fråga om arrende och jakträtt

Jag går i tankarna att ta jaktlicense och mina föräldrar äger 15-20hektar mark där dem bor, och frågan är om jag som familjemedlem kan arrendera det med rätt att jaga på?. För någon annan krävs det 50ha för jakträtt här.
 
Av din beskrivning låter det som om att marken ingår i ett viltvårdsområde. Dina föräldrar har då en jakträtt som gäller inom hela viltvårdsområdet. Det är ofta så att en sådan jakträtt kan överlåtas till familjemedlemmar. Hur det är i ditt fall regleras av stadgarna för viltvårdsområdet. Kontakta viltvårdsområdets styrelse så får du besked.
 
Om marken ingår i ett viltvårdsområde och kravet är 50ha så kan du arrendera upp de 30-35ha som saknas från någon annan markägare.
 
Det vanliga är att man har en arealgräns för jakträtt om man är markägare inom viltvårdsområdet och en annan, högre, om man arrenderar jakträtt inom området.
 
All jaktbar mark ger en jakträtt oavsett storlek. Jakträtten kan överlåtas till söner/döttrar/hustru/man.
Det är normalstadgan i viltvårdsområde. Kan inte förhandlas bort.
Arrendekrav beslutas av årsmötet.

Icke jaktbar mark är t ex en tomt.

-Privata jaktklubbar sätter vilka krav som helst...
 
Blir ofta lite förvirrat. Som markägare har du alltid jakträtt på din egen mark såvida jakträtten inte är utarrenderad. Dvs viktigt att kolla innan köp av marken.

Sen kan marken ingå i ett vvo. Om man förfogar över tillräckligt mycket (Hur mycket varierar) areal att jaga på får man ett jakträttsbevis som ger en rätt att jaga på vvo marker (i enlighet med stadgarna.
Som sagt så kontakta vvo styrelsen. Tror du kan hitta aktuellt vvo på jaktrapport.se

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 
Det finns ju olika alternativ......
Jag har 6 hektar och då får jag vara med och jaga i hela området.
Ska jag däremot arrendera ut min mark så krävs 50 hektar.
Så det kan ju vara så att du får jaga på dina föräldras mark men ska du arrendera den så krävs 50 hektar och då får du skrapa ihop resterande hektaren ifrån era 15-20 hektar
 
Grundiden är att jaktbar mark upp till 50 ha ger ett jakträttsbevis.
51 ha ger två bevis. För t ex far och son.
Kan som sagt överlåtas inom familjen. Den behöver inte arrenderas, det räcker med att marken är jaktbar. Bara en familjemedlem kan jaga på marken om man har mindre än 50 ha

Sen finns en medlemsavgift som gäller i ett visst VVO beroende på årsmötesbeslut.
Likaså finns en jaktarrendeavgift per ha som betalas ut till markägaren.

En stor ägare går på "plus" mindre ägare går på "minus"

När det gäller utarrendering till utomstående så kan en mindre markägare arrendera ut t ex 6 ha. Men arrendatorn måste skrapa ihop till 50 ha av fler markägare.

Arrendatorn (jägaren) betalar dels arrendeavgift, dels medlemsavgift, vilket ju kan bli lite dyrt i södra Sverige.

En lite markägare kan även arrendera ut till en gemensam pott s.k. markbank.
Hektaren kan va 50-40 eller 35 beroende på beslut i VVO.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
n_zackrisson Fråga till jägare Jakt 63
Tobias.Åsman Jaktradio fråga Jakt 3
arntur en fråga angående trofejakt. Jakt 48
19771214 en fråga till vegetarian Jakt 105
consono Jaktmark för nya jägare Jakt 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...