• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det bästa med julen!

Hejsan! Jag är ute i väldigt god tid nu men jag älskar verkligen julen, allt med julen tycker jag är så himla mysigt. Maten, ledigheten, drycken, att umgås med släkt och vänner osv.

Vad tycker ni är det absolut bästa med julen?

Jag är på jakt efter lite tips på goda glöggsorter/recept samt bra julöler. Har ni några tips?
 
Jag älskar öl av alla de slag, speciellt kraftfulla, tjockflytande, mörka saker men jag har aldrig hittat en öl med benämningen julöl som är god. Oftast har det bara varit en fulöl med starkare procenthalt och de har då bytt ut F i Fulöl mot J och det har blivit Julöl.

Det bästa med julen är julmarknader (säsongens första imorgon), julskinkan, lussekatter med mängder av saffran och ledigheten från jobbet. Det värsta som kan hända en jul, och som händer väldigt ofta här nere i söder, är om julen blir snöfri. Den besvikelsekänslan går nog inte att få fram annars. Då är det tur att man har glögg, som jag tycker är godast om den är i alkoholhalten kring 10-15 %. Dessutom brukar jag beställa ett knippe med riktigt fina chockladkakor i julklapp till mig själv :)

Mvh / Johannes
 
Det bästa med Julen är när den är över! Och att det börjar närma sig Nyår, då känns det att Våren är snart kommen... HOHOHO ;)

P.S.

Älskar Vintern, speciellt ute i djupa skogen med en härlig brasa och varm choklad eller glögg och med massa smarrig mat till... och sova över och höra hur tystnaden smyger sig på... hur träden smäller pga. kylan, höra knarret i snön när man går/skidar och slutligen den livsbejakande elden... har ni aldrig varit ute på övernattning på Vintern då har ni missat något!

Mvh troswe
 
Mat Tips för Julen

Min farmors variant av den finska salladen Rosolli.

Här är receptet:

5-6 Potatis kokt (helst en mjölig sort)
2-3 Röda äpple, skalade (Ingrid Marie)
3-4 Ägg (kokt)
4-6 Rödbetor (vad du föredrar)
4-6 stycken Svensk inlagd saltgurka (vad du föredrar)
1-2 dl Majonnäs (vad du föredrar)

Skär ner allt i tärningar (1 cm), blanda sedan (inte alla ägg, spara 1-2 till garnering)
Skär äggen på mitten (eller efter egen idé) använda dem till garnering på toppen...

Mvh troswe
 
Senast ändrad:
Att få vara tillsammans... Och det näst bästa är allt man kan baka med saffran ;-)



(Och för att vara en glädjedödare - att folk är nyktra och inte bråkar, barn kan leva sig igenom en snöfattig jul bara föräldrarna inte är konstiga...)
 
Jag älskar öl av alla de slag, speciellt kraftfulla, tjockflytande, mörka saker men jag har aldrig hittat en öl med benämningen julöl som är god. Oftast har det bara varit en fulöl med starkare procenthalt och de har då bytt ut F i Fulöl mot J och det har blivit Julöl.

Det bästa med julen är julmarknader (säsongens första imorgon), julskinkan, lussekatter med mängder av saffran och ledigheten från jobbet. Det värsta som kan hända en jul, och som händer väldigt ofta här nere i söder, är om julen blir snöfri. Den besvikelsekänslan går nog inte att få fram annars. Då är det tur att man har glögg, som jag tycker är godast om den är i alkoholhalten kring 10-15 %. Dessutom brukar jag beställa ett knippe med riktigt fina chockladkakor i julklapp till mig själv :)

Mvh / Johannes

Haha Fulöl :D Någon bra julöl måste det ju finnas, annars får jag ta och försöka mig på att göra en egen :)

Men julmarknader håller jag med om är något av det mysigaste som finns, vad kul att du redan har varit på en! Lite tidigt kanske men vad gör det :) Hittade du något gott?

När börjar de sälja julskinka i butikerna tror ni? Början av november? En knäckemacka med en rejäl skinkbit och grov senap är så himla gott!
 

avslutad210712

Gäst
Det bästa med julen är såklart jultomten men internättet har tagit död på honom.

Förr i tiden när farsan gick och köpte Aftonbladet kom alltid tomten men nuförtiden när jag läser Aftonbladet på platta eller dator så kommer han ALDRIG.
 

avslutad210712

Gäst
Jag älskar öl av alla de slag, speciellt kraftfulla, tjockflytande, mörka saker men jag har aldrig hittat en öl med benämningen julöl som är god. Oftast har det bara varit en fulöl med starkare procenthalt och de har då bytt ut F i Fulöl mot J och det har blivit Julöl.

Det bästa med julen är julmarknader (säsongens första imorgon), julskinkan, lussekatter med mängder av saffran och ledigheten från jobbet. Det värsta som kan hända en jul, och som händer väldigt ofta här nere i söder, är om julen blir snöfri. Den besvikelsekänslan går nog inte att få fram annars. Då är det tur att man har glögg, som jag tycker är godast om den är i alkoholhalten kring 10-15 %. Dessutom brukar jag beställa ett knippe med riktigt fina chockladkakor i julklapp till mig själv :)

Mvh / Johannes

Älskar mörka öl och inte vet jag om julölen var bättre förr eller om jag blivit mer kräsen men nuförtiden köper jag inga julöl utan håller mig till det vanliga sortimentet av lite mörkare öl till julmaten.

Snöfri jul är något som börjat drabba oss i norr också även om det alltsom oftast lyckas lägga några korn dagen innan julaftonen som åtminstone ger lite julkänsla.
 
Att få åka på kombinerad skidresa och julfirande! Några timmars ljus till utflykt på fjället och sen massdans kring granen och restaurangjulbord. Men i år blev jag nedröstad av familjen som vill vara hemma på barmarken. Då får man glädjas åt det lilla, stämningen med tända ljus, julsånger på spotify, pyssel, pepparkakebak och sillinläggning.

Förr i tiden när farsan gick och köpte Aftonbladet kom alltid tomten men nuförtiden när jag läser Aftonbladet på platta eller dator så kommer han ALDRIG.

Hade din farsa någon Aftonbladet med hem, eller hade han glömt den i kassan?
 

avslutad210712

Gäst
Att få åka på kombinerad skidresa och julfirande! Några timmars ljus till utflykt på fjället och sen massdans kring granen och restaurangjulbord. Men i år blev jag nedröstad av familjen som vill vara hemma på barmarken. Då får man glädjas åt det lilla, stämningen med tända ljus, julsånger på spotify, pyssel, pepparkakebak och sillinläggning.



Hade din farsa någon Aftonbladet med hem, eller hade han glömt den i kassan?

Kiosken var altid stängd på julafton och man tycker att han borde ha lärt sig det någon gång
 
Det bästa med julen: den konstiga och lite beklämda stämning som uppstår när alla barn i släkten växt upp och man som vuxna försöker hålla liv vid en högtid som mest är kul när man är liten. Hörreni, ska vi ta och se lite på kalle anka ändå, för gamla minnens skull.. nä förresten, ids inte. Istället äter man sig tll sura uppstötningar, umgås forcerat, för många människor i samma rum. Sen går man och lägger sig med en dålig eftersmak.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.