• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Varför skall man inte elda på en berghäll ?????????

Jag undrar varför det finns folk som påstår att man inte skall elda på berghällar för att det blir spår efter en "människa" då, fattar inte vad dom menar med det, man har väl rätt att lämna spår efter sig ?, eller hur ?
Man förgiftar ju inte miljön, eller ?
Bortse från lagar o sånt, det finns mycket skitförbud, jag tänker mera filosofiskt.
Hur tänker ni ?

Ge mig era synpunkter !
 
Om man eldar på en berghäll - som funnits där i tusentals år - och sedan släcker med vatten - för att vara säker på att inte ordna en skogsbrand senare - är risken stor att stenhällen spricker.

Det är väldigt tråkigt i skärgården .....
 
Du vet mycket väl om varför man inte skall elda på en bergshäll!!!
Eller är du ute för att provocera, nu igen? :)
//Peter
 
Det

jag retar mig på är att alla ser det som helt glasklart,självklart att man inte ska elda på berghällar för det blir "spår" efter det, so what?
Det är något som alla blir itutade när dom går i mulleskolan, (gäller o indoktrinera medans barnen är små, sen börjar ju dom "tänka" själva).
Sedan glöms det bort o ingen reflekterar över varför man tycker på ett visst sätt.
Ge mig ett enda svar på varför jag inte har rätt att lämna spår efter mig ?
Förutom juridiska påföljder etc.
 
Du vet mycket väl om varför man inte skall elda på en bergshäll!!!
Eller är du ute för att provocera, nu igen? :)
//Peter

Jaa, för f..n, jag lovade ju att hålla mig lugn till hösten kommit, o de har den ju gjort.
Vill verkligen få ett svar som jag tystnar av...
Kom igen nu !
Ledtråd, 1. Så kallade stora herrar förr itiden har ju verkligen lämnat spår i naturen efter sig om man så säger, eller hur ?, men det tycker vi nu är kultur o vackert o fint.
 
Prova!
Tag en stor sten och använd den som eldstadsbegränsning när du eldar (självfallet inte på någon berghäll). Stor risk finns att stenen spricker. Efter 20 försök så kan jag nästan garantera att stenen spruckit även om du inte hällt på vatten.

En berghäll tar väl i princip till nästa istid att slipa så att spåren försvinner.
 
Prova!
Tag en stor sten och använd den som eldstadsbegränsning när du eldar (självfallet inte på någon berghäll). Stor risk finns att stenen spricker. Efter 20 försök så kan jag nästan garantera att stenen spruckit även om du inte hällt på vatten.

En berghäll tar väl i princip till nästa istid att slipa så att spåren försvinner.
Jo jag vet väl att man inte ska elda på en berghäll, jag gör aldrig så, det jag är ute efter hur f..n
tänker vi i stort, hällristningarna är alla överens om att de är fina, (forntidens klotter?), spränga för motorväg, broar, gruvor, den nya bryggan, huset i skärgården är ok, jag märker inga proteststormar.
Men om en vanlig liten människa råkar spräcka en 30 cm spricka, pga av eldning borde den åka i finkan ?
Varför tycker vi så ?, är det OK bara för att det är "lagligt", har bygglov, då blir det inga fula sår på bergen i skärgården, hmmm, konstigt resonemang, hänger ni med ?
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.