Mitt Hilleberg Soulo

Hej allihop

Nu drar det ihop sig till storm på västkusten och Halland, så ett bättre tillfälle att hårdtesta mitt Nya Hilleberg Soulo kommer nog inte tillbaks på länge. (27-32m/s utlovat i byarna)

Efter att chefen skickat hem oss så blev det en snabb vända för att sätta upp tältet och jag inväntar nu de tuffa vindarna för att göra en intressant kväll och natt i tältet.

Skall verkligen bli ett äventyr fast det blir på låghöjd och detta Pris gör ju inte saken sämre för oss ägare och ni som funderar på Soulot.
http://hilleberg.se/sv/news/soulo-får-5-av-5-stjärnor-i-ireview-gear

Återkommer med en lägesrapport när stormen bedarrat....har dock ej tillgång till egen vindmätare men tips på avläsning mottages tacksamt. Jag bor norr om Borås.

/T
 
Senast ändrad:
Kul :)
Jag var själv sugen på att prova resa och ta ner tältet i lite vind, alltid kul att pröva live och när man inte är flera dagar ifrån till en varm stuga :)
Har du en vindmätare för att se hur mycket det blåser?
Kan ju säkert rycka rejält fast det blåser 10 s/m och upplevs som 20 s/m :)
 
Hoppas det går bra, men det gör det säkert.

Om det finns möjlighet att filma lite eller ta någon bild så tror jag många skulle vilja se!
 
Stormtestet blev tyvärr en flopp.

Först en klass 3 varning sedan sänkt till en 2:a för att så här i efterhand endast blivit ett stort ?

Jag hade aldrig över 18m/s i byarna och får återkomma med ett extremtest längre fram.

Däremot så blev det i alla fall väldigt blött och med blåst/spöregn så motsvarade det ett riktigt ruskväder men inget mer än så, golvet höll sig torrt trots att gräsmattan var rejält vattendränkt.
 
Du skulle ha tagit dig till Halmstad. Vi hade 45 m/s i byhastighet enligt sjöfartsverkets mätning på angöringsbojen. Annars blåste det i och för sig inte mer än 28 i medelvind och då bara under någon timma. Jag klurade dock på att försöka ta mig ut och testa mitt Hilleberg Saivo, men mörkret hann före. Kan man beställa storm i dagsljus för en gångs skull? Annars är idén ju klockren. Hitta en bra plats inför ett annalkande oväder och därefter smacka upp tältet. Nog så nyttig övning!
 
Den här vintern iaf början på den inom överskådlig tid mot slutet på december kan bjussa på massa blöta stormar från atlanten så länge inte vi får nått smaskigt blockerade högtryck....
 
Jag blev så inspirerad att jag tog och satte upp tältet jag också. Dessvärre (dumt att säga) blev det just inget av stormen här i Västervik heller. Skog som skyddade gjorde att det bara var i byarna det blev lite drag i tältduken. Då slog det rejält och flera gånger böjde den sig och slog mig i ansiktet.

Vi hade inte speciellt mycket regn och det som kom gjorde ingen skada. Noterade med tillfredsställelse att alla linor var lika spända som de var kvällen innan och allt fungerade denna gång. Ett par öronproppar gjorde att jag sov gott utan att störas allt för mycket.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
vandrafjäll Mitt Sovsystem -40° Bo och sova 6
Nennaa Hittat mitt utgående helsporttält i Norsk webbshop, söker mellanhand Bo och sova 2
ricksteam Duger mitt tält? Bo och sova 7
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
rJohansson Otroligt, mitt tältgolv är redan trasigt? Bo och sova 24
rJohansson Har jag slagit upp mitt tält rätt? Bo och sova 10
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
daanzken Mitt första tält! Bo och sova 54
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
Linda D Mitt Exped Downmat 9 viner! Bo och sova 4
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
nurmiranta Vem har hällt klister i mitt tält? Bo och sova 6
nermander Mitt blå ryggåstält på Rusta Bo och sova 13
adventure_transport Dal eller topp eller mitt emellan för att inte frysa? Bo och sova 14
henke_den_III håller mitt tält måttet? Bo och sova 4
Matti Sy mitt eget Hillenberg.. Bo och sova 6
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.