Exped liggunderlag frågor

Det blev en downmat TT 9 LW. Hade turen att få tag i en begagnad i nyskick till rätt kurs, det blev att slå till.

Känns tryggare med individuella luftkanaler, då slipper jag även bära ett liggunderlag i skumplast. Ska bli kul att testa det. Men helt vansinnigt dyrt nypris ändå.
 
Jag har haft två Synmat 7 UL som delaminerat invändigt. Mitt vanliga Synmat 7LW funkar än så länge.
Därför är jag lite skeptisk till dessa, inte minst med tanke på priset...

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Det blev en downmat TT 9 LW. Hade turen att få tag i en begagnad i nyskick till rätt kurs, det blev att slå till.

Känns tryggare med individuella luftkanaler, då slipper jag även bära ett liggunderlag i skumplast. Ska bli kul att testa det. Men helt vansinnigt dyrt nypris ändå.

Man får gratulera. Önskar dig sköna drömmar.
 
Grattis

Det blev en downmat TT 9 LW. Hade turen att få tag i en begagnad i nyskick till rätt kurs, det blev att slå till.

Känns tryggare med individuella luftkanaler, då slipper jag även bära ett liggunderlag i skumplast. Ska bli kul att testa det. Men helt vansinnigt dyrt nypris ändå.

Du kommer att sova jättegott. Har njutit 7 nätter i rad på min 9LW på berghällar i skärgården. Go tur
 
DownMat 9 LW ellet TT modellen del1

Min svindyra madrass som jag köpte för att sova på när jag campar, den sprack? Jag som trodde att jag kunde ha den för evigt. Under normala år skulle jag hunnit sovit på den i ca 56 nätter, då har de kostat 36 kr per dygn att använda. Mina semestrar har dock varigt mycket längre än normalt, speciellt de här två senaste åren, därför har jag troligen sovit ca 100 nätter på madrassen, det vill säga att den kostat 2kr per natt att avvända, men jag anser att den är värd mer än så. Jag vill köpa saker som håller mycket längre än så.

Jag köpte min DownMat 9 LW 2015 men tröttnade ganska fort på den långsamma integrerade handpumpen som sades vara så bra. Jag köpte till den stora pumpsäcken istället, då räckte det med 3 pumptag, otroligt mycket smidigare för min del. Jag använder dessutom pumpsäcken till sovsäcken nu mer genom att lägga ner sovsäcken ihoprullad som vanligt och komprimerar ut luften genom ventilen genom att sätta mig på den några gånger, efter att jag tätat öppningen genom att rulla ihop den. Det jag vinner på de, är att pumpsäcken får två användningsområden och att det är helt vattentät. Jag fick iden på senaste turen då fodralet på sovsäcken gick sönder.

Nu i år, den fjärde sommaren med madrassen, då jag befann mig på en hyfsat lång cykeltur (100mil) 3veckor. Då sprack liggunderlaget upp i en svets som skiljer två kanaler från varandra. De två kanalerna blev istället till en stor och dubbelt så hög kanal likt en ryggås som ville knuffa av mig från madrassen. Nu har jag lämnat tillbaka den och hoppas få pengarna tillbaka.

Jag tror fortfarandet på att Exped kan göra bra mattor, men jag har tappat förtroendet på deras svetslaminerade liggunderlag. Jag vill ha ett bekvämt och varmt liggunderlag som håller min livstid ut. Därför blev mitt nya köp Expeds DownMat TT 9 LW. Den är om gjord från i år 2018 och kostar mer än dubbelt så mycket mer än min förra madrass, men sägs vara näst intill oförstörbar. Jag har inget annat val än att förlita mig på deras ord efter som jag inte vågar chansa på att någon annan modell kommer att hålla så länge som jag vill att den ska göra. En dag blir jag pensionär och då finns det inga pengar för sånna här dyra inköp, det är nu eller aldrig.

Jag köpte faktiskt den tidigare modellen av TT varianten 2016. Den sades motverka gungningar, vilket var bra. Jag fick nämligen nackspärr av att ligga på luftmadrass i kombination till en uppblåsbar kudde, båda kunde lätt hamna i ojämna rörelser, vilket jag under sömnen motverkade genom en spänd nacke. På morgonen kände jag av resultatet genom värk och stelhet, nära gränsen till nackspärr. Jag upplevde aldrig att gungningarna/rörelsen i TT madrassen var mindre som de sa?

Jag tröttnade dock på de omständiga systemet med att tömma madrassen på luft. Jag hade nämligen förmågan av att tappabort den viktiga bläckfiskarmen gång på annan. Det är den som används till att pumpa upp madrassen och måste avlägsnas helt från madrassen när den töms på luft, annars kan man inte frilägga alla enskilda luftventiler som måste bli åtkomliga, varje ventil har nämligen sin egna backventil som man "enkelt" släpper trycket på genom att dra i en liten stropp som sticker ut, det vill säga 8 st. Där efter är det inga problem att tömma madrassen på luft, vika ihop den och stoppa ner i påsen och dra åt snöret, klart?

Nej inte alls!

Så här kan en dag på campingen se ut för mig. Efter att jag släppt på varje enskild ventil för att tömma madrassen på luft, har jag en del moment kvar att göra innan den går att stoppas ner i packpåsen.

Jag hjälper till att pressa luften ur madrassen genom att vika den och trycka ut luften några gånger innan jag sen viker madrassen som den ska göras innan den rullas ihop för paketering, samtidigt som jag ser till att få ut även den sista luften som bildas i slutet av rullen. Liggunderlaget blir ganska stort och klumpigt med alla enskilda ventiler som trängs tillsammans, men packpåsen är tillräckligt stor för att rymma även dessa så länge den sista luften också töms (alltså utan monterad bläckfiskarm).

Mina tankar är fokuserade på att snabbt bli klar för att komma iväg så fort som möjligt, frukosten är ju redan avklarad, lika så disken, allt i förtältet och de på marken utanför är också packat o klart. Jag har bara de sista sakerna kvar att packa ner och de finns här i innertältet. När jag tömt innertältet på saker och slängt ut de i absiden, då kommer jag åt allt utifrån tältet och enkelt kan slänga ner dem i rätt väska på cykeln, sen är det bara att vika ihop tältet och cykla vidare.

Värdet som jag ser det, är att hinna slå läger på nästa plats helst före 17:00 gärna tidigare, då finns det nämligen tid kvar att sitta ner efter maten, gunga på stolen och smutta på ett glas vin, samtidigt som jag roat tittar på grannarna jag fått på nya campingen.

Men först kommer de lilla trixet att få den tjocka madrassrullen i påsen, det är inte allt för krångligt, de brukar gå bra med lite övning sen är det inga svårigheter längre. När jag äntligen är klar med madrassen vill jag hoppa på nästa stora pryl som tar plats och skymmer översikten så inget blir kvarglömt. Trist om tältet blir nerpackat med cykelnyckel kvar i en ficka i innertältet. De är visserligen inget som har hänt ännu. Även om jag är slarvig, är jag noga med att få med mig minsta småsak från innertältet innan jag viker ihop boningen.

På tur ligger nu den stora sovsäcken. Jag ska bara dra åt snöret först som håller madrassen kvar i sin påse. - just de ja, den gula pumpsäcken ska ner här också, tur att den syns så bra. Sen kastar jag de lilla kompakta paketet med liggunderlaget ut i absiden. Jag kryper längst in i tältets fotända för att vika sovsäcken och börjar rulla den. Jag har köpt en ny sovsäck i syntet för att jag tröttnat på dun som måste torktumlas med tennisbollar för att finfördela dunet annars behåller den inte värmen, de är något jag glömmer från år till år, tillslut blir den helt enkelt för kall. En syntetsäck ska inte tryckas ner i sin påse som dunsäckar ska göras, utan bör rullas ihop, de är lite trixigt med en stor rulle i glatt tyg att behålla rullen intakt medan jag trär över dess kompressionspåse, sist tar jag mitt reselakan och trycker ner de tillsammans med sovsäcken.

Nu är innertältet äntligen tomt på skrymmande saker, samtidigt som jag drar åt snöret runt påsen till sovsäcken sveper jag runt med blicken, då ser jag en avlång grejen i kanten på tältet? - Ja just de! Det är ju bläckfiskarmen till madrassen, och jag som just kastat ut den rullen i absiden: Hmm, - ska jag krypa ut ur innertältet för att dra tillbaka den och stoppa ner bläckfiskarmen där den hör hemma? Näää - jag lägger ner den i sovsäcken istället, den ska ju ändå upp samtidigt som liggunderlaget, då slipper jag besväret att krypa efter madrassen nu, det finns ju flera saker som ska ut härifrån som kudden, jackan, mobilen, nycklar mm, innan jag kan stänga igen innertältet för sista gången denna natt. Så får det bli, bläckfiskarmen hamnar därför tillfälligt i påsen med liggunderlaget.

Allt är frid o fröjd inget tycks vara kvarglömt. Jag har som vana att cykla runt gamla lägerplatsen för att se efter en sista gång att inget är kvar på marken innan jag cyklar vidare. Många timmar senare anländer jag till nästa camping. De första jag gör är att ta fram min gungstol. Jag sitter nämligen på den när jag viker upp tältstängerna. När tältet är rest och bordet står uppe då blir det mat, en stor höjdpunkt att se fram emot, Har jag dessutom köpt lite ost druvor o kakor då vill jag aldrig att natten ska ta över.

De sista jag gör på kvällen innan jag ska sova, är att blåsa upp liggunderlaget som är inkastat i innertältet tillsammans med sovsäcken, kudden och lite anda saker. Jag stänger innertältet för att hindra mygg o andra irriterande flygfän att hitta hit innan jag tänder lampan för att se vad jag gör, det brukar nämligen bli ganska sent innan jag kommer i säng, dagarna är ju så korta när man har semester.

Jag vänder upp och ner på säcken o skakar ut liggunderlaget och rullar ut den på golvet, jag har ett stort tält och har inga problem att utföra detta moment inne i de myggfria innertältet. Innan jag tar i den gula pumpsäcken, ser jag problemet. Hjälp var är bläckfiskarmen! Paniken hinner slå till innan den byts ut mot olusten att söka genom hela packningen, efter en bläckfiskarm till madrassen.

Antingen hinner jag börja leta någon annan stans eller så kommer jag på mig själv att den faktiskt ligger i den ännu inte upp packade sovsäcken. Bläckfiskarmen kan man inte sätta tillbaka på madrassen, den stänger alla ventiler och då får man inte ut den sista luften som alltid blir innan man trycker ner madrassen i förvaringspåsen.

Lång historia för att belysa ett problem jag inte stod ut med. De är i alla fall därför lämnade jag tillbaka madrassen med ett system som ännu inte är färdigutvecklat.

När min andra madrass gick sönder, börjar jag åter snegla på TT modellen, då upptäcker jag till min förtjusning att de förbättrat systemet, fortfarande krångligt att tömma på luft, men nu känns det ändå som att de tänkt klart.

För er som kan tänkas vara intresserade vad som förändrats på TT modellen, kan jag berätta de nu. Ni andra slipper läsa ennu en utdragen historia om onödiga detaljer.
 
DownMat 9 LW ellet TT modellen del2

Den nya madrassen har istället för en lös bläckfiskarm. Den sitter nämligen fast i tygfliken som viks över raddan med alla ventiler. Hålet för att pumpa madrassen sitter också i tygfliken. En annan detalj som jag tycker om, är att backventilen inte längre sitter i varje luftkanal på madrassen, nu sitter backventilen istället i bläckfiskarmen och när den tas bort töms kanalerna på luft utan att behöva dra i varje enskild ventil för att släppa ut luften.

För att behålla funktionen som gamla TT modellen har. Nämligen justera lufttrycket i varje kanal för sig, om man nu vill ha mindre luft i mitten eller blåsa upp ena sidan ordentligt hårt för att marken lutar något, och kan där med bilda ett stöd för att inte åka av madrassen under natten.

På den tidigare varianten går varje kanal att fylla med luft var för sig utan bläckfiskarmen. Den nya mattan saknar den funktionen. Den nya modellen fyller man alltid alla kanaler med luft först: Sen kan man bara tömma trycket i madrassens alla kanaler var för sig genom att bläckfiskarmen har små flikar som går att dra upp den specifika kanal man vill reglera trycket i. När jag hade den tidigare TT modellen reglerade jag aldrig de olika kanalerna var för sig, förutom de första gångerna för att prov mig för. Jag pumpade bara upp den som det passade mig sen fick det vara.

Som alla saker här i världen handlar allt om kompromisser, är man så här känslig och krånglig som jag är, då är trycket i madrassen väldigt viktig del för att få en bra sömn. Att reglera ner trycket till rätt nivå i en TT madrass är ingen lek, oavsett om det gäller den nya eller gamla modellen. Båda har olika sätt att tömma kanalerna på luft om man upplever madrassen för hård.

Den gamla modellen sliter man bort hela bläckfiskarmen på för att komma åt varje backventil för sig. Det går sedan lätt att stoppa in en liten regler pinne som hänger vid varje ventil, med hjälp av den trycker man sedan in backventilen som då släpper ut den luft man tänkt sig, sen stänger man locket på varje enskild kanal för att försäkra sig att den inte töms på luft under natten eller så trycker man dit bläckfiskarmen igen.

Den nya TT madrassen behåller man bläckfiskarmen på hela tiden. De är nämligen på den armen som alla backventil sitter. För att reglera luften på nya madrassen har varje luftkanal en egen flik som sitter på bläckfiskarmen, lyfter man upp den helt öppnas kanalen och den specifika kanalen töms på luft, därför gläntar man bara lite lätt på de kanallock som ska regleras på luft. När man tömt ut de mängd luft man tror är lagom trycker man på de specifika locket som utgörs av bläckfiskarmen.
Min slut bedömningen av att justera nya o gamla TT madrassen på luft, är att den nya är enklare, men den gamla går det att vara mer precis på, men det blir krångligare. För att fylla en TT modell på luft, är de enklaste sätt är att inte fylla den med för mycket luft, den är helt enkelt lite bökig men inte omöjlig att reglera neråt.
Att tömma luften ur den nya modellen för att den sedan ska packas ner. Det går något lättare på den nya, för att den har större hål där luften trycks ut genom och man behöver inte heller dra i varje backventil, man slipper dessutom glömma packa ner bläckfiskarmen, den sitter ju fast på nya madrassen, otroligt bra för en slarver som jag!
Båda TT modellerna är i huvudsak lättare att tömma på luft än andra madrasser då luften inte kan tryckas bakvägen till andra kanaler.

I tråden tas även R värdet upp, R värdet stämmer bara om madrassen är fult uppblåst, Jag som sover med ganska lite luft i madrassen har ett betydligt lägre R värde. Är min höft en cm över en kall klippa, blir jag snart genomfrusen trots mitt höga R värde på madrassen. Men det vet ni nog redan. Det var bar ytligare en onödig detalj i sammanhanget.
 
Nu har jag fått hem den nya TT mattan. Jag har tidigare bedömt den utefter vad jag kunnat se utifrån bilder. Nu har jag även kunnat prova den. Den var definitivt till belåtenhet. Något jag hade gömt bort sedan jag hade den 2016, var att den viks bara en gång, innan den rullas ihop. De gör att förvaringspåsen blir något längre när den är hoprullad.

Även om jag har stor lastförmåga på mina cykelturer, kör jag inte med halvtom packning, de gör att den något längre modellen med en vikning blir för lång. Madrassen är dock inte svår att vika tre gånger som min tidigare Downmat 9 LW. Ventilerna på TT modellen tar dock sitt utrymme och gör rullen tjockare, i mitt fall har inte de lika stor betydelse så länge inte rullen blir längre.
Original mäter säcken 37 X 18 cm, även då jag har mat cover på madrassen, viker jag den istället tre gånger, går den ändå att få ner i samma påse, påsen mäter då bara knappt 30 kanske till och med 28 X 20 cm, vilket passar mig bättre.

DownMat XP 9 LW är 440g lättare än DownMat TT 9 LW modellen, tidigare vägde dom båda nästan lika mycket. Den ökade vikten beror på att den nya modellen har fått andra lufttuber. Den första TT modellen har transparenta plasttuber, nu är dom i ett kraftigare material vilket gör att även vikten ökade. Outnorth där jag köpte madrassen, har inte uppdaterat vikten, istället för de 1400g som sägs, väger mattan istället 1650g. Även storleken på en nerpackad madrass är fel på deras sida, de riktiga måtten är de jag skrev tidigare.

Om en tidigare XP ägare byter madrass till TT modellen, kommer i första intrycket vara den sladdriga och mjuka madrassen då den tas ur sin påse för första gången, den upplevs mer som ett tunt täcke i påslakan, än ett liggunderlag, nästa upplevelse kommer vara bläckfiskarmen som förmodligen kommer uppfattas som lite klumpig med alla sina ventiler, den kommer dock inte störa eller vara i vägen då man ligger på madrassen. Vet man däremot vad bläckfiskarmen till för, kommer den i stället borga för säker, trygg och god nattsömn utan obehagliga överraskningar som inte går att laga, likt de jag råkat ut för.

Har man däremot haft TT modellen sedan tidigare, blir skillnaden enormt mycket bättre. Dock inte så stor att jag tror att det är värt pengarna att sälja den gamla för att köpa den nya, om det inte är så att man får ”mycket bra” betalt för den gamla så att den finansierar de nya köpet.

Det jag inte visste om madrassen sedan tidigare, är att den levereras utan monterade backventiler på bläckfiskarmen. Det är också det som förändrar madrassen i huvudsak och gör den mycket bättre än gamla modellen.
Bläckfiskarmen som kan upplevas som stor o klumpig måste visserligen vara kvar, det är nämligen den som ger madrassen alla bra funktioner, men den behöver inte längre tas bort som på den tidigare modellen för att tömma madrassen på luft, därför går det att jämföra den nya TT modellen med XP madrassen.

På kvällen fyller man madrassen full med luft och justerar ner trycket genom ett lätt tryck med pinnen mot backventilen medans man ligger på madrassen och känner in till den blir exakt så mjuk man vill ha den, sen stänger man locket utan att mer luft smiter ut. På morgonen öppnar man locket och drar i änden på backventilen som då tömmer madrassen på luft, vik madrassen två gånger på bredden och pressar ut så mycket luft de går, sedan viker man den en gång på längden och rullar ihop den, ingenting behöver göras med bläckfiskarmen. En fantastisk känsla, men endast för dem som haft gamla TT modellen och vet vilka moment man nu kommer undan med, de här drömmen för gamla TT älskare!

Den här metoden sätter visserligen madrassens specifika egenskaper ur spel, som andra modeller inte har tillgång till. För mig spelar det ingen roll, jag älskar enkelheten i den nya madrassen. Skulle jag däremot vilja utnyttja alla de funktioner som madrassen kan erbjuda, då sätter jag dit de 8 backventilerna på bläckfiskarmen (följer med i fickan med lagningskittet som är fastsydd i förvaringspåsen), men då måste bläckfiskarmen tas bort för att tömma madrassen på luft, ingen större grej men skönt att slippa. De nya är att bläckfiskarmen inte längre kan tappas bort då den sitter fast i madrassen.
De man vinner med bläckfiskarmens alla ventiler monterade, är att det då går att reglera lufttrycket i varje enskild lufttub, till exempel, mjukare i mitten och hårdare i kanterna eller vad man nu föredrar. Madrassen med enskilt fylla kanaler upplevs också något stabilare, inte lika svajig och gungig då luften inte längre kan flyttas runt mellan alla lufttuber.

Skulle det gå hål på en av tuberna, drabbas inte hela madrassen, det är bara den enskilda tuben som töms på luft. råkar det vara de mittersta kanalen, går det med lite engagemang dra ut den specifika luftkanalen, genom att trycka in den enskilda tubens ventil in i madrassen som sitter fast med kardborreband.

I fotändan på madrassen finns en dold dragkedja, när man öppnar den, ligger alla lufttuber synliga i sina enskilda kanaler för att de inte ska kunna korsa varandra, alla lufttuber är hopknutna med snören med varandra för att inte riskera åka in i kanalen och vika eller vrida sig och där med göra madrassen knölig. Det är också en förbättring från den tidigare modellen.
Nu är det enkelt att bara dra ut luftkanalen, fylla den med luft med pumpsäcken och försluta den för att behålla trycket och leta efter hålet och laga den med lagningskittet som följer med i påsen.

Om man inte orkar laga tuben på en gång, går det att knyta loss den och byta plats mot en hel tub i en av ytterkanterna för att ligga bekvämt på den kvarvarande ytan under natten.

Ett köp av den här dyra madrassen måste nästan förekommas av ett tidigare missöde likt trasig madrass på en enslig plats, för att motivera de höga priset.
Nu har jag varit med om att en madrass har gått sönder och vill absolut inte göra det igen, jag förbereder mig dessutom för att bli ”fattigpensionär" och behöver saker som håller i tid och evighet, åtminstone går att laga själv. Cykelsemester kommer jag nämligen fortsätta med så länge jag kan, de är något jag inte vill ersätta med någon annan form av semester, då jag inte kan få nog av att cykla och tälta, den tillfredsställelsen jag får ut av den här typen av äventyr, ger mig allt jag kan önska och då har jag provat båtlivet, landställe, husbil och charterresor, det är egentligen nu sedan 2015 som jag återupptagit mitt älskade campingliv som jag inte vill skiljas från igen, då kan jag lika gärna välja den bästa madrassen som ger mig den största tryggheten, det bli ändå billigare än att jag skulle köpa en bogpropeller till båten eller förtält till husvagnen, allt är relativt!
 
Sedan jag skrev om Expeds liggunderlag, har det tillkommit nästan 6000 besökare de två första månaderna. Jag tror inte att all är nya besökare, förmodligen handlar det om att de flesta av er, är där för att titta igen och igen.
Jag tolkar det som att det någonstans finns ett genuint intresse av Exped, jag vet dock inte vad efter som ingen lämnar någon kommentar.
Därför tror jag att ni gillar när jag nu lägger ut lite bilder också, det skulle jag uppskatta om jag hade varit intresserad, allra helst efter som madrassen kostar en bra slant. Ni visar i alla fall på någon sorts av nyfikenhet trots allt.

Jag vet inte hur man ska skriva text till varje bild, därför hamnar de i en följd utan text. Det är samma madrass på bilderna men blixten ger andra färger. Forumet begränsar mig att visa fler än bilder än 6 bilder, därför blir det 2 inlägg.

bild 1
Här syns bläckfiskarmen med och utan ventiler. Jag använder madrassen utan ventiler, men de går att sätta dit dem om man föredrar de. De vita som syns i ventilerna är skumgummi för att hindra dunet att blåser ut när madrassen töms på luft.

bild 2 och 3
Utan ventiler kommer bläckfiskarmen vara upplåst så här likt ett rör tvärs över madrassen, de kan se stort o klumpigt ut men den sidan är undersidan av madrassen och kommer inte störa nattsömn på något sätt eller något annat heller.

bild 4
Använder man ventilerna på bläckfiskarmen då kan man tömma bläckfiskarmen på luft om man vill utan att madrassen töms på luft. Flikarna på bläckfiskarmen som går att se, är till för att lätta på lufttrycket i varje kanal för sig.

bild 5
De här sakerna följer med på köpet. Det är två lagningslappar (de har en silvrig och en svart sida), en tub lim, ett snöre (återkommer om de), en påse med 9 st ventiler till bläckfiskarmen, instruktion och en pumpsäck.

bild 6
I bild syns förvaringspåsen med sin ficka för lagningskittet och ventilerna
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    40 KB · Visningar: 421
  • 2.jpg
    2.jpg
    34 KB · Visningar: 427
  • 3.jpg
    3.jpg
    31.2 KB · Visningar: 423
  • 4.jpg
    4.jpg
    33.1 KB · Visningar: 414
  • 5.jpg
    5.jpg
    47.3 KB · Visningar: 425
  • 6.jpg
    6.jpg
    60.4 KB · Visningar: 418
bild 7
Här syns dragkedjan i fotändan av liggunderlaget för att komma åt lufttuberna om de behöver lagas
bild 8
Här har jag öppnat dragkedjan och visar lufttuberna som sitter fast i varandra med snöre som också följer med i lagningskittet. Mellan varje lufttub finns det hellånga väggar som separerar varje tub för sig, snöret som binder ihop lufttuberna är till för att de inte ska åka in i kanalen och vecka sig och bli till knölar när de fylls med luft igen. Som ni ser är de inte längre av transparent plast, känns lite säkrare tycker jag.
 

Bilagor

  • 7.jpg
    7.jpg
    24.2 KB · Visningar: 410
  • 8.jpg
    8.jpg
    39.5 KB · Visningar: 412
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
graylingman Pyspunka Exped liggunderlag Bo och sova 12
skarven Exped liggunderlag släpper i sömmarna Bo och sova 26
avslutmedlemskap0904 Exped påse för att pumpa liggunderlag Bo och sova 5
Bondmoran Vilket liggunderlag? Sea to summit, Exped, Thermarest, annat? Bo och sova 18
waltruz storlek liggunderlag- exped synmat M eller LW? Bo och sova 11
Slitvargen Exped Vela I med Exped liggunderlag. Kompabilitet? Bo och sova 5
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
Breton Syntet-Sovsäck// Exped liggunderlag Bo och sova 12
aksello Exped liggunderlag Bo och sova 8
komfortPerZonen Sovkomfort - Exped Ultra 5R vs Thermarest Neo Air XLite Bo och sova 4
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Vildmarksanton Exped - dålig kvalitet? Bo och sova 36
Betongbarn Exped Megamat Outfitter 10 LXW Bo och sova 0
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
starmac Exped Synmat 3-D Bo och sova 3
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
pelka Exped Synmat HL MW Bo och sova 6
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
vandrafjäll Exped Bivy-Poncho UL Bo och sova 12
medic Erfarenheter av Exped cetus 2 ul Bo och sova 1
Karolina P Exped synmat hyperlite duo Bo och sova 23
FalconBayerskt Exped Synmat 7 M vs Exped Synmat UL 7 M Bo och sova 13
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
dalnyn Exped Synmat 7 Bo och sova 10
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
mkruse Exped Downmat 7M vs Exped Downmat UL7M Bo och sova 1
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
joakimkarlsson1022 Hilleberg Anjan vs Exped Cetus Bo och sova 13
Avarage Läcker det in i era Exped Orion 2 Extreme? Bo och sova 25
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
FalconBayerskt Exped Airmat Lite Plus Bo och sova 9
Kajsa-Warg Exped Synmat basic 7,5 Bo och sova 5
apkungen Hilleberg Anjan GT vs. Exped cetus II UL Bo och sova 11
Askel Hållbarhet på Exped Synmat 7 UL? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
fekki Neoair All Season eller Exped Synmat? Bo och sova 26
macsailor Akka Dome vs Exped Orion Bo och sova 30
Exped Schnozzel Pumpbag Bo och sova 4
bredsand Exped Spica II UL - synpunkter Bo och sova 32
k1322 Exped-pump till en Thermarest NeoAir? Bo och sova 5
Skogsakuten "Glidsäkra" Exped SynMat? Bo och sova 10
vojma Exped SynMat vs. DownMat fördelar/nackdelar Bo och sova 33
Tundraman Hilleberg Akto eller Exped vela 1 ul Bo och sova 8
AnteÅ Välj rätt EXPED-tält här: Bo och sova 0
Burnis Exped DownMat 9 M Bo och sova 27
bastuman Exped Synmat UL 7 LW i Hilleberg Akto Bo och sova 11
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.