Justera hydraulisk skivbroms?

Kan man justera en hydraulisk skivbroms - "hur bra den tar" - alltså avståndet mellan bromshandtag och styre då klossarna ligger an mot bromsskivan?

Är det mängden hydraulolja som avgör detta?

Eller det går inte att justera på samma enkla sätt som på en vajerbroms. Nu töjar ju sig inte hydraulolja som en vajer gör men undrar ändå - kan man vid påfyllning finlira eller inte?

Har en broms som fått in luft/tappat lite olja pga min klåfingridhet parat med lite okunskap. Har sökt fram filmer på hur man fyller på utan att få in luft men vill göra rätt och få bra bett i bromsen igen. Gillar då den tar tidigt, direkt och kraftfullt = "långt från styret".

/Patrik,
 
Fyll nerifrån med spruta så brukar man slippa luft.

När du luftar av så ha cyckeln på ett sätt så luftfickor har fri uppstigning.

Du kan goggla runt på sporthoj.com om bromsar annars
 
Fyll nerifrån med spruta så brukar man slippa luft.

När du luftar av så ha cyckeln på ett sätt så luftfickor har fri uppstigning.

Du kan goggla runt på sporthoj.com om bromsar annars

Tack för ditt svar men detta hade jag också förstått redan.
Jag förtydligar min fråga alltså inte handlar om hur man återfyller/luftar/blöder skivbromar utan sista steget (om det nu finns) - kan man justera bromshandtagets läge när bromsen tar?

Visst finns det likhter med MCbromsar som på sporthoj men jag tror att det ev kan finnas justeringsmöjligheter som är unika för trampcykelbromsar så jag frågar igen - kan man justera hydrauliska skivbromsar på en trampcykel - ska jag vara mer specifik så är det Shimanobromsar som jag tyvärr inte vet modellen på (kan vara M445 enligt vad som nysäljs nu på webben) - men de kom tillsammans med Accera (tror jag) växlar på min Skeppshults Elit 27 pendlarcykel.

/Patrik
 
Om jag fattar dig rätt är det vad Shimano kallar "free stroke adjust" du är ute efter? Jag tror inte det finns på så "låga" serier som M4XX, du måste nog upp till XT-nivå för det. Däremot har numera även låga serier "reach adjust" men det påverkar bara var bromshandtagets viloläge är - hur långt från styret den hamnar - inte hur tidigt bromsarna biter.

Med förbehåll för att jag missförstått dig, men om du googlar på "free stroke" och "reach adjust" ihop med "shimano" kanske du kan se om det är rätt ute.
 
Beskriv gärna problemet lite mer detaljerat.

Kan vara att ditt mankemang beror på att det finns luft eller läckage i anslutning till själva kolvmekanismen i bromshandtaget t ex att ett membran inte sitter på plats.

Thure
 
Nu börjar vi närma oss pudelns kärna:
Jag vill öka avståndet mellan bromshandtag och styre då jag bromsar. Enligt denna länk vill jag således minska "Free stroke", dvs bromsen ska börja ta tidigare = närmare sitt viloläge:
https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/component/details/free-stroke.html

Avstånd mellan styre och bromshandtag då jag INTE bromsar är helt OK, låter som reach adjust och stämmer bra med denna:
https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/component/details/reach-adjust.html
Jag har väl normerad fingerlängd :)
Men jag har också preferens att bromsen ska ta mycket och redan efter kort drag i handtaget. Risk för låsta hjul hanterar jag genom att vara beredd på att släppa efter lite och bromsa igen, biologisk manuell ABS :)

Troligen har jag fått in luft i systemet nu och därför tar bromsarna med handtaget väldigt nära styret. jag avser fylla på/lufta/blöda med ny olja men vill veta om jag i den proceduren eller i efterhand kan justera just free stroke till att bli "litet".
Eller "blir det som det blir" men ett system utan luft i, givet att mitt enklare system saknar justerskruvar?

/Patrik
 
Jag tror det blir som det blir (och som du vill ha det) om du ser till att blöda systemet ordentligt och fylla upp det helt. "Free stroke"-justering på de högre modellerna kräver att systemet inte är proppfullt med olja för då finns ingen justeringsmån.
 
Jag tror det blir som det blir (och som du vill ha det) om du ser till att blöda systemet ordentligt och fylla upp det helt. "Free stroke"-justering på de högre modellerna kräver att systemet inte är proppfullt med olja för då finns ingen justeringsmån.

Om du har rätt så är det alltså att ett proppfullt system (proppfullt med tryckolja) ger liten "free stroke" - det är det jag försökt formulera i mina frågorna i tråden.

Återkommer då jag fyllt och blött systemet.

/Patrik
 
Ett hydraulsystem ska väl alltid vara helt fyllt. Att ha gas i det som kompensation p.g.a. handtagen inte går att reglera känns verkligen som en dålig lösning.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...