3-4 dagar packlista - kom med synpunkter

Glöm inte att ta med en Kettlebell alternativt två rejäla hantlar, ryggsäcken rymmer ju 110 liter så ta med en säck potatis för en månad också, man vet aldrig.

Skämt åsido, bara för att man en gång köpt prylarna behöver inte betyda att allt ska med, banta ner 5 kilo utan att shoppa.

jag förstår faktiskt inte vad du vill säga med ditt inlägg.

hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag köpt all ultralätt utrustning och en alldeles perfekt ryggsäck för 4 dagars-vandringar, och en helt annan som väger 30 gram mindre för 3 dagars.

men så är inte fallet, och därför köpte jag en rejäl ryggsäck med stabilt bärsystem som kommer hålla många år, som jag både kan använda till kortare turer och rejäla 2-veckors turer. bara för att den rymmer 110/90 liter betyder det inte att jag måste fylla den, men det förstår du säkert också. personligen tycker jag om att ha ordentligt med utrymme så slipper jag packa på millimetern.

om du följt tråden så ser du att jag bantat ner några kg från ryggsäcken, tack vare råd härifrån. så tack alla ni som kommer med konstruktiva inlägg :)
 
Vilken sorts uppblåsbart liggunderlag är det?
Dom billigare varianterna från t.e.x. Ö&B har jag bitter erfarenhet av som verkar släppa genom all kyla rätt genom. Köpte Exped's SIM på outlet är det är betydlig skillnad.

Jag skulle hellre ta ett cellplast än ett 'billigare' uppblåsbart.

dom reade ut massa sportartiklar, en sportbutik som upphörde. ett uppblåsbart liggunderlag för 200 :- nersatt från 700:-, heter kebne 2117 S.I.M. förmodligen ett okänt billigt "svenskt" märke. köpte även sovsäcken som är av samma märke för 299:- nedsatt från 800:-.. så det var en liten chansning, får se hurpass det håller.!

det är alltså ett sånt som blåser upp sig själv. när ventilen är helöppen innan man blåst in luft så har den en i alla fall hyfsat form, så jag antar att även om den blir punkterad så kommer den ha samma grundform.

med sovkomfort i tanke och att det förmodligen isolerar fastän det blir ett lufthål (som ev fixas med lagningsats) så väljer jag att prova luftliggunderlaget.

edit: har iofs inte testat att ligga på den när ventilen är öppen, luften borde ju åka ur såklart när jag lägger mig på den. skyller på för mycket differentialekvationer och transformmetoder i huvudet nu inför tenta. :)
 
Senast ändrad:
jag kan inte hitta detta liggunderlag eller någon information om detta på webben, så jag vet inte vad det kan gå för? Har du någon aning om hur tjockt det är?
 
jag kan inte hitta detta liggunderlag eller någon information om detta på webben, så jag vet inte vad det kan gå för? Har du någon aning om hur tjockt det är?

nej inte jag heller, försökte förgäves i butiken genom telefonen att googla fram om märket. hittade endast någon på utsidan som hade samma funderingar kring märket, men inte mer än så.

förmodligen ett företag som köper in billiga partier och sätter ett svenskt märke på det. men sovsäcken kändes faktiskt bra som är av samma märke.

~2.3 cm i uppblåst tjocklek ungefär.
 
Tyvärr har jag själv dåliga erfarenheter av billiga 2,5 cm uppblåsbara liggunderlag, har 3st liggandes i garaget som jag vägrar använda mer. Själv har jag konstaterat att 1" (2,5cm) är allt för tunnt, medan 1,5" (38mm) är helt OK och bekvämt. Även värmeisoleringsförmågan är olika mellan olika fabrikat, och för 200kr får man nog tyvärr inget kvalitetsliggunderlag:(
 
ah...
kanske tar cellplasten istället ändå då.
sparar några gram och slipper ta med extra sittunderlägg, bara att sitta på cellplasten vid raster. slipper tänka på lagningskit och ha ångest över att liggunderlaget ska gå sönder. så gör jag nog ;)
 
ah...
kanske tar cellplasten istället ändå då.
sparar några gram och slipper ta med extra sittunderlägg, bara att sitta på cellplasten vid raster. slipper tänka på lagningskit och ha ångest över att liggunderlaget ska gå sönder. så gör jag nog ;)

Det börjar ju kyla på lite varstans om kvällarna nu, har du tillgång till kyla är det ju bara testa grejerna ute på balkong/gräsmatta någon timme för att se hurvida den isolerar från marken eller ej.
 
Gjort några kommentarer till packlistan. Mina kursiveringar.

Viktbesparingar handlar inte främst om att köpa ultralätta prylar utan om att göra rätt val. Du har helt enkelt för mycket prylar med dig och maten dubbelt så tung som den skulle kunna vara; det finns många kilon att kapa. Din packvikt motsvarar ungefär vad jag brukar packa för 8-9 dagar inklusive systemkamera, glaciärutrustning och eget tält.

Solceller, mobil och mobilbatteri för över 1 kg!!? För 3-4 dagar? Visst man får ju ta med sig vad man vill, men man ska ju bära allt. Efter några turer brukar man lära sig den hårda vägen att värdet av allehanda gadgets som man bär med sig i ryggan inte uppväger nyttan av dem i relation till vad allt väger. :) Har själv burit många kameraobjektiv orörda under veckolånga turer..

Div

rygsäck berghaus crusader 110 L 2950 som nämnts onödigt tung rygga
solceller goalzero nomad 7 560 skippa solceller för 3-4 dagar. Kanske kan behövas om det gäller 3-4 månader
tändstål, kompass, handskar 350 0,350 kg!! extremt tung post. Min silvakompass väger 14 g. Handskar väger inte mycket heller.
GPS 341 tveksamt
div som inte är vägt uppskattat 250 kanske kan lämnas hemma också
extrabatteri till mobil 245 stäng av mobilen och spara 0,245 kg!
mobil 245
morakniv 116 man behöver sällan en mora. En lätt fällkniv räcker för det mesta, alternativt en mora på två
toapapper 100
compeed + leukosilk 47
ipren 16
spork
wettex
snöre 5m
körkort, visa, kontanter
karta

------------------------
totalt div 5220


Skydd

tält bergans kompakt light 2 2490 Tungt med ett tvåmanstält var.. men men
sovsäck syntet -5 komforttemp 1650 går att kapa ett drygt kg, men kostar en slant
liggunderlag upplåsbart 880
liggunderlag cellplast 700 Ojoj två tunga liggunderlag. här kan du spara 1 kg.
första förband 400 akutväska?? Mitt set med mollelastbinda, ett antal kompresser, suturtape m.m väger ca 40 g
persedelpåsar 50
------------------------
totalt skydd 6170


Mat

nötter, kex, godis, choklad 1500
trangia 1235
vatten 1000
skepparhalvor 12 st 738
realturmat x 4 652
3x tonfisk i olja 600
mjukost tub 264
snabbmakaroner 250
t-sprit 223

------------------------
totalt mat 6462 alldeles för tungt. Motsvarar ca 8 dagar. Jag räknar runt 800 g/dag och då äter jag mycket. För fyra dagar kan du lätt komma ner i lite drygt 3 kg för maten, dvs en 50% viktbesparing

Kläder

lundhags skalkängor 2080
skaljacka 990 skippa antingen regnställsjackan eller skaljackan. Om inte skaljackan fyller samma funktion som regnställsjackan så är det en dålig skaljacka
fleecejacka varm m. huva 934 känns i tyngsta laget
T&P fjeld byxa 920
försvarets ulltröja 750
antingen fleecejackan eller ulltröjan INTE båda
2x sockpar syntet+ylle 410
underställset merinoull 400
regnjacka 274
regnbyxa 222
2x kalsonger 142
keps 87

------------------------
totalt kläder 7209
 
Långt stödbandage, hudfärgad stretchig, tung som attan men guld värd när jag bröt armen i Suottas. Går inte en meter utanför asfalten utan den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Tvistkotte Tänkt vandring i Härjedalen/Jämtland (4-5 dagar) Fjällvandring 0
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
erihyl Kungsleden 10 dagar Fjällvandring 7
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
wendelalovgren ABISKO - ABISKOJAURE - ABISKOJAURE - KÅRSAVAGGE - KÄRKEVAGGE - LÅKTAJÅKKA vandring 3 hela dagar Fjällvandring 3
sweculpepper Kort fjälltur , 2 dagar, 1 tältnatt, tips Fjällvandring 12
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
rogera1 2 dagar med härlig vandring? Fjällvandring 0
Lortkatt 2 dagar i Fulufjället med tält Fjällvandring 6
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
m490c Räcker tre dagar Jämtlandstriangeln? Fjällvandring 13
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
LordHumungus 5-6 dagar i Sarek Fjällvandring 1
kjpil Färdbeskrivning Sarek 2 dagar och 3h Fjällvandring 20
annado1 4 dagar i Jämtland - tips? Fjällvandring 4
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
sternad Jotunheimen och en fjord på 4-5 dagar? Fjällvandring 3
JohnnyL Några dagar i Abisko Fjällvandring 12
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
Spof Kungsleden på 16 dagar Fjällvandring 40
PL Abisko Turiststation 5 dagar + tips på dagsturer Fjällvandring 8
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
philipö Abisko dagsturer, tre dagar maj. Turtips Fjällvandring 13
Askel 6+6 dagar i Sarek Fjällvandring 13
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
tombo 6 dagar Jämtland - Tips på toppar Fjällvandring 13
feyadin 2-3 dagar vandring hardangervidda? Fjällvandring 3
Crilloan Södra kungsleden 2-3 dagar Fjällvandring 2
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Masthugget Finse med tält 3 dagar i juli -tips på rutt Fjällvandring 0
carina 2 Vandring i Norge 5-6 dagar Fjällvandring 6
davidvpt 5 dagar runt Sylarna eller Sarek? Fjällvandring 23
Noahspappa Vill ha tips på fjällvandring 3 dagar Tärnaby/Hemavan Fjällvandring 3
JensBond 7 Dagar vandring + Kebnekaise Fjällvandring 58
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Vanish Besseggen och Galdhöpiggen på 2 dagar? Fjällvandring 19
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
Boullan Rekommendera stugtur, i Jämtland eller i närheten av Trondheim, 3-4 dagar, juni 2014! Fjällvandring 6
BeatriceK Söker lämplig stugtur, 4 dagar i Lapplandsfjällen Fjällvandring 9
kjpil Färdbeskrivning nybörjarrutt i Sarek. 5-7 dagar. Fjällvandring 11
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.