Överleva på vilda växter

Frågan är i sig irrelevant . Mozafars studie var ju en unik studie där han i princip testade kontaminerade plantor. Man skulle lika gärna kunna säga att kodynga innehåller B12 vilket som sagt inte är någon nyhet. Och om människan en gång i tiden fick i sig nog B12 genom vegetabilier är också en ointressant fråga då veganism är en 1900-talsuppfinning.

Studien var från 1994 och om det hade vart en trovärdig studie skulle den väl ha återskapats och utretts många gånger sedan dess. Trots att det var 18 år sedan denna "breakthrough" uppdagades så säger läroböckerna fortfarande annorlunda.

Det är farligt att sticka ut näsan och påstå att det är möjligt att leva veganskt utan att tillföra ämnen en sån kost inte kan tillhandahålla. Folk dör av övertro på suspekta studier som forskare fabricerat i jakten på berömdhet.

Svaret är enkelt. Nej . det går inte att leva ett liv enbart av vad skogen kan ge i form av vegetabilier .

Att försöka sig på något sådant skulle vara förödande.

http://www.beyondveg.com/billings-t/comp-anat/comp-anat-7d.shtml

Och jag sa faktiskt trevlig helg. :)
Tack - nu är vi inne på sakfrågan :).
Och den är visst relevant, om trådens titel är "Överleva på vilda växter".
Svaret på delfrågan om hur man då på lång sikt klarar B12-tillförseln är enkelt och vi är perfekt överens - åtminstone om det handlar om mer än något halvår (ungefär så länge räcker kroppens B12-depåer).
Mozafars studie ändrar inget i den saken - med de halter B12 han redovisar går det inte att sätta i sig tillräckligt av "växtgröten" för att fylla dagsbehovet. Vad jag fattar (men jag kan ha fel) var det heller inte han själv, som stod för överdrifterna i tolkningen av sina fynd.
Slutsatserna om att detta varit "människans ursprungsföda" är ju dessutom helt befängda - jordbruk, för att inte tala om planerad gödsling, är sena företeelser i människans historia.

Texten du länkar till är tyvärr lika onödigt manipulativ som de du kritiserar, när den blandar korrekta fakta med irrelevanta argument om B12-förluster i dagens långtransporterade och -processade föda, moderna odlingssätt, lagstiftning, parasitrisker etc. De har ju inget med frågan om människans ursprungliga mathållning att göra.
Lustigheterna om att veganer som accepterar naturgödselodlad mat inte är riktiga veganer är om möjligt ännu mer onödiga i sammanhanget.

Trevlig helg själv!
 
Texten du länkar till är tyvärr lika onödigt manipulativ som de du kritiserar, när den blandar korrekta fakta med irrelevanta argument om B12-förluster i dagens långtransporterade och -processade föda, moderna odlingssätt, lagstiftning, parasitrisker etc. De har ju inget med frågan om människans ursprungliga mathållning att göra.
Lustigheterna om att veganer som accepterar naturgödselodlad mat inte är riktiga veganer är om möjligt ännu mer onödiga i sammanhanget.

Trevlig helg själv!

Absolut. Den artikeln är lika oseriös som studien den behandlar. Jag slängde med länken för att den var lite kul. Ännu ett sätt att se på saker och ting. Inget referensmaterial.
 
Som vanligt irrelevant kommentar. Kommer du ihåg att vi var överens om att du skulle hålla dig borta från mina kommentarer så skulle jag hålla mig borta från dina? Vid den överenskommelsen påpekade jag också att du förmodligen inte skulle klara det, mkt riktigt blev det så och dessutom med (som oftast men inte alltid) en icke relevant kommentar. Tråkigt att man inte kan hålla överenskommelser.

"näringsupptag från pemican var i samma storlek som att få i sig omega3 via kapslar" Härligt, då har jag gått ett marathon på 7 timmar med packning i terräng vid ett tillfälle och ett annat gjort en vandring med packning under 12 dagar på motsvarande omega3-kapslar utan att gå ner i vikt. När du beskriver det så så inser jag hur unik och övermänsklig jag är, du får mig verkligen att känna mig speciell! Tack för det, du har gjort min helg med ditt beröm.... Vi kanske ska bli kompisar trots allt. (OBS sarkasm om det var någon som tvivlade)

Nej jag sjunker inte ner till detaljkritik av dina inlägg. Den bottennoteringen får du själv stå för. Att du kör ditt enögda pemicanspår i en tråd om grönsaksgröt får du själv stå för.
Trist är även att du vänder på ordningen av kritiken men det är bara att förvänta.
Omega 3 kapslar har visat sig åka tvärs genom systemet hos den allra största delen av undersökta, d v s den praktiska nyttan var noll. Min egen empiriska erfarenhet säger detsamma.

Man kan överleva länge på de 500 Kcal av grönsaksdiet, förutsatt att man får i sig en blandning av frön, rötter och bladverk. Insamlingstiden blir dock betydande och för att klara av det vid alla årstider kräver både lokal och artkännedom. Det gäller att samla i ladorna före frosten.

Ryska kringsfångar har i långliga tider plockat frön och bär i bröstpåsen och statistiskt sett klarat sig bäst av krigsfångar.

Vill man göra mer än skörda i skogen bör man nog ha mat med sig ut. I varje fall bidrar det till trevligheterna. YMMV
 
Skönt att du sakta men säkert håller på att ändra uppfattning! Nu finns det "exempel på individer som mår bra". Innan var det omöjligt. Jag är uppriktigt intresserad av dina långtidsstudierdier på pemmican. Allt jag hittat från armen sträcker sig över några dagar.

Ser inte dina grunder att gång på gång kommentera mig. Jag har inte ändrat ståndpunkt.
Försök hålla dig till ämnet vildväxande grönsaker i skogen.

En eventuell pemicandebatt hör till en annan tråd och av faktaskäl och vad konsumtion av pemican för de flesta leder till är den tämligen ointressant för ego.
 
Ser inte dina grunder att gång på gång kommentera mig. Jag har inte ändrat ståndpunkt.
Försök hålla dig till ämnet vildväxande grönsaker i skogen.

En eventuell pemicandebatt hör till en annan tråd och av faktaskäl och vad konsumtion av pemican för de flesta leder till är den tämligen ointressant för ego.

Nu var det ju så att du kommenterade mig även om vi var överens om att du inte skulle göra det.
Du påstår som tidigare att det gjorts långvariga försök på pemmican och min enkla och väldigt konkreta fråga är - Vänligen ge mig en hänvisning till denna studie eftersom de jag hittat bara pågått några dagar. Om det är möjligt så spinn inte iväg på några sidospår utan svara enbart på frågan med den "fakta" du hänvisar till. Stort tack på förhand.

Mvh

T
 
Nu var det ju så att du kommenterade mig även om vi var överens om att du inte skulle göra det.
Du påstår som tidigare att det gjorts långvariga försök på pemmican och min enkla och väldigt konkreta fråga är - Vänligen ge mig en hänvisning till denna studie eftersom de jag hittat bara pågått några dagar. Om det är möjligt så spinn inte iväg på några sidospår utan svara enbart på frågan med den "fakta" du hänvisar till. Stort tack på förhand.

Mvh

T

Det verkar som det blev tyst när fakta efterfrågas.

Du hade gjort forumet en stor tjänst om du slutade svamla, körde sidospår och hittade på när du inte faktiskt vet eller kan backa upp påståenden med fakta. Det är helt ok att du inte vet allt, vi andra här på forumet är inte dina beväringar som du behöver hävda dig gentemot för att du ska få en känsla av respekt. I det civila livet genomskådas detta ganska snabbt. Det är ok att du inte hittar en studie på pemmican men hitta inte på lögner om långvariga studier och annat svammel. Vissa saker har du rätt skaplig koll på men som sagt inte allt. Stor kunskap kräver stor ödmjukhet.

Återigen vill jag komma tillbaka till vår överenskommelse om att inte kommentera varandra, om vi gör det så här officiellt istället för via pm så kanske det blir lättare för dig att stå vid ditt ord?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik84 Lättast plats att överleva? Överlevnad 28
simonhelander Överleva som Projektarbete Överlevnad 60
Gabriel1985 Bra känga för en som ska överleva i skogen i årtal Överlevnad 28
Alexander85 Överleva i svensk natur? Överlevnad 29
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2
JohnnyL Vilda växter som mat och medicin Överlevnad 1
Avslutat medl Vilda Växter Som Mat Och Medicin Överlevnad 52

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...