Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo

Precis men tanken var ju att ha ett nallo 3 eller 3 GT som komplement till Nammatj och jag skulle i så fall börja med ett Nallo men det tål att funderas på igen.

Är det dessa modeller du väljer mellan hade jag valt kombinationen Nammatj 3GT och Nallo 2. Det ger mest utrymme i 3-mans tältet och lägst vikt med Nallo 2 som lyxigt enmansboende.

Jag trodde att jag skulle sakna GT absiden i mitt Nammatj 2GT när vi valde att testa Kaitum 2 på en längre Sarek tur. Så här några turer efter funkar det hur bra som helst, och de båda absiderna rymmer lätt två stora ryggsäckar, kängor, matlagning och utgång. Men det kräver förstås lite disciplin i regnigt väder, och med barn ger GT absiden en trevligt flexibilitet och utrymme under tak.
 
Har varit i samma sits som du. Har sedan tidigare ett Niak 1.0 som köptes som enmanstält men där ett av barnen lätt får plats. Har sovit i det med maken också men då är det inte så gott om plats även om två liggunderlag går in. Kompletterade det senare med ett Kaitum 3GT. Där fick två vuxna och två barn plats så länge de var små och kunde ligga skavfötters. Men plötsligt hade de vuxit till 145cm och 125cm. Då blev tältet för litet, ffa för att de inte kunde sluta fotbrottas... Så jag stod i valet och kvalet mellan att köpa ett 4GT (någon variant) eller ett tvåmanna. Efter att ha funderat i säkert 1000 timmar så köpte jag ett Nallo 2GT. Så hur hade jag resonerat? Vikten blir ju som sagt högre totalt sett med två tält. Jo, det minst troliga scenariot är att vi alla åker upp och vandrar samtidigt, detta då maken "bara följer med för att vara snäll". Han är ingen friluftsmänniska och absolut ingen fjälltok som jag. Plus att ju större tältet är desto svårare är det att hitta bra platser i stenrika områden. Mest troliga är att jag åker med ett av barnen och då bär det mesta själv. Då behövs ett lättare tält än ett fyrmanna. Vintertälta kommer kanske ske på lågland med lite snö och i skydd av skog, dvs behöver inget black label. Men jag gillar verkligen GT-förlängningen! Och barnen trivs bra med att få ha en förälder "för sig själv"...

Så:
Niak 1.0 om jag åker själv.
Nallo 2GT om jag åker med ett barn.
Kaitum 3GT om vi är tre, i någon konstellation, eller om vi är två som inte ska bära så långt (typ basläger i fjällen eller idrottsläger)
Niak + Nallo om vi åker hela familjen.

Vet inte om du blev så mycket klokare men det verkar funka för oss.
 
Tack för bra råd, just nu lutar det åt att jag börjar med ett Nallo 2 eventuellt Nallo 2 GT, den där extra absiden känns inte så dum även fast jag aldrig använt ett tält som har en sådan. Troligtvis är jag solo eller med en av de äldsta sönerna som kommer att åka ut och då räcker det med ett tvåmanstält även fast viktskillnaden upp till ett Nallo 3 (GT) inte är så stor så vill jag hålla ner tyngden på utrustningen då jag bär en massa fotoutrustning också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
fogfi Hjälp att välja tält Bo och sova 11
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
jagbara herre gud vad svårt det är att välja tält, hjälp snälla Bo och sova 21
Rimfrost_i_skägget Okunnig om tält behöver hjälp att välja Bo och sova 25
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
Arvidsjaur Hjälp mej välja liggunderlag Bo och sova 16
espirituosa Hjälp önskas - välja sovsäck för Keb i augusti Bo och sova 24
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
lama78 Hjälp att välja! Bo och sova 5
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...