Vad ska jag ha? Snöskor eller skidor?

Jag testade snöskor i djup nysnö förra året och det var ingen succe. Snön trillar ner från sidorna när man sjunker ner och skon blir jättetung att lyfta upp. Ett par breda skidor är bättre anser jag men det är också rätt tungt.
Snöskor passar nog bäst på skare som inte bär om man går i vanliga skor.

Precis, snöskor suger i djup snö. Snöskor passar bäst om det är halvhårt, dvs så att man sjunker ner utan men där man får tillräcklig bärighet med snöskor. T ex när man går i ett skoterspår som inte hunnit frysa till riktigt.

Modeller är säkert andra bättre på. Jag har själv ett par Tegsnäs för skogsåkning i djup snö (men skulle hellre haft ett par långa Östergrenare) och ett par Åsnes Amundsen för fjället, förutom alpin turutrustning för toppturande.

Utifrån vad TS skriver skulle jag nog luta snarare åt Tegsnäs eller motsvarande, dvs enkel mestadels plattåkning i skogslandet med mycket snö. De är ju dock inga höjdare att skråa med på skare eller göra toppturer med.

Här en artikel om Bo Östergren som tillverkar världens kanske finaste skogsskidor i Jokkmokk. Kostar dock en slant och det är lång väntetid, men det är härligt att kunna glida fram i sån snö där man med de vanliga turskidorna pulsar fram med snö till knäna.

http://polarisen.se/manniskan/skidor/tillverkare-av-lossnoskidor/
 
Snöskor vinner väl enbart om du ska gå 200 meter från bilen och bygga ett vindskydd/läger.

I alla andra frilufsaktiviteter vinner ju skidor.
 
Som Le Troglodyte skriver 3 m breda skidor är speciella att navigera på, men på höstsnö funkar de bäst.

go tur

Jag kan bara hålla med om att 3 m breda skidor är svåra! ;-)
Höstsnö? är det björklöv?

(Jag tror jag tolkar det som att långa och breda skidor är bäst i lössnö, annars har jag avslöjat min okunnighet om skidval för höstsnö).
 
Tackar allihopa, ska läsa igenom svaren igen snart och bestämma mig, återkommer sen innan jag trycker på "beställ" så jag fått med allt :)
 
"Användningsområdet för snöskor tycker jag är rätt begränsat. Funkar inget vidare i djup, torr snö och att skråa är svårt/omöjligt beroende på lutningen - de är mer en nödlösning."

"Precis, snöskor suger i djup snö."


Nja moderna små snöskor suger i djup lös snö då behövs större traditionella, Kanadensare har flera olika snöskor precis som vi använder skidor.
Snöskor med dubbar funkar bra på avblåsta steniga-isiga partier då man inte vill förstöra sina skidor, sen måste man tänka på sin vikt med packning och vilken årstid de ska användas.
 
Uppdaterar här lite, har inte köpt något än, har svajat fram och tillbaka hela tiden, men har nog bestämt mig för ett par längdskidor och köra spårat lite men också ett par snöskor och gå i skoterspår på fjället, snöskorna ska vara till för små avstickare från spåret för att fotografera. Turskidor får vänta tills jag känner mig trygg med att vara ute i vinterfjället med längdskidor. :)
 
Förresten, är det vanligt att folk går i skoterled t.e.x runt Idrefjäll? Är det säkert? Vet att skoterförarna ska lämna företräde men någon som gått på skoterled nån längre sträcka här?

Jag är ju främst ute för naturen och hitta bra fotoplatser, och t.e.x runt längdspåren vid Idrefjäll är det väl mest tävlingsinriktade människor som vill framåt så fort som möjligt, jag vill ta min tid. Så då väljer jag hellre skoterled med snöskor, dels kommer man även längre bort också.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...