Skidbacke?

Har funderat på en sak, kan inget om skärmflygning. Men finns det någon skidbacke runt om i Sverige där man kan åka upp i liften med skärmen och starta på toppen och flyga ner?

Jag menar alltså nu på vintern när de åker skidåkare i backen.

Om detta nu inte finns, hur många skidanläggningar har öppet på sommaren så man kan ta liften upp till toppen å flyga?


mvh Christian
 
Jag såg nån gång ett par killar som i backen utanför Lycksele åkte upp i lisften på trickskidor med feta ryggsäckar.. Väl uppe så packade dom upp allt och så flög dom ner..

Så nog går det. :)

Sen är det väl bara att spana efter en bikepark när du kollar vilka anläggningar som har liftar öppna på sommaren.. :) Sen om man är osäker så är det väl bara att ringa och fråga men jag har svårt att tänka mig att dom rakt av skulle förbjuda skärmflygning, för vilken rätt har dom till det..
 
Är inte detta de billigaste sättet att få många start å landningar för minsta möjliga peng?

Ja menar om de funkar med att starta på toppen av en skidbacke så kan man köpa liftkort och åka upp när man landat igen eller?

OT: Vad kostar det att vinschas upp i luften?
 
Gesunda

söder om Mora är väl en sån backe som utnyttjas både sommar och vinter. Har för mig att en hel del flyger ned därifrån.

Thure
 
Skärmflygning

Hej!

Åre är ett riktigt bra ställe för skärmflygning både vinter som sommar, med kabinbanan och gondolliftar. Där går det också att gå kurs via Skysport.

Gesunda (vid Siljan) funkar också både sommar och vinter. På vintern kan miniskidor vara bra att ha då inte stolliften går alla dagar. Alternativet är att gå upp. Andra ställen som det också flygs på men som jag inte testat är Kittelfjäll, Dundret, Vemdalen, Sälen (Hundfjället), Branäs, Järvsö. Det finns säkert många fler ställen kontakta någon lokal skärmflygklubb (adress till Svenska Förbundet http://iof2.idrottonline.se/templates/Workroom.aspx?id=430 där det går att hitta samtliga klubbar).

Ett vinschdrag kostar ca 50-70 kr, vissa klubbar har dock årskort som gör det billigt om man flyger mycket. När man flugit ett tag så är man inte ute efter korta flyg utan siktar på att hålla sig uppe och eventuellt flyga iväg och landa några eller många mil bort.

Sedan finns det många bra mindre backar där det går att öva backglidning (kortare flygturer) och flygställen där man hangflyger (på de uppvindar som bildas pga markens utseende) tex Kåseberga i Skåne.

Mvh / Anders
 
Tack för alla svar!

Är det backar som har förbjudit skärmflygning?

Säger de nått om jag t.ex är i sälen, köpt liftkort och tar stora liften upp och flyger ner?

Varför jag frågar är för jag vill ha klart för mig hur skidorterna ställer sig till skrämflygare.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...