Födelsedagspresent förslag

Funderade för några dagar sedan på om jag skulle gå med i svenska naturskyddsföreningen eller inte. Var först helt övertygad om att jag genast skullle gå med men började sedan tänka att, eftersom jag ju vill gå med i SNF så betyder ju det att jag är ganska miljmedveten och kan påverka ännu mer genom att handla miljömedvetet i affären och på så sätt direkt stödja de leverantörer som tar mer hänsyn till miljön än andra. Visst skulle det vara bra om jag både handlade miljöriktigt samt var med i diverse miljöföreningar men är man som i mitt fall en inte alltför rik student så väljer jag iaf det alternativ som jag tycker är bäst. Brottades sedan med problemet om hur jag skulle kunna få alla dem jag känner som inte tar någon hänsyn till annat än priset när de handlar om hur jag skulle kunna få dem att bli mer rädda om miljön. Fick då ideen att är de helt omöjliga att påverka till att köpa miljövänligare produkter så är ju ett medlemsskap i någon naturskyddsorganisation en perfekt present till dem i t.ex födelsedagspresent. Visserligen är det ju mina pengar som går åt men det hade dom ju gjort iaf om jag köpt någon vanlig "skräp" produkt plus att nu går dom ju dessutom till ett gott ändamål.

Jag undrar lite om hur miljömedvetna är vi friluftsmännsikor som konsumenter, vi borde ju naturligt värna mer om naturen än andra som ej vistas så ofta ute i det fria? Väljer ni varor efter vad som är rätt för miljön eller låter ni plånboken styra?

Enda chansen att få ner priset på ekologiska produkter till mer "normala" priser är väl att vi konsumerner efterfrågar dessa varor mer så att kvantiteterna blir större och priset lägre? Eller kan inte eko produkter produceras lika billigt?
 
Kan bli lika billigt

Naturligtvis ær friluftsmænniskor mer naturvænliga æn andra. Det tycker inte jag ær så konstigt. Man måste veta vad man ska rædda før att kunna rædda det. Men jag har inte hørt någon undersøkning som støder min teori. Det ær føresten inte min. SNF har længe ansett att man måste få ut folk i naturen.

Nær det gæller miljøvæliga produkters pris måste man æven ta hænsyn till samhællsskadan som de miljøfarliga medfør. Dessværre ær det inte alltid den som køper varan som drabbas av konsekvenserna. Dærfør bør staten gå in med subventioner och grøn skattevæxling. I Brasilien finns ett exempel på att man gjorde det før att få folk att køpa etanol från sockerrør i stællet før importerad bensin. Efter ett antal år (jag tror det var 25) blev etanolen lika billig som bensinen. Då hade industrin fått tid på sig att rationalisera etanol produktionen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.