Fotoresa i Kenya

I november 2007 besökte jag västra Kenya på ett skolutbyte. Vi tillbringade 11 dagar i en liten by som heter Ndhiwa, där vi lärde känna skolelever och andra invånare mycket bra. Vi blev mottagna med öppna armar och alla vi träffade bemötte oss med leenden. Vi fick chansen att se och lära känna en del av Kenya som de flesta turister i landet inte kommer i närheten av. Under våra elva dagar såg vi endast tre andra muzungas, eller vita och vi besökte också byar där de aldrig haft besök av en vit person förut. Min kamera var med hela tiden och ibörjan tyckte jag att det kändes jobbigt att fotografera de fattiga människorna med trasiga kläder, men när jag visade människorna bilderna jag tog tjöt de av skratt och ville vara med på fler bilder. Jag kunde fotografera hur mycket jag ville och jag har fått massor av fina närbilder på dessa fantastiska människor.
Vårt utbyte resulterade i täta kontakter med byn vi besökte, och vi har hittills fått besök av två personer från byn i Sverige. Lärare och elever som var med har dessutom hjälpt till att samla pengar till en vattenpump. Invånarna saknade rent vatten, men har bland annat med vår hjälp fått tillgång till det.

Tack vare en fantastisk guide fick vi också vara med om en oförglömlig safari, men det vi alltid kommer minnas bäst är inte Kenyas djur utan dess människor.

Om du är fotointresserad och Afrika lockar med sin fantastiska natur, djur och människor, så rekommenderar jag dig att åka. Vill du dessutom göra något utöver det vanliga och komma bort från turistströmmen kan jag kanske hjälpa till med tips och råd. Några av mina bilder har också publicerats i Nerikes allehanda, för den som är nyfiken.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...