Kalhygge

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
För att göra liknelsen mellan skogsbruk och trafikrytm ännu mer relevant, kan vi ju plocka bort ett antal hastighetsskyltar från vägarna, men ändå ha kvar de befintliga hastighetsgränserna och kräva att de kom kör måste hålla sig inom hastighetsgränserna.

Om väghastigheten är 80, men sänks till 60 vid en korsning utan att det finns skyltar som meddelar detta, så ska alltså inte en trafikant som fastnar i en hastighetskontroll vid denna korsning kunna skylla på att det inte fanns några hastighetsskyltar uppsatta. Det är s.a.s. inga hastighetsskyltar uppsatta i skogen och då blir konsekvensen ett antal "olagliga" avverkningar.
/Niklas

Ja det vore ju ett bra samhälle. "Det fanns ingen skylt på kvinnan som sa att jag inte fick våldta." Hela samhället är ju uppbyggt på att man ska känna till vilka lagar det är som gäller. Du menar att det inte ska gälla skogsägare?
 
Definitionen på någon som är kriminell är att man uppsåtligen ägna sig åt brott. Alltså är man inte nödvändigtvis brottslig för att man följer trafikrytmen.

"följer trafikrytmen", fortkörarnas favorit-alibi! :)

För 20 år sen bestämde jag mig för att jag ville kunna säga "Det GÅR inte att följa hastighetsgränserna, jag provade i tre månader och det funkade inte alls". Så jag startade ett 3-månaders projekt där jag höll hastighetsgränserna. Och sen dess har jag fortsatt, för det gick alldeles utmärkt. Jag tycker faktiskt det är enklare att hålla hastighetsgränserna än att köra för fort, jag kan nämligen helt strunta i att hålla utkik efter polisbilar och fartkameror, jag kan fokusera på trafiken istället.
 
Definitionen på någon som är kriminell är att man uppsåtligen ägna sig åt brott. Alltså är man inte nödvändigtvis brottslig för att man följer trafikrytmen. Det är en ganska bra parallell som niking tog upp för många skogsägare följer nog just trafikrytmen. Man går hand i hand med lobbyisterna som ett dagiståg som litar på sina ledare.

Definitionen är väl mer rimligen att kriminell är den som inte följer gällande lagar och regler oavsett om den gäller avverkning, bilkörning, knarkhandel, misshandel, ekonomisk brottslighet eller vad det nu kan vara.

Det finns inte en gråskala, antingen har du följt lagarna eller så har du det inte. Det finns en aspekt och det är om det är moraliskt riktigt att följa lagarna men väljer du att inte göra det så måste man vara beredd att ta straffet.
 

clindh

Forumvärd
Nu har ni förirrat er bort från kalhygget mer än lovligt, det verkar som argumenten runt och intresset att diskutera sakfrågan försvunnit, så då stänger vi.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...