Bästa turbindning till turskida?

Hej på er! Ibland känner jag ett behov av att skaffa mig ett par turskidor, mitt nuvarande skidinnehav rör bara alpin utrustning och randonee.
Fick ett tips om att köpa ett par Fischer Europe 99 med tillhörande bindningar, men just den affären rann ut i sanden av prisskäl även om utrustningen verkade väldigt vettig i övrigt.
Denna affär satte iaf igång en process inom mig, och som helt novis inom detta ämne så jag började fundera mycket på bindningar till turskidor. Detta är ju något som verkligen inte får gå sönder när man är ensam ute på kalfjället. Vilka tillverkare finns, hur ska man tänka och vilka är "bäst"?

- Vilka bindningar är stabilast? Enklast?Driftsäkrast? Skönast att gå i? Vikt?
- Kabelbindning torde vara enklast att laga i fält, men kompenserar det de brister som systemet äger? Vad finns det för utbud? Pjäxor?
- Och på tal om pjäxor: jag är född med ankfötter, styr valet av bindningar huruvida jag kan finna tillräckligt breda pjäxor? Sommartid så går jag i utlästade Lundhagskängor. På randoneeturer så får jag acceptera smärtan av att ha för smala alpinpjäxor som gör att fotsulorna brinner....

Tacksam för vägledning och tips!
/Ludvig
 
Bc nnn funkar bra. Det är vad fjällstationerna hyr ut!

Men varför har du ont i dina rando pjäxor? Vilka har du?
Finns ju bootfitters som får dem att sitta som en dröm samt att det finns oxå randopjäxor lämpliga för oss med ankfötter (jag med) i bred läst!
 
- Kabelbindning torde vara enklast att laga i fält

Detta hör man ofta. Men stämmer det? Det känns som om det är en miljon olika prylar i dessa också som kan krångla och som kräver reservdelar.

Jag har BC NNN, men funderat på om man på långtur borde ha med sig en reservbindning. Pajar en bindning så byter man helt sonika ut den (den sitter ju med skruvar) och så är problemet löst. Återstår risken för att pinnen i pjäxan pajar, men jag vet inte hur stark den konstruktionen är.

Kanske skulle man ha med en Epok-bindning i reserv, då klarar man ju både pjäxhaveri och bindningshaveri. Dock krävs det gissningsvis att man förborrar hålen för den bindningen också.
 
Detta hör man ofta. Men stämmer det? Det känns som om det är en miljon olika prylar i dessa också som kan krångla och som kräver reservdelar.

Jag har BC NNN, men funderat på om man på långtur borde ha med sig en reservbindning. Pajar en bindning så byter man helt sonika ut den (den sitter ju med skruvar) och så är problemet löst. Återstår risken för att pinnen i pjäxan pajar, men jag vet inte hur stark den konstruktionen är.

Kanske skulle man ha med en Epok-bindning i reserv, då klarar man ju både pjäxhaveri och bindningshaveri. Dock krävs det gissningsvis att man förborrar hålen för den bindningen också.

Är du säker på att skruvhålen funkar efter byte av bindning eller har du med någon fyllmassa/lim för att fästa skruvarna igen efter bytet?

Vad funkar i så fall bra i kyla?

Jag skulle inte lita på en återmonterad bindning men jag är kanske onödigt försiktig, eller?

/Patrik
 
Jag har ingen aning hur det skulle funka med att byta bindning. Gissar att jag skulle ta med mig någon schysst 1-kompsmet och peta i hålen innan jag drog åt. Kanske värma i tältet så gott det går och hoppas på det bästa? Fippla med köket för bättre värme?

Hur löser man annars reservdelsfrågan på en BC-bindning?
 
Jag kör också med BC NNN sen något år och känner mig nöjd och trygg med dessa. Jag misstänker att dom är kraftigare än vad dom kan verka. Med tanke på hur vanliga dom är så borde man ha hört talas om haverier om det skulle vara vanligt, vilket jag inte har gjort. 3 pin 75mm pjäxor finns det ju däremot en del haverirapporter om, ffa spruckna / avbrutna sulor.
 
Om man är i en grupp och har pulka med sig kan man ju även ta med ett extra par skidor som reserv. Eller även ensam, man kan låta ett par vara utrustade med stighudar så slipper man momentet att ta av/på. Brukar själv för det mesta bara ha med den svarta gummigrejen som reservdel.
 
NNN BC har ju använts i expeditioner till polerna så rätt tåliga måste de vara. Tycker att de tål mycket och tar man med en extra att byta med så borde man vara rätt säker, är heller ingen skillnad mellan vänster och höger så en räcker.

Sen skulle skruvhålen kunna bli skadade i extrema fall, frågan är om man inte skulle kunna göra nya om man tog med en syl.
 

Bilagor

  • 5c43d7f90b76c.image.jpg
    5c43d7f90b76c.image.jpg
    39.6 KB · Visningar: 1,048
I diverse långfärdsskridskotrådar så diskuteras dessa bindningar och kängor.

Huvudproblemen har varit att bindningarna har tendens att frysa ihop när det är blötsnö eller vatten på isen och temperaturer kring nollan.

Det har egentligen inte framkommit några andra haverier av själva bindningarna och såna här bindningar har använts på mer avancerade turer som t ex till sydpolen om jag är rätt underrättad. https://www.coldskills.com/shop/product/polar-aps?tm=outlet

Ett problem som har rapporterats på skridskoforum är att stålpinnen framtill kan vridas loss ur skosulan. Detta har skett vid skidåkning och inte vid skridskoåkning. Om detta är bra eller dåligt kan diskuteras. Bättre att pjäxa eller bindning går sönder än att man får en fotleds eller underbensfraktur.

Lånat bilden nedan av Joakim Haglund. I flera fall har man kunnat trycka tillbaka stålpinnen i sulan och kunnat fortsätta på skidor.

Thure
 

Bilagor

  • Haglund.jpg
    Haglund.jpg
    44.5 KB · Visningar: 1,000
Även jag kör NNN BC, funkar även bra på "transportsträckor" i preparerade spår då de inte går utanför skidans bredd.
Mina BC bindningar har suttit på turskidorna (Åsnes Sondre) i över 25 år utan några problem. Enda lilla bekymret med NNN BC är precis som thureb skriver om att det kan bildas is i spåret för pinnen (från pjäxan), men det är lätt att skrapa bort med stavspetsen innan man kliver i bindningen.
Jag har inte haft några problam med att skruvar lossnat, men som säkerhet brukar jag ha med mig en liten bitsmejsel med ett PZ3 bits på långtur (som jag ännu inte behövt använda).

Första bidningen på mina turskidor var en 75mm kabelbindning, som jag snabbt fick byta ut sedan pjäxan gett upp (sulan släppte från skon i ett fall uppe vid Alesjaure).

Ett tips är att vara försiktig och inte använda för grov borr vid montering av bindningarna. 3,6mm brukar vara standard för både Salomon och NNN BC bindningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
mlindv Bästa färdvägen Ljungdalen - Helags? Turskidåkning 3
arvidl Era bästa tips för tälttur med hund Turskidåkning 9
Valpish Bästa budget grejorna? Turskidåkning 3
JoeSwede Bästa tid för stugtur på skidor Turskidåkning 8
Talgoxen Bästa sätt att hjälpa till att dra pulka? Turskidåkning 5
joask202 Bästa sätt att dra pulka? Turskidåkning 7
landy Bästa glid i en gammal fjällpulka av trä? Turskidåkning 4
vannalin Bästa vallan för turskidor? Turskidåkning 5
rannug Bästa längdskidbutiken i Sthlm? Turskidåkning 2
nsvensson Bästa Vasaloppsträningen innan snön kommer? Turskidåkning 9
dragbjorn Bästa turskidan. Turskidåkning 6
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Långgång Turbindning till storskor? Turskidåkning 4
Spikbjörn Var köpa Salomon X-adv turbindning? Turskidåkning 4
Lovikka vasalopp med turbindning! Turskidåkning 2
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...