Feedback på rutt Lunndörrsfjällen

Har sökt runt lite på forumet, och hittat en del information området. Jag har kommit fram till två alternativ och vill gärna ha lite feedback på dem.

Alternativ 1: Starta i Tossåsen - Följa skoterleden upp till dörrsjön - fortsätta öster om sjön genom Tjåervenjakke till Lunndörrsstugorna - sen genom Lunndörren, därefter Lilllunndörren, Lillådörren, Storådörren, renvaktarstugan, rensnävskalet och ansluta till leden vid lunndörrstjärnarna för att avsluta i Tossåsen. Totalt ca 70km

Alternativ 2: Starta i Vålådalen - Följa leden till Lunndörrsstugorna , genom Lunndörren, Lilllunndörren, Lillådörren, Storådörren, Renvaktarstugan, runda söder om Blåfjället, Gråsjön, Gråsjödörren, Över bron vid Valån, Vålåstugorna, För att sedan följa leden tillbaka till Vålådalen. Totalt ca 90 km
 
Fina turer båda två.
Om du börjar i Tossåsen blir det kortare tills du kommer upp på fjället, så det hade nog jag föredragit.

Skoterleden norr om Dörrsjön har jag inte gått själv, men har för mig att jag läst att det är väldigt mycket sten. Den sydvästra stranden till Dörrsjön är lättgången (östra sidan är rätt stenig). Ett alternativ kunde vara att gå väster om sjön och sedan dra nordväst förbi sjön 1130 och ner i lunndörren.

Gråsjön hade jag undvikit. Med din rutt kommer du in från sydost och om jag kommer ihåg rätt är det ett enda stort blockhav. Från förra årets vandring blev Tronnsdalen en favorit istället.

Go tur

/Peter
 
Fina turer båda två.
Om du börjar i Tossåsen blir det kortare tills du kommer upp på fjället, så det hade nog jag föredragit.

Skoterleden norr om Dörrsjön har jag inte gått själv, men har för mig att jag läst att det är väldigt mycket sten. Den sydvästra stranden till Dörrsjön är lättgången (östra sidan är rätt stenig). Ett alternativ kunde vara att gå väster om sjön och sedan dra nordväst förbi sjön 1130 och ner i lunndörren.

Gråsjön hade jag undvikit. Med din rutt kommer du in från sydost och om jag kommer ihåg rätt är det ett enda stort blockhav. Från förra årets vandring blev Tronnsdalen en favorit istället.

Go tur

/Peter

Tack för ditt svar!

Är det lätt att gå ner i lunndörren via sjön 1130? Kanske gå ner vid Saantandurrie är ett alternativ.

Tror du tväråkåtan och vuejniendurrie är värt ett besök innan man fortsätter söderut genom lunndörren?

Tronnsdalen låter intressant, vart på kartan hittar jag den?

/Niklas
 
Ett alternativ

Hej
Börja i Tåssåsen och följ leden mot Lunndörren (bron efter två km kan fortfarande vara borta vilket innebär vad, vet ej säkert just nu). Om ni tältar kan ni med fördel tälta i mynningen på Lunndörren. Gå upp på västra kammen av Lunndörren och följ den norrut så långt det går, eller gå ner mitt i Lillådörren. Oavsett om ni går kammen kan ni skråa ner mot leden mellan Lunndörrsstugorna och Vålåstugorna eller gå ut ur Lillådörren till samma led. Gå till stugorna. Vidare via dörrsjön och tillbaka till Tossåsen Ni kommer passa många fina fjäll som går att bestiga. På Kammen går ni över fyra toppar.
/Håkan
 
Den är den här typen av blockterräng man får ta sig igenom om man tar skoterleden från Tossåsen till Dörrsjön.
 

Bilagor

  • 8e3c614150fdeb664701ee43f945cd1d.jpg
    8e3c614150fdeb664701ee43f945cd1d.jpg
    77 KB · Visningar: 1,421
Den är den här typen av blockterräng man får ta sig igenom om man tar skoterleden från Tossåsen till Dörrsjön.

Såg detta tyvärr lite för sent, för nu är jag hemma från turen!

Vägen upp till dörrsjön var lite småjobbig fick jag erfara, likaså genom saantandurrie, speciellt den tätt kuperade björkskogen genom "dörren".

I övrigt kortade jag ner turen något pga känningar i ena ljumsken, så missade tyvärr lilllunndörren, lillådörren och storådörren.

Var dock en trevlig tur ändå!

Här är bilderna från min tur: https://picasaweb.google.com/116310825151057835571/Lunndorrsfjallen2011
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kringl_n Feedback på rutt i jämtlandsfjällen Fjällvandring 6
PetterT Feedback på rutt i Sarek Fjällvandring 2
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Erker Feedback på min sarekvandring Fjällvandring 12
89377 1:a besök i Jämtland, feedback på vandringsplan Fjällvandring 14
MarkusN Feedback på förslag till vandring i Sarek Fjällvandring 4
erkus Feedback på planerad färdväg. Fjällvandring 4
thomalin Feedback på sarektur Fjällvandring 19
kebabmaskin Feedback på vandring Helags/Bunnerfjällen/Storådörren 2010 Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
Musiktoken Feedback Rjukan-Gaustatoppen-vidare Fjällvandring 3
Blue Straggler Feedback till Sarek-rookies Fjällvandring 3
azur Sarek vandringen spikad. Feedback tack! Fjällvandring 7
Dbang Hjälp med Turförslag - Feedback Fjällvandring 7
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.