Hur ofta är det möjligt att proviantera på Gröna Bandet?

Hej,

Planerar att gå Gröna Bandet nästa år men har svårt att hitta information om hur många dagars mat jag behöver bära med mig. Finns det någon karta eller liknande som visar möjligheter för proviantering?
 
Jag kommer (förhoppningsvis) att

genomföra FGB i sommar. Hur mycket mat man behöver bära med sig beror på hur långt man planerar att gå per dag, vilken väg man väljer, om man tältar eller inte samt mest viktigt var det finns mat att handla.
Jag kommer som mest ha mat för 7-8 dagar och räknar med att i norr (Treriksröset-Hemavan) proviantera i någon STF stuga/station samt i Katterjokk. Jag kommer inte att gå Kungsleden mer än över Norra Storfjället dvs sista etappen på Kungsleden. Kommer också att bo i tält. Längre söderut kommer jag att passera flera orter med affär: Klimpfjäll, Gäddede, Kallsedet och sedan Åre eller möjligen Storlien. I södra Jämtland och Härjedalen finns det STF stugor som säljer mat.
Man kan på STF:s hemsida se vilka stugor som säljer mat mm samt vilket sortiment dom har. Alla fjällstationer säljer mat och har ett större sortiment. I stugorna varierar sortimentet och vad gäller lunch/middag är det som minst frystorkat... Priserna är av förklarliga skäl högre än på hemmaplan (dyra uttransporter mm) och jag tror att inte alla stugor kan ta kort pga avsaknad av kommunikation => kontanter. Du kan nog hitta en del info om hur deltagarna löst proviantering på FB, men jag har inte FB så jag vet inte vad som skrivits men det borde vara en del.
Lycka till med dina planer och jag ser själv fram emot spännande strapats men också underbara upplevelser ... //Omar
 
Hej!
Tidigare grönabandare här :) Kul att du ska gå!

Generellt skulle jag säga att det går bra att ha max 5 dagars mat med sig. Det finns rätt gott om ställen dit man kan skicka paket, plus att det som Wibrån skriver går att proviantera i stf-stugor och dylikt.

Sista etappen (eller första för vissa) Abisko- Treriksröset är den etapp där det kan vara svårt att bara ha med mat för 5 dagar. Det är 175 km och de flesta behöver minst en vecka. I DNT- stugorna som passeras finns ingen proviantförsäljning och inte heller i Pältsastugan (dock brukar det finnas ett bra lager med kvarlämnad mat i Pältsastugan, men sånt varierar ju).
I Dividalen (typ halva stäckan) har jag för mig att det finns nån typ av turistanläggning. Det är möjligt att det skulle kunna gå att skicka ett paket dit, men jag vet ingen som gjort det. Alla brukar bära med sig allt de behöver på den sträckan.

Lycka till! :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...