Saltbrist på fjällvandring?

Då har jag tänkt att det är bristen på salt som vart problemet. (Fast kanske är det bara värmeslag?) Jag märker ju också då hur salt jag är på huden. Det är nästan man kan skrapa ihop små salthögar ifrån mina kinder.
Det kan nog vara vilket som, eller både och. Något på huvudet (svårt för oss skalliga satar) brukar förebygga det ena, men det kanske inte är ditt problem?

Jag får f ö likadana salthögar på kinder och tinningar...
Salt binder vätska. Du tillgodogör dig inte vatten lika bra som inte innehåller salter. Att öka saltintaget "bara" för att man svettaas mycket tycker jag är en felsyn. Man ökar saltintaget just för att man svettas mycket, om man vill kunna tillgodogöra sig den vätska som ska ersättas. "Nörderi" finns det gott om, malplacerat i detta sammanhang tycker jag dock.
Ja ja, nu tycker jag i sann ekumenisk anda att vi ska sluta kissa på lättpackarna. Låt dem spara några gram på saltet bara! Du, Raskens, har väl ändå aldrig brytt dig om vad de skriver om att byta kåtan mot gladpack och vedkaminen mot värmeljus (strippade på den helt onödiga aluminiumformen, såklart).
 
Nu har jag inte lusläst alla ovanstående inlägg, men jag trodde det där med att ta med extra salt till fjällen hade med magsjuka att göra?

Jag har alltid fått höra att om man blir sjuk (t.ex. på grund av förorenat vatten eller mineral-fattigt vatten för den delen) så ska man koka ihop vatten med en hel del salt och socker och dricka. Bara tokerier, eller ligger det något i det?
 
Nu har jag inte lusläst alla ovanstående inlägg, men jag trodde det där med att ta med extra salt till fjällen hade med magsjuka att göra?

Jag har alltid fått höra att om man blir sjuk (t.ex. på grund av förorenat vatten eller mineral-fattigt vatten för den delen) så ska man koka ihop vatten med en hel del salt och socker och dricka. Bara tokerier, eller ligger det något i det?

Åker man på diarré eller liknande kan det vara bra att ta lite salt i vattnet (eller dricka mycket öht) för att motverka vätskeförlust. Men mest handlar det om att kaffet smakar skit om det kokas i mineralfattigt vatten.


peter
 
Men mest handlar det om att kaffet smakar skit om det kokas i mineralfattigt vatten.
En annan sedelärande historia: En gång kokade jag pastavatten, men kom på att en kopp kaffe innan maten skulle smaka gott i solen. Felet var bara att jag saltat vattnet, varför kaffet blev fullständigt odrickbart.

Jag har alltid fått höra att om man blir sjuk (t.ex. på grund av förorenat vatten eller mineral-fattigt vatten för den delen) så ska man koka ihop vatten med en hel del salt och socker och dricka. Bara tokerier, eller ligger det något i det?
Det mineralfattiga vattnet i sig gör inte någon sjuk, men om det ligger renskit eller döda lämlar i det kan det bli värre...

Då blandar man ungefär 1L vatten (kokt om man måste ta det från den smutsiga källan) med två matskedar socker (motsv en liten kupad hand) och en halv tesked socker och simsalabim, så har man det som brukar kallas ORS (oral rehydration solution), och som troligen är det (förutom fred, möjligen) som räddat flest barn till livet sedan 1970-talet.

OBS!!! Martin fjäderlätt kan sluta läsa här OBS!!!

ORS hårdlanserades 1978 av nördorganisationen WHO för att bekämpa problemen med diarresjukdomar hos (undernärda) barn i tredje världen. Vatten transporteras lättare in i tarmens celler om det finns socker i det (samtransport på receptornivå). Saltet ersätter saltförlusterna vid diarre eller svettning.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oral_rehydration_therapy
 
Dricka ur en jokk görs med sugrör, det är för rent, så läpparna skadas.
Det vet väl alla.
Löjligt, den tid någon är ute i "vildmarken", lär inte drabbas av åkommor relaterade till saltbrist med dess evenuella beståndsdelar som nämts, det gäller extremt långvariga expeditioner, och andra som är utan tillförsel av livsmedel, har man en kost som inte innehåller normalt salt i förekommande sammahang för att skydda, smakförbättra maten, så bör man tillföra det i lämplig mängd.
Ni som diskuter detta ämne har ni erfarenhet av fleråriga saltbriståkommor ???
Socker och salt är våra viktigaste ämnen i friluftslivet vad än någon tycker, sedan vill jag gärna tillföra andra saker so kryddor, men det är inte livsviktiga ÄMNEN, glöm inte det !!!
Socker är numera det mest utskällda ämne som vi behöver, undantag finns i vissa folkgrupper, jag vet, men flertalet klarar inte den livsföringen, så man kan dra ner på sockret, det är bra, men inte sluta helt, så vad har vi o välja på???
Men det är intressant med debatter om allt sånt här, alltid kommer nån med nåt nytt som funkar...
Det är mycket man saknar när man inte har sitt skafferi, frys, kylskåp, kryddhylla hemma, när man ska "klara sig utan", för att återkomma till "civilisationen" o berätta att jag "fixade det enkelt"...
Men hur mådde man ......:(
 
Senast ändrad:
I don’t post here much just read. In fact I just started an account for this thread. Bellow is a link to the Redehydration Project website. On this website there is some good clinical information about dehydration and it’s effects. There is also a field solution formula that I have use on several occasion with dehydrated hikers. One level teaspoon of salt, eight level teaspoons of sugar, one litre of clean drinking. The salt is very much a big factor is all this and it is explained very well at the link bellow.

Main Site: http://rehydrate.org/index.html
Why is Dehydration so Dangerous? Page: http://rehydrate.org/dehydration/index.html

Translation: English » Swedish by google


Jag kan inte i efterhand här mycket bara läsa. Faktum är att jag precis startat ett konto för den här tråden. Bellow är en länk till Redehydration projektets webbplats. På denna hemsida finns en del bra klinisk information om dehydrering och dess effekter. Det finns också ett område lösning formel som jag har användning vid flera tillfällen med dehydratiserat vandrare. En nivå tesked salt, åtta nivå tsk socker, en liter ren alkohol. Saltet är mycket stor faktor är allt detta och det beror väl på länken nedan.

Main Site: http://rehydrate.org/index.html
Varför är uttorkning så farligt? Sida: http://rehydrate.org/dehydration/index.html


Eric
www.woodswalkernw.blogspot.com
 
I don’t post here much just read. In fact I just started an account for this thread. Bellow is a link to the Redehydration Project website. On this website there is some good clinical information about dehydration and it’s effects. There is also a field solution formula that I have use on several occasion with dehydrated hikers. One level teaspoon of salt, eight level teaspoons of sugar, one litre of clean drinking. The salt is very much a big factor is all this and it is explained very well at the link bellow.

Main Site: http://rehydrate.org/index.html
Why is Dehydration so Dangerous? Page: http://rehydrate.org/dehydration/index.html

Translation: English » Swedish by google


Jag kan inte i efterhand här mycket bara läsa. Faktum är att jag precis startat ett konto för den här tråden. Bellow är en länk till Redehydration projektets webbplats. På denna hemsida finns en del bra klinisk information om dehydrering och dess effekter. Det finns också ett område lösning formel som jag har användning vid flera tillfällen med dehydratiserat vandrare. En nivå tesked salt, åtta nivå tsk socker, en liter ren alkohol. Saltet är mycket stor faktor är allt detta och det beror väl på länken nedan.

Main Site: http://rehydrate.org/index.html
Varför är uttorkning så farligt? Sida: http://rehydrate.org/dehydration/index.html


Eric
Tack Google för din översättning, brännvin dricks det för lite av bland vandrare, därav deras gnälliga attityd, ;)--------------------------------------
 
Åtta teskedar socker till 1 liter brännvin, det blir ju rena likören. Det passar bättre för små damer att smutta på. Hårda äventyrare ska inte dricka sånt blask.:)
Saltet däremot är viktigt så man inte får huvudvärk av saltbrist dagen efter!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
Esko747 Högre upplösning i lantmäteriets karta på nätet Fjällvandring 32
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäck Fjällvandring 0
Andrea1 Hur fästa snöskor på ryggsäcken Fjällvandring 5
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Ljung_dalen Norge på Tvärs Fjällvandring 4
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
JimmyH 30- 31 augusti kommer Telia att utföra planerat arbete på mobilmasten vid Blåhammaren, Fjällvandring 0
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
Moga Jämtlandsfjällen slutet på sept, temperaturer? Fjällvandring 7
dexznrl Diverse hygien på vandringen Fjällvandring 30
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
erikiiofph7 Myggåtgärder på vandring Kungsleden Nikkaluokta - Vakkotavare Fjällvandring 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.