Husbil camper tält värme

Jag skulle vilja ha husbil för helgutflykter i skogen på vår och höst men tycker de är alldeles för dyra, för "fina" och med onödig lyx - behöver inte kök, dusch, toa, kyl. Jag hatar att bo i tält för att det är kallt och fuktigt (till och med på sommaren). Har därför tänk bo i bil och därför tittat på att köpa ny bil med värmare men de drar för mycket ström för att köra längre tid och har dessutom oftast typen parkeringsvärmare installerad som inte heller går att köra längre tid.

Vad tror ni om att i stället köpa ett elverk, ställa det 50meter bort och ställa in ett element i bilen alternativt i ett tält?

Eller skaffa någon typ av kamin? Jag är dock skeptisk pga brandrisk, kolmonoxidrisk, lukt och smuts/sot.

Eller är det bättre att bygga en egen camper av en skåpbil, montera extrabatteri och en riktig värmare i skåpet. Lite tråkigt att de flesta inte har fönster, men en fördel ur stöldskyddssynpunkt och väldigt diskret också. Det finns många otroligt billiga sådana med snåla dieslar och isolerade skåp.
 
Campervan-bygge, det är kul.
Jag tror att det bästa och tryggaste hade varit att installera en mindre Webasto, tex AirTop 2000 samt bra batterier Litium? Finns kina rip-off:s av Webasto till en bråkdel av priset, men när jag undersökt lite på nätet verkar dessa vara skit tyvärr. En riktig Webasto eller Ebersprecher kostar runt 15000kr. Glöm inte ordentlig ventilation för att få ut kondens/fukt.
 
Detta är väl närmast en folkrörelse att bygga om en van till att bo i. Jag uppskattar din idé att göra det enkelt. Du kan hitta massor på Youtube.

Samtidigt skulle jag personligen föredra tält. Vill man ha värme och torkmöjlighet en kåta eller annat tält med kamin.

Att köra bilens AC kan vara bra mot fukt.

Thure
 
Att tälta på vår och höst är den bästa tiden. Varken för kallt eller varmt med rätt liggunderlag och sovsäck. Fukten som kan bli tränger inte in i din torra och varma sovsäck. Du ska inte göra några tuffa extrema expeditioner utan enkla helgturer.

I bilen bredvid har du möjlighet att ha köket, vattnet, kylda varor med is och även batteridriven kyl, en på en minut uppsatt kombinerad tältskydd för din pumpduch och lilla bekväma hopfällbara toastol med påse. Du har stolar och bord givetvis. En musikanläggning också där du kan spela dragspelsmusik av Andrew Walter eller hårdrock med Lordi.

Ett modernt tält är en fantastisk konstruktion helt enkelt som du sover komfortabelt i. När det regnar sitter du under din stora uppspända pressening/tarp.

Köp ett bra tält och en liten rymlig bil med hög markfrihöjd är mitt förslag.
 
Eller är det bättre att bygga en egen camper av en skåpbil, montera extrabatteri och en riktig värmare i skåpet. Lite tråkigt att de flesta inte har fönster, men en fördel ur stöldskyddssynpunkt och väldigt diskret också. Det finns många otroligt billiga sådana med snåla dieslar och isolerade skåp.

Jag rekommenderar gruppen Vanlife Sverige på FB. Där finns kunskap, inspiration och myspys när det gäller husbilsbyggen. (Eller Vans, som det heter på Instagramspråk)

/A
 
Elverk-elelement

Varje gång motorn driver elverket som driver kaminen förlorar du i runda slag 50% av vad som är kvar.
Sätt in en fotogenkamin, med skorsten istället, minsta varmvind.

go tur
 
Jag hatar att bo i tält för att det är kallt och fuktigt (till och med på sommaren).

Det blir sällan mindre kallt och fuktigt i en ouppvärmd husbil, och ska du ha kamin så kan du väl ha kamin i tältet?

Ok, en husbil kan, om man har tur, vara lite bättre isolerad, men det som blir fuktigt i ett tält är kondensen från utandningsluften och du har sämre ventilation i husbilen så den lär bli fuktigare. Men är man ensam märks det kanske inte lika fort eftersom det är större volym i husbilen än ett tält.

Jag har sovit i både bil, husvagn och tält.
 
Att tälta på vår och höst är den bästa tiden. Varken för kallt eller varmt med rätt liggunderlag och sovsäck. Fukten som kan bli tränger inte in i din torra och varma sovsäck. Du ska inte göra några tuffa extrema expeditioner utan enkla helgturer.

I bilen bredvid har du möjlighet att ha köket, vattnet, kylda varor med is och även batteridriven kyl, en på en minut uppsatt kombinerad tältskydd för din pumpduch och lilla bekväma hopfällbara toastol med påse. Du har stolar och bord givetvis. En musikanläggning också där du kan spela dragspelsmusik av Andrew Walter eller hårdrock med Lordi.

Ett modernt tält är en fantastisk konstruktion helt enkelt som du sover komfortabelt i. När det regnar sitter du under din stora uppspända pressening/tarp.

Köp ett bra tält och en liten rymlig bil med hög markfrihöjd är mitt förslag.

Där håller jag med om allt. Har oxå funderat på olika möjligheter. Men gillar än så länge min race-car med 220hp, och cykeln & tältet & campinggrejor i bakluckan.Simplicity !
En tung och tråkig campervan, why, jag gillar att tälta.
 
Tack alla för bra svar. Det blir lite meckigt att göra något enkelt för vanlig bil eller tält, men det är inte omöjligt.

Jag har jag experimenterat lite med min bil!! Ställde ett vanligt värmeelement (utan fläkt) i bilen (med baksätet nedfällt) och kopplade in el utifrån. Öppnade en 2cm glipa i förarfönstret för ventilation. Ute var det +5grader och inne mitt i bilen vart det då 24grader med 750W effekt på elementet. Med ett 4-takts elverk så kulle man kunna då driva elementet i ca 8 timmar på 4 liter bensin. Verkningsgraden blir som någon påpekar ganska usel - ca 16% och man får då betydligt dyrare bränslekostnad jämfört men en vanlig värmare.

På små husvagnar har jag sett att man ofta använder Trauma gasolkamin (som har ett avgasrör till taket) och inbyggs fläkt för att sprida värmen. 95% verkningsgrad!

Annars skulle men kunna köpa en vanlig fotogen- eller diesel-värmare för bil/båt med separat liten bränsledunk och ett losstagbart isolerat avgasrör om man inte vill borra hål i bilen och slippa dra bränsleledning. Wallas minsta fotogenvärmare drar bara 0.4A och Webasto's diesel drar bara 1-2 A ström.

Skall definitivt kolla mer på husbilsbyggar-siterna så får vi se..
 
En kille som bytte om samtidigt som jag när jag var och tränade berättade för någon annan i omklädningsrummet att han nyss sålt sin Toppola för hans nya kärlek tyckte det var för trångt. Toppola passar nog bara till SAAB 900 combicupe och det är vid det här laget en rätt gammal bil för dom flesta av oss.

En kille & och tjej som jag träffade på fallskärmsklubben för kanske 10 år sedan har skrivit mycket om resorna med deras SAAB 900 med Toppola. Jag har inte pratat med dom.

http://dreamtrip.se/dreamtrip2/index.php
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
pernilla.lw Fjälltält vikt? Bo och sova 29
Karolina P Tält med nästan raka kortsidor? Bo och sova 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.