Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst?

Hej
planerar att gå Abisko - Keb vid påsk för att sen köra toppturer (randonne) ett par dagar med utgångspunkt från Keb fjällstation. Några frågor till er som har lite mer rutin på fjällturer med skidor:

1) Tidsåtgång
Är det rimligt att göra Abisko - Keb på fem dagar om vädret inte ställer till det? Jag är rimligt vältränad, gått på rätt många toppturer, vandrar
i fjällen (Sarek mm) sommartid varje år och åker längd i spår helt ok men har aldrig gått på tur med pulka förut. Tänkte bo i stugorna längs vägen.

2) Skidor
Jag har tänkt köpa turskidor inför turen och kommer mest använda dem i fjällterräng även efter tror jag. Vad tror ni om Åsnes Amundsen Fram Waxless 187 cm eller Fischer Outback 68 crown/easyskin 179 cm? Jag är kass på att valla. Borde jag ta bredare skidor om jag ska åka utför lite enklare backar eller räcker ngn av dessa två?
Jag är 41 år, väger 68 kg, 176 cm lång och vill kunna ha en ryggsäck på 5-10 kg på ryggen när jag går på tur.

3) Pulka
Jag tänkte gå med en pulka, tycker Fjellpulken X-country 144 verkar vara vettig kompromiss, de större blir väl dyra då det är en annan serie. Är det en bra pulka? Jag kommer gå ensam till Keb (men kör toppturerna med grupp) och vill därför ha med lite extra (säkerhets)utrustning utifall att. Kommer även spänna mina topptursskidor ovanpå pulkan - funkar det med en Fjellpulken 144 tror ni?

4) Andra tips för säker färd?
Vindsäck, sond, spade, extra karta, kompass, mobil m extra batteri samt gps-klocka har jag sen tidigare. Tar även med litet enkelt reparationskitt, förbandslåda o smärtstillande. Jag tänkte ta med två termosar, en för dryck längs vägen och en som extra säkerhet. Funderar på att även ta med ett litet Primus Eta Lite eller Trangia med Primus vintergas som säkerhet om jag behöver gräva ner mig. Tar med liggunderlag i cellplast och en enkel sovsäck utöver varma kläder för ev nödbivack.

Tacksam för alla tips!

Petter
 
En utmaning...

Hejsan.

1: Det som är lurigast att sia om är punkt 1. Om jag antar att du tänkt skida längs Kungsleden är det som du säkert redan vet 6 dagsetapper från Abisko till Keb om man går från stuga till stuga. Så ska man klippa sträckan på 5 dagar behöver man skippa en stuga längs vägen.

Nu är detta inte på något sätt ogörbart, det är t.ex många som skidar hela vägen från Alesjaure till Sälka på en dag, dvs hoppar över att sova i Tjäktjastugan. Men även om detta för en van skidåkare kan vara en baggis en fin dag med bra glid kan det andra dagar vara i princip ogörbart. 25 km i kanonföre är betydligt lättare än 10 km i djupsnö och hård vind!

2: Skidorna ser bra ut. Personligen hade jag valt Åsnesskidorna. Bredare skidor kommer ytterst sällan behövas. Personligen kör jag mest med mina Åsnes mountain race 48 (https://www.asnes.com/produkt/mountain-race-48-2/) på tur nu för tiden och de är betydligt smalare än Amundsen!

3: Fjellpulken 144 är en mycket trevlig pulka. Men för en 5 dagars stugtur hade jag valt att gå med ryggsäck, om du nu inte tänkt att släpa med dig Randonne utrustning längs vägen....

4: Packlistor finns det gott om på nätet :)

Ha en fin tur!!

/ Stefan
 
Påsken är maximalt sen i år. Risken för oväder är liten men kan inte försummas. Dagarna är långa. Påsk innebär också att du får sällskap av andra skidåkare längs en kryssmarkerad led. På ojämna avstånd finns bekväma stugor med personal och proviantförsäljning. Fina förutsättningar, med andra ord, och du kommer att få en fin tur.

Jag tror du hinner din sträcka utan problem. Ankomstdagen blir en halvdag då du utan problem åker till Abiskojaure. Nästa dag Alesjaure, sen Sälka, Singi och Keb. Det är även möjligt att åka direkt från Sälka till Keb om man genar förbi Singi, men det är en lång dag. Även jag hade tagit ryggsäcken istället och hyrt topptursutrustning vid Keb.
 
Jag har Åsnes Amundsen Fram QS/FL. De kommer fungera utmärkt om du åker kungsleden. Problemet jag haft med dem är när jag åker ospårat så sjunker de ner lite väl mycket där snön inte bär. Skönt att slippa valla när man är ute på tur flera dagar. Att det skulle låta massa om vallningsfria skidor och att glided skulle vara sämre tycker jag är rent nonsens. Tycker även du ska välja ett snäpp längre skidor om du vill använda dem i utanför led.

Som undvall säger så hade jag också valt ryggsäck för den turen. Du kommer åka på vinterled och sova i stugor så pulka känns lite väl ambitiöst. Jag har pulkan du nämner men använde den sist i Mars när jag skidade 2 veckor i Sarek och sov i tält .

/Stefan
 
Tack för hjälpsamma svar!

Verkar som att det är full enighet om ryggsäck hellre än pulka. Jag har kanske tänkt fel där, jag såg framför mig att det var skönt att slippa ha ryggsäck på hela dagarna vilket jag alltid har när jag vandrar på sommaren. Just denna tur tänkte jag kombinera med randonne vid keb - och därför släpa med mina egna pjäxor som är väl ingångna och skidor som jag känner utan o innan.

Hmm, ska klura på detta. Kanske överskattat hur smidigt det är med pulka vs ryggsäck. Tack för input!!!

Ang skidorna är jag mer sugen på Fischer Outback, mest för att de säljs för 2169 ist för 2846 kr. Gissar att ingen testat dessa? Ingen nämner dem någonsin i några trådar jag hittat...
 
....i så fall pulka

Om du tänkte att släpa med både pjäxor och skidor hade jag valt pulka istället. Ett par (feta?) slalomlagg på ryggan är mer än lovligt bängligt....

Men om du nu ska ha med egen utrustning, varför då "hetsa" ner till Keb? Du passerar ju väldigt många kanonfina toppar längs vägen.....

Jag hade tveklöst stannat och toppturat de dagar då vädret tillåter det :)

/ Stefan
 
Alltid lättare att dra än att bära.

Förstår inte varför folk förespråkar ryggsäck. Är det för att man ser häftigare ut?
 
Den kortaste tiden har hört någon tagit sig mellan Niktalukta och Abisko är ca 24 timmar, då behöver man inget tält eller övrig utrustning, killen springer hela vägen. Själv beräknar jag göra vandringen i sommar på 5 veckor, varför stressa.
 
Den kortaste tiden har hört någon tagit sig mellan Niktalukta och Abisko är ca 24 timmar, då behöver man inget tält eller övrig utrustning, killen springer hela vägen. Själv beräknar jag göra vandringen i sommar på 5 veckor, varför stressa.
Betydligt fortare än så gör dom väl sträckan under Fjällräven Classic?
 
Om du tänkte att släpa med både pjäxor och skidor hade jag valt pulka istället. Ett par (feta?) slalomlagg på ryggan är mer än lovligt bängligt....

Men om du nu ska ha med egen utrustning, varför då "hetsa" ner till Keb? Du passerar ju väldigt många kanonfina toppar längs vägen.....

Jag hade tveklöst stannat och toppturat de dagar då vädret tillåter det :)

/ Stefan

Du har helt rätt tänk! Men min fru ansluter till Keb för fyra dagars toppturer med STF-guide och kan tyvärr inte lämna stan tidigare. Men hoppas få mersmak :)

Om jag kommer fram lite tidigt ngn dag och det är fint väder tänkte jag se om jag kan ta ngn liten topp i anslutning till ngn av stugorna. Men får bli som det blir tänkte jag, svårt styra över snö, före och väder...

Några tips på toppar i anslutning till ngn av stugorna mellan Abisko o Keb?

Petter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jackesnacke Var? Turskidåkningstur ensam med tält 1-2 nätter innan jul Turskidåkning 16
skogsflicka Farligt att gå ensam i fjällen vintertid? Turskidåkning 45
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
fredolund Dela Taxi Kiruna Abisko april 2024 Turskidåkning 0
TordWullt Rundtur Riksgränsen-Alesjaure-Abisko möjlig nu? Turskidåkning 10
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
fonkymon Abisko/Riksgränsen nybörjare Turskidåkning 17
Lockby Vintertur Abisko - Björkliden Turskidåkning 3
Mrahvin Vägval Abisko-Nikka: Vistas-Keb bl.a. Turskidåkning 4
sdebarra Abisko-Vakkotvarre in the last week of April? Turskidåkning 5
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
Huggehug Abisko Vakkotavare december/januari Turskidåkning 5
dalekant Skidtur Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka-Björkliden Turskidåkning 7
Cloyanz Snöläge Abisko/nikkaluokta Turskidåkning 5
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
Jonnas Vakkotavare-Abisko Turskidåkning 2
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
saraabeiramar Vilken sträcka för 8 dagar? (Inte Abisko - Keb) Turskidåkning 22
ponbur Abisko - Nikkaluokta 9-16 april Turskidåkning 0
Robox För sent att skida mitten april? Abisko. Turskidåkning 13
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
moa_k40 Vilket håll ska man börja? Nikkaloukta-Abisko Turskidåkning 6
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
wisher Abisko lätta turer? Turskidåkning 1
Robox Ritsem - abisko (Ej via kungsleden) Turskidåkning 7
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
vandrafjäll Korta stighudar Abisko - Nikkaluokta Turskidåkning 17
undvall Från Muddus till Abisko Turskidåkning 9
majjen Abisko - Kebnekaise på skidor Turskidåkning 28
Robox Nikkaluokta - Abisko Turskidåkning 21
petterskt Valborgstur Abisko Turskidåkning 3
StellanK Kite med tuskidor mellan Abisko - Keb Turskidåkning 6
lena87 Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkka? Turskidåkning 1
fjallpinglan Kungsleden Abisko -Hemavan på skidor Turskidåkning 1
polarhund Abisko till Kårsavagge - Skick på vinterleden? Turskidåkning 4
amme66 Dagstur med hund från Abisko Turskidåkning 4
Binka Turskidor Abisko-Nikka vecka 11 någon? Turskidåkning 12
mindful Alternativ till abisko/jämtlandsfjällen i påsk Turskidåkning 6
lillsnuffsa Abisko -Keb i början av April Turskidåkning 11
tumpelo Låktatjåkka till Abisko via Kårsastugan Turskidåkning 2
Petri Niemelä treriksrøset - abisko slutet av april/maj Turskidåkning 0
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
skogsvakt Tips inför Abisko resa 2010 Turskidåkning 7
Silverfox Snötillgång mellan Abisko - Nikka Turskidåkning 6
KristianD Ren bensin i Abisko Turskidåkning 7
Eriika Hemavan - Abisko på skateskidor i April Turskidåkning 23
Silverfox Snötillgång i Abisko april maj Turskidåkning 5
bensson Grövelsjön-Abisko solo Turskidåkning 7
bjarv Abisko- Kebne- Lapporten- Abisko Turskidåkning 1
liquidmonkey snö rapport i abisko 08-02-13 Turskidåkning 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...