

Finns det nån bättre karta som mer tydligt markerar dessa sträckor? Behöver inte alls vara detaljerad annars.
Vad har länken med saken att göra?

HåkanF
 
Jag misstänker att DoktorGlas ska åka till ”snikmotorvägarnas” förlovade land dvs. Norrland... 😄

Landet där infrastruktursatsningarna på vägar o järnvägar budgeteras enligt ”snik” budget. Och värre ska det bli. Höghastighetståg i söder kostar att bygga. Under tiden sitter folk traditionellt fast på järnvägen när det är stopp på den enkelspåriga delen. På 2:1 vägarna skapas köerna bakom tradarna. När väl det blivit en sträcka dubbelfiligt står där en polsk semi-trailer tvärs över båda filer i halkan i backarna. 😂
 
Trafikverkets hemsida innehåller en hel del info men kan vara svår att hitta på.
Vägdatabasen når man på https://nvdb2012.trafikverket.se/SeTransportnatverket

Där kan man få infon TS hänvisar till bild 1 nedan.

Ett alternativt sätt är att söka på vägslag. Bild 2

Ytterligare ett är vägbeläggning. Där kan man få info om när vägen lagts om på 2:1 väg. Bild 3 https://pmsv3.trafikverket.se/Pages/EnkelSok/EnkelSokView.aspx

Hastighetsgräns är en annan bra valbar parameter. Som cyklist på långtur undviker jag allt som har hastighetsgräns >70 km/h. Att cykla lite på grusväg också ger mervärde på turen. Bild 4.

Thure
 

Bilagor

  • nvdb.jpg
    nvdb.jpg
    43.8 KB · Visningar: 652
  • vägslag.jpg
    vägslag.jpg
    36.6 KB · Visningar: 646
  • beläggning 2till1.JPG
    beläggning 2till1.JPG
    62.6 KB · Visningar: 639
  • hastighet.jpg
    hastighet.jpg
    32.4 KB · Visningar: 627
Ett alternativt sätt är att söka på vägslag. Bild 2
Jo, men där är inte 3+1 med, vad jag kan se.

Ytterligare ett är vägbeläggning. Där kan man få info om när vägen lagts om på 2:1 väg.

Den hade jag hittat. Men det gäller ju bara om det gjorts de senaste 2 åren väl?

Hastighetsgräns är en annan bra valbar parameter. Som cyklist på långtur undviker jag allt som har hastighetsgräns >70 km/h.

Nja, det gör inte jag. Vi har 90-vägar härikring som är bra och säkra att cykla på. På en är vägrenen bred som ett normalt körfält. Får lätt rum en hel bil där. Känner ingen oro alls där. En del långsammare väger saknar vägren och pendlare buskör, läskiga som sjutton.

Pja, man kan ju alltid använda Google Maps street view. Men visst vore det fint med en karta som gav lite vägledning. Man kanske skulle maila trafikverket och påminna om oss cyklister. ;)
 
Senast ändrad:
Jag misstänker att DoktorGlas ska åka till 2+1 smalt KF, nyligen åtgärdade (<=2 år)

Nejdå, inte så långt alls. Norrland? Där är det väl BACKIGT? ;-o)

Egentligen kommer sig min fråga av att jag nyligen på en c:a 25 mil lång bilresa i mellansverige (som passagerare), i trakter där jag inte varit på länge, noterade att en stor del av sträckan var 2+1. En väg jag faktiskt kunde ha tänkt mig som ett alternativ om jag skulle ha cyklat och inte ville åka omvägar. Då insåg jag att jag inte visste nåt lätt sätt att identifiera de här otäcka vägarna.

Om man planerar en verklig resa får man väl sitta och zooma in bit för bit av vägen på vägverkets karta. Men om man bara sitter och drömmer lite allmänt sådär vore det inte fel att lätt se områden utan 2+1-otyg. Likaså om man inte vill plotta en bestämd rutt innan man åker utan vill ta det lite på en höft.
 
Anledningen för mig att avstå 90-vägar är främst buller från bilarna.

Men det är också rejält otrevligt när stora breda långtradare dundrar förbi t ex i mötes och omkörningssituationer.

Thure
 

avslutad210712

Gäst
Nejdå, inte så långt alls. Norrland? Där är det väl BACKIGT? ;-o)

Nja Norrlandskusten är inte speciellt backig förutom en del backar vid Höga kusten och det är där 2+1-vägarna i Norrland huserar. Vid kusten alltså inte Höga kusten enbart.

Lite off-topic men Trafikverket föreslog för några år sedan på fullaste allvar att göra E10 mellan Töre och Kiruna till 1+1-väg dvs en fil i vardera riktning med mitträcke mellan. En kort sträcka på sisådär 30 mil. Omkörningar av långtradare (och jag lovar att det finns mååååånga sådana som kör mellan Sverige och Norge) skulle inte vara något problem eftersom de frivilligt skulle sakta in och svänga av på speciella omkörningsfickor. Undrar om de hoppades att husvagnar och husbilar också skulle göra det. Och Muorjevaara-backen som fortfarande ställer till det för långtradare när det är halkigt tyckte de uppenbarligen inte skulle vara något problem.
 
Vi gjorde det så ofta det gick. Körde med släp nämligen så vi stoppade ju upp trafiken.

Det borde finnas statistik över olyckor på olika typer av vägar. Har en känsla av att det är fler på 2+1. Motorcyklister hatar dem också förresten, rädda att komma emot mitträcket. Jag förstår det. Tycker det känns som marginalerna är ruskigt små även i en bil. Om t.ex. ett djur kommer ut på vägen och man automatiskt vrider på ratten, då är det nog klippt.
 
Norrland

Ca 60 % av Sverige
Ca 10% av landets befolkning
Ca 3.5 % av budgeterade infrastruktursatsningar.

Landsdelen har en betydande del av exportindustrin, energiförsörjningen, gruvnäringen. Nu också utsedd till att bli en vindmarkspark till energibehoven i söder.

I Norrland hafva vi ett Indien. Axel Oxenstierna, 1583 - 1654.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...