Irriterande reklam

Jag har alltid irriterat mig på alla reklambanners utsidan.se haft, men nu har siten gått för långt tycker jag. Lyckligtvis finns Adblock så man slipper se den mesta av reklamen.

En gång i tiden smälte banners rätt bra in i webbsidor. Men nu den senaste tiden har de bara blivit större och större. Rekordet är väl aftonbladet.se vars hela bakgrund är en enda stor annons.

Jag tycker som webbutvecklare och mångårig webbsurfare att banners, precis som i den tryckta median, ska formges så den passar in. Jag vet av egen erfarenhet att en större banner inte syns bättre än en mindre.

Men det är förmodligen inte utsidan.se som vill ha det så här, utan deras annonsörer. Men som sagt kör med Adblock till Firefox så slipper du den mesta reklamen.
 
Problemet är väl att om man kör med adblock så får inte heller Utsidan in lika mycket reklamintäkter? Och det är ju lite osolidariskt mot Utsidan. Då är det bättre att bli Klubb-medlem och slippa reklamen på det viset.
 
Det finns bra reklam

Men ibland kan reklamen vara bra, i fall du ska fynda och den mesta av reklamen vänder sig nog till rätt kundkrets. Men jag tror att SAAB satsat på fel ställe att annonsera.

Per Brune
 
Med blip-bloppandet avstängt i webläsaren så tycker jag inte att reklamen på utsidan stör alls. Så stäng av blip-bloppandet. Man vill trots allt att utsidan ska få sina inkomster och leva vidare.

Men visst är det underligt att en del fortfarande använder sig av sådant som driver fram användandet av adblock och dylikt, som Aftonbladet då. Det känns bara sååååå -01.
 
Jag har inget emot reklam, bara den är smart placerad och inte irriterar (inga animeringar tack). Att som utsidan.se i princip ha alla sina annonser på vänstersidan och bara rotera dem slumpmässigt känns rätt gammalt. Komigen var lite mer skapande och kreativa! Ett exempel skulle vara att få upp tältreklam när man går in i diskussionsforumet som handlar om tält.
 
Jag brukar göra webbläsarfönstret så brett att annonserna inte syns, då slipper man dom helt. Fast det funkar ju inte för annonser längst upp.
 
Problemet är väl att reklam som inte syns är värdelös. Och webbreklam som inte rör på sig syns inte, om man inte gör den väldigt stor och sätter den mitt i synfältet.
 
bah, gnäll, gnäll.. eftersom jag skälv är en snålbonne och inte vill pynta medlemskap så tycker jag att reklam är skitbra om det sköts snyggt, jag tycker att utsidan har väl avvägd reklam.
 
Ja jag tycker vi ska vara glada så länge det går att reklamfinansiera såna här sajter. Själv irriterar jag mig mest på reklam med vit bakgrund som ligger så att jag råkar kllicka på den när jag tror att jag klickar på en "tom yta" i fönstret (för att ge det fokus).

Reklam som bara "finns i bild" lägger jag knappt märke till. Visst ser jag den, men jag kommer aldrig ihåg vad det är reklam för (oftast få framgår det ju inte heller, kreativa annonsmakare tror ju att det räcker med att göra folk nyfikna).
 
Är detta verkligen reklam vi vill ha på utsidan...!?

Dessa två poppar upp på min skärm när jag går in på Utsidan.se

Vad tycker ni..?
 

Bilagor

  • Uten navn.JPG
    Uten navn.JPG
    39.9 KB · Visningar: 1,573

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...