ölburk

Hejsan!
Är det någon som kan tala om hur länge det tar för naturen att bryta ner en ölburk i aluminium, glas och petflaska?

Samuel
 
Utan att veta exakt

Pet flaskan. 10-tals år om den ligger exponerad för sol och luft.

Burken. 100 tals år. Betydligt fortare om den skulle vara med om brand.

Glasflaskan. 1000-tals år om vi pratar nedbrytning. Krossas den till småbitar blir den ju ungefär grus vilket väl kan ses som nedbruten ur vissa aspekter.
 
Utan att veta exakt
Glasflaskan. 1000-tals år om vi pratar nedbrytning. Krossas den till småbitar blir den ju ungefär grus vilket väl kan ses som nedbruten ur vissa aspekter.

Vid utgrävningar så hittas i Sverige glas som är vikingatida och äldre. Ser man till övriga världen så finns glas kvar sedan det uppfanns, det bryts normalt inte ner på annat sätt än nötning...
 
Hejsan!
Är det någon som kan tala om hur länge det tar för naturen att bryta ner en ölburk i aluminium, glas och petflaska?

Samuel

Inga av dessa föremål bryts ner på generationer och hör definitivt inte hemma i naturen, tillsammans med allt annat skräp och förpackningsmaterial som man kan ta med sig ut. De förpackningar man tar med sig ut på turen orkar man säkert bära hem igen.
Kanske var mitt svar lite OT, men jag kunde inte låta bli att ana en bakomliggande tanke i din fråga. Hoppas jag hade fel;)
 
När jag gick i skolan så fick vi info om olika matriels nedbrytnings tider från skogsmuseet.
Tyvärr var det länge sedan och aluminiumburkarna fanns inte då utan plåt men det jag kommer ihåg var att det tog typ1 miljon år för en glas flaska att brytas ner totalt.
Sen om hon som sa det ville överdriva eller inte vet jag ej, men hon var inte ironisk om något annat.
Sen har jag även hört att aluminiumburkar bryts ner på kortare tid än 10 år, men där kan jag inte redovisa källan.
Min personliga åsikt är, det man orkar släpa med sej ut, orkar man släpa med sej hem..
Mvh johan
 
Johan Hyson skrev, Min personliga åsikt är, det man orkar släpa med sej ut, orkar man släpa med sej hem. Det konstiga är att det ligger en massa energidryckesburkar typ Red Bull i dikena längs stigar och vägar, innehåller dom så lite energi så man inte orkar bära hem dom tomma burkarna, varför ska man då dricka dom?
Hittade dessa uppgifter på en annan sida
En PET-flaska bryts ned av naturen på 450 år.
• En cigarrettfimps nedbrytningstid är tre år.
• En aluminiumburk bryts ned under 300 år.
• Plast bryts ned under 400 år.
• Glas tar naturen över en miljon år att bryta ned.

(enligt faktablad från Håll Sverige Rent)
 
Kommer ni ihåg Rigelloflaskan.
Hur länge sen är det som den försvann? 30-40 år sen?
Då lovades att den skulle brytas ned på ett par år ute i naturen.
Hittade denna idag. Ibland ser man flaskor som är mer välbevarade än den på bilden.
 

Bilagor

  • Rigello.jpg
    Rigello.jpg
    149.6 KB · Visningar: 1,070

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...