Hammock

En liten filmsnutt från helgens pyssel i busken.
Jag förenklade min justering utav linorna som sträcker min presenning (tarp) med att, på ett enkelt sätt fästa ett par linlås (lineloc) som jag satt fast i dyneema öglor.
Det kan i filmen förekomma några utländska termer även om jag i stort sett försöker att förtydliga mej på svenska.

/Dennis
http://youtu.be/PAIv-T0Z0yA

B4ra lösning på uppsträckning av tarpen!! Blev lite orolig när jag klickade på länken... " Helgens pyssel i busken " :p Ha det gött // Andreas
 
Om jag skulle satsa på en Warbonnet Blackbird 1.7 single (jag väger ca 84 kg) http://www.warbonnetoutdoors.com/blackbirds.php Var hittar jag den till bra pris och behöver jag extrasaker eller är allt inkluderat? Är t.ex. ett sånt där snakeskin ett måste eller går det bra att knöla ihop den i packsäcken bara? Vad är skillnaden mellan line/strap suspension och adjustable webbing suspension?
 
Om jag skulle satsa på en Warbonnet Blackbird 1.7 single (jag väger ca 84 kg) http://www.warbonnetoutdoors.com/blackbirds.php Var hittar jag den till bra pris och behöver jag extrasaker eller är allt inkluderat? Är t.ex. ett sånt där snakeskin ett måste eller går det bra att knöla ihop den i packsäcken bara? Vad är skillnaden mellan line/strap suspension och adjustable webbing suspension?

När du köper en Warbonnet är det bäst att köpa den genom UK-hammocks , och du kan välja mellan att ha enkelbottnad eller dubbelbottnad. Fördelen med enkelbottnade är att de är lättare, och fördelen med dubbelbottnade är att du kan stoppa i ett liggunderlag där utan att det glider runt i hammocken. Jag är lite osäker på om du kan välja, men det finns två varianter av upphängning. Remmar, eller linor. Jag för min del föredrar remmar men det är ju en smaksak. Här ser du skillnaden mellan de två olika systemen.
Du får hammocken i en påse med hål i båda ändarna, så remmarna inte ligger ihop med hammocken.

Du får alltså ingen tarp i detta priset utan du måste köpa detta till. Vill du ha tarp och "ormskinn" till detta finns även detta att köpa på UK-hammocks. Sen är ju frågan vad du vill lägga rent ekonomiskt. Vill du finns billigare tarpar och ormskinn att köpa i Sverige. Jag för min del föredrar Hennessy Hammocks Hex Tarp som finns att köpa här, men DD-hammocks tarpar är också mycket bra. De finns i olika storlekar dessutom. 3X3, 4x4 och 4.5X4 meter.

Har du spenderbyxorna på dig skulle jag dock rekommendera dig att köpa Warbonnet superfly med ormskinn i mesh

Du hamnar då på en totalsumma av 235 pund vilket motsvarar (herregud vilken nörd jag är) ungefär 2242 kr plus frakt. För att hänga upp hammocken behöver du karbinhakar, men ett mycket enklare sätt är att använda sig av Dutch Clips, men det är ju definitivt inte något måste.

Allt är då inkluderat, allt utom undertäcke. Jag för min del köpte precis ett som ser ut så här. Ett vintertäcke med extra dunfyllning.

Men du kan lika gärna använda dig av ett liggunderlag om det passar dig bättre.
 
Senast ändrad:
Tackar för svaret, jag har en Hilleberg UL10 tarp redan så det hålet i plånboken är redan fixat sedan något år tillbaka.
 
En liten filmsnutt från helgens pyssel i busken.
Jag förenklade min justering utav linorna som sträcker min presenning (tarp) med att, på ett enkelt sätt fästa ett par linlås (lineloc) som jag satt fast i dyneema öglor.
Det kan i filmen förekomma några utländska termer även om jag i stort sett försöker att förtydliga mej på svenska.

/Dennis
http://youtu.be/PAIv-T0Z0yA

Det är smidig lösning du visar , har gjort en liknande modd via tips på hammockforums, enda som skiljer är att jag har en liten loop med 3mm shockcord ist för dyneema fäst i mina mini line-loks
använder 1.75mm zing it som lina, anledningen till detta är för att skona tarpens tieouts vid eventuella kraftiga kastvindar då jag använder DD xl tarpen.
 
Vill tipsa om billiga hammocks och tarpar av bra kvalité med bra DIY (do it yourself) möjligheter
http://stores.ebay.com/Tenth-Wonder-Hammocks
har köpt flertalet hammockar till övriga i familjen därifrån och de har dessutom bra kundservice
Tillägger att det också är ifrån UK, så ingen tull och moms.
Köpte nyligen en Saragasso tarp xl 3.8mx 2.5m för 380 kr inkl frakt.
 
Jag tyckte att den såg väldigt luftig ut, negativt sett, jämfört med de som har en mer tätvävd undersida. Det kanske inte spelar någon roll när man ligger i sovsäcken ändå? Eller kör man med quit i hammock, ursäkta newbiefråga.

Du kan köra med underquilt eller pad= liggunderlag ,det är en fråga om smak och ekonomi.
Kör ganska ofta med en exped downat 7LW när jag använder min" eureka chrysalis" vintertid , har inget behov av någon quilt då downmaten isolerar tillräckligt, -24 var inga problem under julhelgen. skall tilläggas att det är en sk Bridgehammock där man ligger lika rakt i som i en säng, nackdelen är att den upplevs som vingligare , har ramlat ur den några ggr då jag vaknat och glömt att jag inte låg i min säng!-)
 
Jag tyckte att den såg väldigt luftig ut, negativt sett, jämfört med de som har en mer tätvävd undersida. Det kanske inte spelar någon roll när man ligger i sovsäcken ändå? Eller kör man med quit i hammock, ursäkta newbiefråga.

I en hammock/hängmatta ligger du jätteskönt, men en baksida är att det lätt blir kallt undertill. Det finns mängder av lösningar på det här. En är att köpa ett undertäcke och då blir det varmt på grund av att täcket ligger utanför tyget i mattan. Därmed komprimerar du inte isoleringen med din kroppsvikt. En annan lösning är att använda sig av ett vanligt liggunderlag. Därför finns det hängmattor med dubbel botten, så du kan lägga i liggunderlaget där. Dessa klarar också av mer kroppsvikt.
Jag är ganska frusen av mig, men tycker att det blir kallt på natten utan något skydd undertill från +15 och neråt. Med tanke på att vi bor i Sverige bör du ha en lösning på det här.
 
Jag har själv en downmat 7 och Expeds tunna multimat så det är nog bara rätt hammock/hängmatta som saknas nu :)

Exakt. Har du en Downmat7 är saken klar. Många menar att detta liggunderlag är optimalt i en hängmatta, långt ner under minusstrecket. Jag ligger jätteskönt i min WBB med ett vanligt cellplastunderlag, så med din Downmat kommer du att sova som en prins.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Hennessy Hammock med ett uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 7
frippe1976 Någon som testat Haven tents (hängmatta)? Bo och sova 4
behedwin IKEAs hängmatte-stativ - funkar den bra för Hennesy hammock? Bo och sova 4
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
tango Definiera hammock för mig Bo och sova 36
athorn Ticket to the moon lightest hammock 228g Bo och sova 1
_tobbe_ Upphängning hammock! Bo och sova 13
_tobbe_ Mackenzie hammock! Bo och sova 0
_tobbe_ Nät DD hammock! Bo och sova 3
paddla Hur kallt blir hängmatta / hammock? Bo och sova 9
Hookahey Hennessy hammock classic Bo och sova 3
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Någon med erfarenhet av snugpack troppical hammock. Bo och sova 1
såg Någon som har erfarenhet av bushman hammock. Bo och sova 2
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Cuba Cola Hammock, please help Bo och sova 3
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock + quilt + liner = true? Bo och sova 11
DoktorGlas Sestrals Blanket i hammock Bo och sova 3
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
poijjan Liggunderlag för hammock (och tält) Bo och sova 1
avslutmedlemskap0904 Snugpak hammock Bo och sova 0
ExInferis Tält eller hammock på Sörmlandsleden Bo och sova 9
behedwin Cumulus Underquilt (selva 600) - Hammock (hennysys hammock) Bo och sova 3
majjen Hammock + tillbehör Bo och sova 30
vandrafjäll sea to summit ultralight hammock Bo och sova 2
eclipsetomte Underblanket till Hennesy Hammock Bo och sova 2
behedwin Hennessy hammock, hål i regnskydd Bo och sova 6
Cryfish Ryggsäck till hammock Bo och sova 5
behedwin Vilken underquilt har ni till eran hammock? Bo och sova 4
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
K-J A Exped ergo hammock liggunderlag minst 2dm? Bo och sova 2
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
Roger Norling Warbonnet Blackbird XLC Hammock Bo och sova 1
Hookahey Amok Draumr 3.0 hammock Bo och sova 25
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
fekki DD Frontline Hammock, DD Travel Hammock eller Hennesy Explorer deluxe Zip? Bo och sova 1
MAW Cellplast i Hammock?! Bo och sova 1
Mattias1981 liggunderlag till hammock?? Bo och sova 2
Vandringshyveln Hammock upphägning? Bo och sova 7
fotografiskt Warbonnet Ridgerunner Hammock med Spindrift sock Bo och sova 13
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
fotografiskt Modifieria Hennessy Hammock Bo och sova 7
fotografiskt Hennessy Hammock på vintern Bo och sova 290
omnes Planet Hammock Bo och sova 26
Gun-valld Lawson Hammock/Tält Bo och sova 2
pyre Erfarenhet av isolering till Hennessy Hammock? Bo och sova 11
peter1969 DD Hammock? Bo och sova 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.