Tips på fiskesemester i norra sverige?

Hej!

Jag har tänkt att i år ta med min 11 åring norrut för att fiska i sommar, samt få visa hur fint det är norröver. ( Bor i malmö..) Jag är hyfsat van vid att fiska och han är nybörjare med en del koll! =)

Någon som har tips på var man skulle kunna åka? Vi vill hyra stuga med närhet till fiske på röding, harr, öring osv, gärna inkl båt.

Hör av er, tacksam för förslag!

MVH Micke
 
Jag har varit uppe i Valsjöbyn och fiskat under 3 semestrar på 2000-talet. Själv har jag bott i tält både på fiskecampen http://www.valsjocamp.com/ samt vid vattnen runt byn.
Strömmande vatten har du vid Regnsfallet, Gunnarvattsån mindre men fina höjor, nackar och sel sedan har vi Toskströmmen största harren jag fått där runt 700 g på fluga. Det finns skogstjärnar med både öring och röding och slutligen Valsjön där det finns öring, röding, sik samt aborre och gädda.

Vattnen innehåller också överaskningar, jag testade en liten tjärn kanske 100 meter i diameter, fick 4 abborrar strax under halvkilot på 20 minuter! De smakade guld halstrade med salt och peppar samt en kåsa hjortron till efterrätt!

Det finns ett fiskekort som täcker hela området http://www.fiskevalsjobyn.nu/fkort.html

Efter vägen som går genom Valsjöbyn finns massor med fina vatten, den kallas inte "fiskevägen" utan anledning...

Edit: Glömde att skriva att det inte är så svårt att ta sig upp på fjället heller och fiska om man har bil, dock kräver det ett extra fiskekort.
 
Adolfström låter som ett ställe för er. Det ligger vid vägs ände och det finns både sjöar och strömmande vatten (Laisälven). I Adolfström kan ni hyra stuga och båt och då kan ni åka båt uppströms längs en sjö till Bäverholmen där Laisälven är väldigt fin. I Bäverholmen går det att äta mat, Kungsleden passerar även där.

Längre nerströms, längst ner i Gautosjön finns det en väldigt fin fors som heter Märkströmmen. Den är ofarbar med flytetyg men det går en stig från bilparkeringen in i det naturreservat som är där. Längst ner i den strömmen brukar harren stå på rad eftersom dom inte tar sig längre än så i Laisälven.

Kring Gautosjö och Adolfström finns det öring och röding.

Om ni har gott om pengar och vill se ännu mer av fjällvärlden så finns det möjlighet att åka helikopter både från Gautosjö och Adolfström för att få se fjällvärlden från ovan. Det kan vara ett välkommet brejk från fisket för dom yngre.

Det är ju en bit att åka till Adolfström dock men jag tror att det skulle passa er fint.
 
Vuoggatjålme är perfekt

Jag tror att Vuoggatjålme blir perfekt för er.
Det finns omväxlande fiske med stugor vid stranden.
Tyvärr ingen harr, men gott om röding och öring.
Nära till fiske både på fjället och rinnande vatten också.
Det finns mycket prisvärda fiskepaket.

Se deras hemsida www.vuoggatjolme.se.

Trevlig fjällresa/ Röding
 
Hvis du kan tåle å reise over grensen, så er det fritt frem for 11-åringen å fiske på alt av Statsgrunn. Dvs du behøver ikke ha noen form for fiskekort inntil han er 18. Du finner hva som er statsgrunn ved å gå inn på Inatur.no Du finner DNT-hytter på kartet til Ut.no, men i tillegg har vi minst like mange JFF hytter her i Nordland. (JFF= Jeger ogFiskeForening). Hyttekatalogen forNordland finner du her.
 
Kolla på Tännäs,inte så blodigt långt att åka,och oslagbart harrfiske
 

Bilagor

  • DSC00244.jpg
    DSC00244.jpg
    34.2 KB · Visningar: 6,055
Är själv en norrlandspöjk!

Beroende på vad ni har tänkt för fiskesätt har jag ett par platser. Älvar och sjöar dårå.

Lögdeälven - Öring, Harr, dock så har den mkt vandrande lax/havsöring ( senaste nu söndag den 15/8 togs en havsöring på 8.5 upp)

Öreälven - Ungefär samma.

Oreälven - Aldrig varit där men kan tänka mig att det är samma fiske som tidigare sagt.

Nydalasjön (Umeå) - Inplanterad Regnbåge och Öring, annars gädda, borre osv.

Sävarån - Vildöring, harr, uppstigande havsöring(vår eller höstmånaderna)

Tack för mig!
Hoppas på ett riktigt skitfiske :) lycka till!

Btw, alla platser funkar väldigt bra för flugfiske men också spinn och kastmete.
 
Rekommenderar Västerbotten,,

Hej!

Jag har tänkt att i år ta med min 11 åring norrut för att fiska i sommar, samt få visa hur fint det är norröver. ( Bor i malmö..) Jag är hyfsat van vid att fiska och han är nybörjare med en del koll! =)

Någon som har tips på var man skulle kunna åka? Vi vill hyra stuga med närhet till fiske på röding, harr, öring osv, gärna inkl båt.

Hör av er, tacksam för förslag!

MVH Micke

Rekommenderar trakterna kring Vindelälven! Campingen i Kraddsele ligger aldeles vid älven, fint harr&öringfiske!,,sen har du norra Svergoträsk vid Sorsele,kan även hyra båt där(förboka för säkerhetsskull) fint öring/rödingvatten, du har Laisälven utflödet bara en bit bortom Sorsele, följ den uppåt, hitta:Storforsen/Långforsen/Gargesonforsen/Kvarnforsen/Vitforsen/Trollforsen/Hällforsen, du har Borgjaur fiskecamp m båtar, Gargån, Juktån, Snorsenkåtan och Olsbäcksstugan är värt ett besök! Vindelälven norrut från Kraddsele mot Ammarnäs och norr därom! !Ett riktigt fiskeeldorado!
Söker du mer information hör med fiskecentrum i Sorsele!!
 
Nu har nog trådskaparen "tagit ned skylten" för många år sedan men det finns säkert andra som funderar på samma sak.
För att göra det enkelt för den från södra Svetige som vill pröva på lite fjällfiske så rekomenderar även jag Härjedalen. Finns mycket fina ställen och enkla ställen stt besöka för en barnfamilj runt Funesdalen, Tänndalen och Fjällnäs. Att lura fjällfiskarna att nappa är däremot inte alltid som när abboren är på hugget. Rödingen kan vara trög men kan man trixet så får man oftast en bit i alla fall på tallriken. Använd gärna GTX.
 
Och bra laxfiske finns i Lainio älv, det finns även massor av fiskecamper och olika former av turistföretag som underlättar upplevelserna.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ralphandersson Tips på fjällområde för att hyra stuga vecka 44 och vandra till fiskeplatser Fiske 0
Aset Söker tips på fiskeplatser som ligger lite "off" , Kronoberg Fiske 2
Hannice Helt grön på fjällfiske - tips önskas. Fiske 3
cloud76 Tips på rulle för fjällfiske Fiske 9
Johannes_Nark Tips på svåråtkomliga sjöar Fiske 7
febrig Tips på bra fiske och tältning 2-3 timmar från Stockholm. Fiske 3
m4535 Tips på fiske- campingplatser Fiske 1
bredviken Tips på Flugfiske runt Östersund Fiske 2
myrddraal tips på metspö Fiske 5
PETTERMAGNUS Tips på å/älv inte allt för långt från stockholm Fiske 2
aksello Tips på utrustning för nybörjare, insjöar i sörmland Fiske 11
Vinden Tips på fiskebutiker i UK (web)? Fiske 2
mackexx81 Tips på fiske i skottland.. Fiske 2
gäddjägarn Fiske tips på dagstur Kebnekaise Fiske 13
fjällbäcken Tips om vandrings/fiske på Grövelsjöns Norkska sida? Fiske 0
Molngrabb Behöver tips på vadarbyxor Fiske 4
Waster Ny på havsöringsfiske - tips Fiske 5
chribba tips på fiske i jämtlandsfjällen Fiske 2
BKD Tips på resmål för vandring och fiske Fiske 2
perjowe Tips på bra fiskehelg i Dalsland? Fiske 1
magnus_asplund Tips på bete Fiske 6
Flaggan Vill ha tips på fiske i Rostå omr. Fiske 5
arnesen Någon som har tips om fiske på Island? Fiske 1
Söker tips på haspelspön Fiske 7
sauber tips på sommarens fiske tur? Fiske 12
igun Tips på UL-haspelspö? Fiske 3
bengtoste Ishavsröding på Grönland - tips? Fiske 4
Tips på snabba tvåhands flugspön . Fiske 11
mgullo Uppsala; Tips på spinnfiskesjö? Fiske 2
dmitrij Tips! Vandring 3 nätter, 2-3 t från 08 med fiske Fiske 5
Ayrin Filékniv - tips tack :) Fiske 18
Lindeman Vandring & Flugfiske Vålådalen - tips Fiske 3
Dennis88 Kalixälven eller Torneälven? tips? Fiske 6
kraftdjur_vargen Önskar tips! Spinnfiske + vandring jämtland Fiske 0
IntMurr Tips inför fiske i Grövelsjö-Femunden-Rogen-området Fiske 1
enriktighunter fiske tips Fiske 1
Frassin Fiske tips!! Mitt i vintern Fiske 0
MagnusEnbom Flugfiske tips ang. Plats Fiske 0
AzP Tips för skor/kängor och annan utrustning Fiske 7
crillegbg fiske tips mjörn Fiske 0
henrik_85 vill ha tips för att få upp agn Fiske 6
Magdafjäll Tips om isfiske någonstans i fjällen Fiske 1
Jocka Fiske tips! Fiske 3
johan_e Tips i Storsjön, Östersund Fiske 7
mipert Böcker, artiklar, tips om hur fiska regnbåge med fluga Fiske 5
arnesen Tips om Jämtland Härjedalen Fiske 4
arnesen Tips om fiske vatten Fiske 1
PZON_390 Padjelanta tips emottages tacksammast !! Fiske 0
mbock Flugfiske tips Fiske 1
Zonker Spöbygge... tips om delar Fiske 13

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...