• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Per Morberg

Vad tycker ni om Per Morberg? Jag har börjat gilla honom mer och mer även om jag tycker att vissa matprogram kan vara lite halvläskiga. Men jag älskar att han fortfarande är sig själv och har mycket humor som han verkar ha, jag tänker mest på hans senaste video på Facebook som fick mig att skratta högt, det är vackert när folk kan driva med sig själva tycker jag :)

Är det någon som har testat han vin han pratar om här? https://www.facebook.com/video.php?v=988688117834005&set=vb.275806925788798&type=2&theater
 
Vad tycker ni om Per Morberg? Jag har börjat gilla honom mer och mer även om jag tycker att vissa matprogram kan vara lite halvläskiga. Men jag älskar att han fortfarande är sig själv och har mycket humor som han verkar ha, jag tänker mest på hans senaste video på Facebook som fick mig att skratta högt, det är vackert när folk kan driva med sig själva tycker jag :)

Är det någon som har testat han vin han pratar om här? https://www.facebook.com/video.php?v=988688117834005&set=vb.275806925788798&type=2&theater

Jag skulle föreslå att du köper vinet själv och går in på ett vinforum där du kan recensera vinet, men en BIB passar lika illa där som här.
 
Vad tycker ni om Per Morberg? Jag har börjat gilla honom mer och mer även om jag tycker att vissa matprogram kan vara lite halvläskiga. Men jag älskar att han fortfarande är sig själv och har mycket humor som han verkar ha, jag tänker mest på hans senaste video på Facebook som fick mig att skratta högt, det är vackert när folk kan driva med sig själva tycker jag :)

Är det någon som har testat han vin han pratar om här? https://www.facebook.com/video.php?v=988688117834005&set=vb.275806925788798&type=2&theater

Har beställt det vinet och tänkte försöka vinna tävlingen :) Hade varit roligt att ha honom hemma.
 
Hur då? Är det per som är läskig, eller styckdetaljer, eller avsaknad av handtvätt?

Han kan skrämma mig lite med blicken. Avsaknad av handtvätt struntar jag i, jag är helt säker på att han är tillräckligt hygiensk. Har du ofta kockmössa på dig och tvättar händerna efter varje moment när du lagar mat hemma?
 
Äh, vad är 4 000 kr för något som borde kosta dubbelt så mycket, det är ju Svensk odlad ek... :p

Den eken odlades säkerligen för kronans fartyg och har planterats för 100-tals år sedan för att Svenska flottan skulle kunna bygga fartyg. Den som högg en ek, riskerade att staten högg huvudet, så värderades träden då.

Som en jämförelse, Briggen Tre Kronor, som jag såg en del av tillblivelsen av använde ekvirke i dimensioner och kvalité en dödlig kan glömma!
Länk till virke för briggen: http://www.briggentrekronor.se/content/view/22/44/

På ett ställe jag jobbade fick vi syn på "lite" sågad ek, dimensionerna var mellan 5 - 15 cm i tjocklek, brädd 40 - 80 cm, längd mellan 2 - 7 meter. Vi hade stora funderingar över hur vi kunde komma över lite, i mitt fall slöjdvirke, då det legat mellan 10 -30 år utan att något använts, utan att det fyllts på då och då :-/
Tyvärr fick vi veta när vi spårat upp den som hade förrådet, en statlig myndighet. De sålde inte, men de kunde inte heller säga när det skulle användas, eller till vad.
Det kunde blivit många skärbrädor, á 4000 kr :-(

Farsan hade på 60-talet lyckats få tag på ett par ekstubbar plankapade i rotändan runt 230 - 250 cm höga, 80 - 100 cm i diameter. De skulle torka några år i garaget till sommarstugan och sedan bli grindposter... Jag vet inte hur f*n farsan fick in dem i garaget, stående på pall och där blev de stående inget kunde rubba dem...
Med tanke på priset på skärbrädor så gav jag väl bort ca 500 000 kr när jag sålde kåken... :-/

Nä nu ska jag hämta bågsågen och leta lite ek ;-)
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...