hemsida med turförslag

Markus.A; sa:
ja ja ja ja ja, jag är helt ny på vandring odyl och trodde naivt att guider måste du ju finnas gott om. Jag kan ju finna info om det minsta lilla vandrarhem på en nästan öde ö i söderhavet. Men när jag börjar leta info om svenska turleder så e det omöjligt. Det är en kanon ide. Kör hårt

Mackan

ja det är faktiskt pinsamt hur jävla usel inforamtion det finns. bara en massa fula opålitliga tyska amatörsidor :)
 
Lätt/svår diskutionen kan man hålla på i evigheter med. Ta till exempel klättring, ett j*vla tjat om att den leden är lättare o den andra svårare.. =D
Så gör det lätt för dig och använd bara Lätt och svår! I stället för en skala på 1-5.
 
XmadiceX; sa:
Lätt/svår diskutionen kan man hålla på i evigheter med. Ta till exempel klättring, ett j*vla tjat om att den leden är lättare o den andra svårare.. =D
Så gör det lätt för dig och använd bara Lätt och svår! I stället för en skala på 1-5.

Håller helt med dig Mattis!

Kristoffer: Du får säga till om du vill ha hjälp på något vis. Ledbeskrivningar etc...
 
Jonik; sa:
XmadiceX; sa:
Lätt/svår diskutionen kan man hålla på i evigheter med. Ta till exempel klättring, ett j*vla tjat om att den leden är lättare o den andra svårare.. =D
Så gör det lätt för dig och använd bara Lätt och svår! I stället för en skala på 1-5.

Håller helt med dig Mattis!

Kristoffer: Du får säga till om du vill ha hjälp på något vis. Ledbeskrivningar etc...

Jon -> tackar trackar...hjälp kommer ja behöva, var så säker :)

mattis -> kan faktiskt vara klokt med lätt svår gradering. hade även tänkt mig som en kryssruta med val om man accepterar vad, tur utanför led m.m. som man ska kunna kryssa i när man söker efter en tur.
 
Iofs. så kan jag stäcka mig till lätt, medel och svår! =D

Kryssrutor med vad, vandrarhem och vindskydd etc. låter skitbra!!
Lycka till med sidan, ser fram emot den..
 
Hade du tänkt att folk får skicka in tur/ledbeskrivnignar? Ett tänk är ju att använda sig av ett formulär på sidan så man får beskrivningarna som man vill ha dem; gradering, vad, område, land, etc. Man bör ju även se till att författaren får kred.
Sen är ju frågan om man själv vill godkänna varje beskrivning eller om man fritt kan lägga in. Skulle nog rösta på det senare, då det antagligen skulle bli mer beskrivningar, även om några har en lägre standard. Man får väl se till att rensa ibland!
I morgon åker jag upp till abisko och ska gå kungsleden ner till nikkaloukta. Kanske ska se till att skriva ner en ordentlig beskrivning!
 
jonik -> jo det kommer bli något sånt som du beskriver, som med sökfunktioner om man vill bo i tält, stuga, område, vinter/sommartur m.m.

självklart kommer folk få skicka in beskrivningar, samt redigera andras eventuella felaktigheter eller lägga till information. någon form av cred kommer folk få som lägger ned flera timmar på att skriva beskrivningar av turer. i vilken form det kommer bli håller jag på att jobba på nu, om det ska bli i rena pengar eller presentkort i någon butik. det jag jobbar på nu är finansieringsbiten. det är inte gratis att ha en hemsida. serverutrymme, domäner, bilder, kartor, cred, m.m. kostar pengar som måste komma in på nått sätt. om det sker genom annonser, någon form av abonnemang, eller genom affiliate program vet jag inte än.

notera att turbeskrivningarna är just beskrivningar och att det inte är berättelser jag är ute efter. dom skall alltså vara vädligt generella, och det ska vara lätt att lägga till och ta bort information från dom. beskrivningarna måste även vara anpassade för att man ska kunna läsa dom på en datorskärm, dvs kort och informationsrikt annars tappar folk intresse.
 
nr23se; sa:
notera att turbeskrivningarna är just beskrivningar och att det inte är berättelser jag är ute efter. dom skall alltså vara vädligt generella, och det ska vara lätt att lägga till och ta bort information från dom. beskrivningarna måste även vara anpassade för att man ska kunna läsa dom på en datorskärm, dvs kort och informationsrikt annars tappar folk intresse.

Kanske kan man ha både och! En del där man har korta informationsrika turbeskrivnignar och en annan del där folk kan få skriva sina berättelser. Det är intressant med både och...

Vad jag menade med cred var framförallt inte ersättning av något slag. De flesta gör mycket helt gratis bara man återger dem som författare och copyrighthavare.

Viktigt att fundera igenom copyrighten till text och bilder innan man börjar ta emot dessa. Vad vill man göra med bilderna, vilka rättigheter överlåts osv.
 
Japp! Läste också en del på sidan innan jag åkte till Jotunheimen! Bra sida, järdigt ful bakgrundsfärg, men som sagt en bra sida!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lars G A Äntligen en hemsida om Axel Hamberg! Fjällvandring 18
Gunilla Hemsida med fjälltips! Fjällvandring 3
Eka84 Fjällvandring, hemsida. Fjällvandring 5
avslut1008 Jokkmokks Fjällsäkerhetskommittés hemsida. Fjällvandring 1
Anders V Uppdaterad hemsida Fjällvandring 0
Sökes: Bilder på och berättelser om vandringsstavar till en hemsida Fjällvandring 1
Hemsida om friluftsliv Fjällvandring 0
Ny hemsida, angående äventyr i Sverige Fjällvandring 3
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
Promenerik Sarek+Padjelanta turförslag Fjällvandring 3
Stendunken Turförslag geirangerfjorden Fjällvandring 3
Fjällfantast Sarek, fråga om turförslag. Fjällvandring 27
mkruse Västra Padjelanta - turförslag Fjällvandring 9
mindful Turförslag Fjällvandring 6
Struntprat Sarekvandring tidigt i juli - turförslag Fjällvandring 14
avsl_22-07-26 Lagom vandring för ensamvandrare - turförslag? Fjällvandring 17
nysen Turförslag i jämtlandsfjällen Fjällvandring 3
nicko_ Era bästa tips och turförslag för jämtlandsfjällen Fjällvandring 11
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
GMauritzson Turförslag Abisko Juli? Fjällvandring 6
dallan Turförslag: Norra Jämtland eller Södra Lappland Fjällvandring 13
shiloh Turförslag Fjällvandring 8
seww Turförslag utan beroende av transporter Fjällvandring 10
egilviking Jämtlandsfjällen, synpunkter på turförslag Fjällvandring 0
aholmsten Turförslag kring Nikkaluokta Fjällvandring 2
svebban Turförslag v34-35? Fjällvandring 1
pasifiska kresten Turförslag Bunnerfjällen Fjällvandring 0
HikeAndFly Turförslag Suorva - Rapadalen - Saltoluokta Fjällvandring 14
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
327Karlsson Ännu en tråd om turförslag.. Fjällvandring 15
fidelio Turförslag Fjällvandring 1
shadowfire Turförslag runt Besseggen Fjällvandring 8
Zephyria Kebnekaise 8+2 dagar - turförslag? Fjällvandring 4
avslut120813 Turförslag kring Jostedalsbreen Fjällvandring 0
Slarva Hjälp med turförslag Fjällvandring 5
markus75eriksson Turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 7
hommen Turförslag Sarek Fjällvandring 7
egilviking Turförslag Östra Jämtlandsfjällen Fjällvandring 2
327Karlsson Turförslag 5-6 nätter runt kebnekaise Fjällvandring 21
torb59 Turförslag jämtlandsfjällen Fjällvandring 9
BASKAGGE Turförslag andra halvan Augusti Fjällvandring 6
neverstop Turförslag första gången i Sarek Fjällvandring 14
82-barn 1-veckas turförslag Jotunheimen /Hardangervidda Fjällvandring 15
Erik_Svensson Några turförslag i Sarek. Kommentarer? Fjällvandring 12
kent1234 turförslag Fjällvandring 8
Fjällarne Turförslag Artfjället Fjällvandring 10
NorthernLight Turförslag Padjelantaleden? Fjällvandring 16
victor.berglund Kebnekaise i början av april - utrustning, turförslag och erfarenhet? Fjällvandring 5
Pwe Turförslag Riksgränsen - Unna Allakas - Björkliden Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.