Slang kränger av däck!

Hej

Novis på cykel undrar en sak, köpte en gammal sportigare hoj och nu har problemen börjat.

Fälg: 17-622 18/8
Däck: 37-622 (28*1 5/8x 1 3/8 = 700x35C)

Nya däck, fälgband och slangar i "rätt" dimension leder bara till att när jag pumpar så trycks däcken av fälgen nära ventilen och då är inte ens däcket pumpat mer än 80% av rek tryck.

Vad gör jag för fel?
 
Släpp ut

Hej

Novis på cykel undrar en sak, köpte en gammal sportigare hoj och nu har problemen börjat.

Fälg: 17-622 18/8
Däck: 37-622 (28*1 5/8x 1 3/8 = 700x35C)

Nya däck, fälgband och slangar i "rätt" dimension leder bara till att när jag pumpar så trycks däcken av fälgen nära ventilen och då är inte ens däcket pumpat mer än 80% av rek tryck.

Vad gör jag för fel?

Jag brukar få pump och släppa trycket en eller flera gånger för att slang och däcket skall hamna rätt.
 
Jag har råkar ut för det ett par ggr. Då släpper jag ut luften och pumpar på nytt, men bara lite. Därefter ser jag till att däcket ligger riktigt, trycker det på plats ner i fälgen. Pumpar lite till osv. Det har funkat för mig och min slang/däck konfiguration.
 
Ett ytterligare tips som jag alltid gör är att trycka in ventilen (lämna någon cm spelrum mellan ventilmutter och utsida fälg tills allt är på plats) efter att jag monterat däcket så den styva infästningen vid ventilfoten till slangen kommer in i själva däcket och inte riskerar hamna mellan däck och fälg. Upprepa gärna detta när du pumpat in lite luft för att känna att allt ligger rätt.
 
Nu är detta inte racer men borde vara lika ändå.
Skruva inte fast ventilen med den lilla ringen, eller lämna utrymme för att den ska kunna tryckas in i fälgen. Pumpa upp och se till att däckskanten smiter in mellan fälgkant och ventilfot.
/Per
 
Lite för smal fälg i relation till brett däck då ökar risken avsevärt för avkrängning.

Kan gå om man är noggrann med att peta in ventilen en bit i däcket när du pumpar upp trycket.

Thure
 
Tack för alla tipsen det största felet jag verkar ha gjort är att skruva fast ventilen innan jag började pumpa upp den.

Har kollat noga när jag satt i slangarna att den inte skruvat sig eller liknande.
 
Dina valda däck kräver en 22 mm fälg, invändigt mått.
Dina fälgar passar till max 23 mm däck.

Där har du problemet.

Att fråga i fackhandeln innan man försöker få delar att mötas brukar underlätta.

Givetvis finns det tabeller i cykelböcker, från leverantörer och i riktiga cykelaffärer.

Det räcker inte med att slangen passar i däcket.

Ditt fälgmått är det invändigt eller utvändigt?

go tur
 
Som flera har skrivit, att kanttråden inte greppar fälgen vid ventilen är väldigt vanligt problem och löses som sagt var genom att trycka in ventilen när slangen är lite lätt uppumpad. Den där låsringen skruvar man inte åt förrän på slutet.

Man kan snurra på hjulet sakta och kolla att däcket greppat i fälgen runtom, innan man börjar pumpa upp fullt tryck. Det syns rätt tydligt om kanttråden inte greppat på nåt ställe, blir en tydlig springa.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...