Torka mat

Evermat har inga torkpapper. Jag använde ju bakplåtspapper.

Ah då är jag med. Jag trodde du menade torkpapper. :)
Då ska jag prova med vanligt bakplåtspapper i mattorken först.

Har precis torkat en omgång kiwi i mattorken.
Jämförde med kiwi som jag torkat i ugnen förra veckan. De luktar lite som överkokt sylt. De som jag torkat i mattorken har en mycket fräschare doft. Känns mer som färska. :)
 
Ja gör det. Har t.o.m. torkat rå lever så. Har inte sett Excaliburs dukar, men kan tänka mig att de kanske är lite genomsläppliga så det blir mer effektivt och går fortare. Men frågan är ju om det motiverar priset.

Ta bort papperet så fort det är safe bara. Frukt och grönt blir fort yttorrt. Brukar torka tomater i klyftor, utan papper. Då lägger jag dem med skalsidan ner först. Snittytorna blir efter ett tag så pass torra att man kan vända på dem. Men glöm inte oljan! Bara lite, ska ju inte droppa.
 
Ett annat tips om du ska torka väldigt mycket är att förtorka med en vanlig kalluftsfläkt förutsatt att det är nåt som tål det - inte lever kanske.;)

Jag hade först en mindre, billig torkapparat. När jag plockat mycket trattis eller trumpetsvamp spände jag lakan över tre torkställningar bredvid varnandra med klädnypor och ställde en fläkt på golvet riktad upp mot härligheten och gick och la mig. På morgonen var svampen halvtorr och torkade färdigt på ett kick i torken, så jag hann med många omgångar under dagen och fick allt klart inom ett dygn. Alla sätt är bra! :)
 

Bilagor

  • torkning-mini.jpg
    torkning-mini.jpg
    45.2 KB · Visningar: 399
Åh jösses vad mycket svamp!
Jag är så feg så jag törs inte plocka trattisar, bara vanliga kantareller. De blir ju tyvärr lite beska om man torkar dem.
 
Nu har jag också skaffat mig en mattork. Det blev en Excalibur med fyra våningar, de hade extrapris på Tretti.se. Sista dan idag tror jag. :)

Jag funderar på de här torkpapperen man ska lägga under när man torkar något blött.
http://www.ukjuicers.com/4-paraflexx-sheets-for-excalibur-dehydrator-11-inch
De är ju rätt så dyra. Är det någon som köpt såna? Jag undrar om det är värt pengarna, eller om man lika gärna kan ta bakplåtspapper med silikon.
Det står att Excaliburs papper har massa små hål i som det kan blåsa igenom. Ska man tro på det.

Jag köpte teflonpapper till min.
Problemet är att de är för lätta, så de lyfter av vinddraget. Man får lägga ett par gafflar e.d. som vikt.
 
Åh jösses vad mycket svamp!
Jag är så feg så jag törs inte plocka trattisar, bara vanliga kantareller. De blir ju tyvärr lite beska om man torkar dem.

Trattisar som är så lätta. Det enda man ska tänka på, speciellt om man inte är så säker, är att kolla så man inte fått med någon liten brun skivling. De är inte alltid helt nyttiga.

T.ex. den här kan växa ihop med trattisar.
http://svampguiden.com/art/visa/cortinarius_rubellus
Men man ser ju tydligt att det är en skivling, så bara du tittar noga på varje svamp hemma i köket så tror jag inte du behöver vara rädd. Jag brukar riva isär dem för det kan bosätta sig små djur nere i tratten även om de sällan blir maskätna och då ser man ju samtidigt om man skulle ha råkat få med sig nåt annat.

Jo, det var den där regniga sommarn för ett par år sedan och det är nog rödgul trumpetsvamp som är mycket godare än trattisen IMO. Det växte så jäkla mycket kring småkärren att jag fick lov att plocka i ICA_kassar och knäade ut ur skogen, gång efter gång. Har kvar av det än och tur är det eftersom det varit dåligt med svamp ett par år nu.

Oops! Blev lite OT där. Varav hjärtat är fullt... Ursäkta. :-o
 
Aha, det var ju bra att få reda på. Tycker du att de fungerar bra annars?
Brukar du lägga kött direkt på näten eller har du papper under?

Använder papper till puréer och riktigt finfördelade råvaror (köttfärs, tonfisk från burk). Puréerna torkar jag till de går att dra av från pappret, och sen torkar jag klart dem utan papper.

De funkar bra, men kräver en vikt för att ligga kvar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
everest4ever torka mat Friluftsmat 12
MarcusPantani Torka mat med Evermat Friluftsmat 3
Lasse Åbom Torka mat i varmluftsugn Friluftsmat 3
hannulan Torka mat som innehåller mjölkprodukter Friluftsmat 5
mipert Torka mat i eldriven kylväska? Friluftsmat 7
vmemam Hur torka och lösa upp mat....? Friluftsmat 1
nermander Torka mat (igen?!:-), "lagom fukthalt"? Friluftsmat 16
linus.palm Torka mat Friluftsmat 1
mgaarder Mat att torka Friluftsmat 9
el_duderino Torka stekt korv Friluftsmat 8
magnusk750-2 Torka köttgryta? Friluftsmat 7
Nosse Torka konserverad majs? Friluftsmat 12
statemachine Torka bär/göra bärpulver Friluftsmat 7
nordängen Torka kassler Friluftsmat 9
Skogskungen Går det bra att torka nötfärs ävrn fast den varit frusen? Friluftsmat 3
seasteel Torka hemmalagat potatismos? Friluftsmat 9
Virrhönan Torka fläskfilé Friluftsmat 6
lokatten Torka fetaost, fråga Friluftsmat 3
lokatten Torka kött, fråga Friluftsmat 25
Immo Torka kött temperatur? Friluftsmat 13
danordgren Att torka flera saker samtidigt? Friluftsmat 1
magnusk750-2 Torka sylt? Friluftsmat 25
Gusram Behöver man torka frystorkade ärter? Friluftsmat 10
josia Torka kokt kött Friluftsmat 7
Darkblack Torka djupfrysta kantareller? Friluftsmat 8
Henkes torka vildsvinsfärs? Friluftsmat 16
josia Torka djupfrysta grönsaker Friluftsmat 8
fjallenv34 Torka kött Friluftsmat 10
grodanbolle Torka skinka? Friluftsmat 11
hallonraden torka avocado Friluftsmat 4
Mjateznik Torka hemma "how-to" Friluftsmat 10
Beat it Torka räkor? Friluftsmat 16
Tobias.Åsman Torka kött Friluftsmat 3
macher Torka blodpudding Friluftsmat 9
Rayban Torka lever till hundsnacks Friluftsmat 4
Ewerhof Torka i microvågsugnen? Friluftsmat 13
JenniferS Torka ajvar relish? Friluftsmat 6
Gorica Torka tomatsoppa och dylikt? Friluftsmat 7
Melker63 Torka dina grönsaker Friluftsmat 10
Wolf25 Torka sås? Friluftsmat 9
Trilla Torka renkött Friluftsmat 39
oskarlin Torka spenat? Friluftsmat 12
marcusleyon Torka utan fläkt & värme? Friluftsmat 1
Pialin Torka lax? Friluftsmat 4
Virrhönan Torka quorn?? Friluftsmat 7
tbergman Real-torka Friluftsmat 16
grodanbolle Går det att torka köttfärs i gasugn? Friluftsmat 8
Solstråle torka krossade tomater?? Friluftsmat 4
anton_karlsson_78_yahoo.se Torka creme fresh, bad idea? Friluftsmat 9
affischa Torka tonfisk Friluftsmat 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.