Tips till Jämtlandstriangeln

Jag och flickvännen ska vandra Jämtlandstriangeln till helgen. Då vi inte har tid eller ork att springa oss igenom hela (kommer bo i tält och inte äta på stationerna, så kommer ha några kg packning på ryggen), så söker jag en alternativ rutt man kan göra Fredag - Söndag?

Behöver karta också, finns det någon app som är föredra för karta digitalt? Annars köper jag en papperskarta så klart (hört dock att triangeln ska vara lättorienterad).

Vi har en hel del erfarenhet av låglandsvandring men fjällen är för oss rätt nytt med bara några få mindre turer bakom oss.
 
Har ni hela fredagen och söndagen som vandringsdag så torde inte hela trianglen vara något problem.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Vill bara vara lite moralgubbe:

Nej, nej, nej! Ska du upp på fjället ska du ha en papperskarta och en riktig kompass. Digitalt funkar bra under planeringen.
 
Läste att ;Blåhammaren och Sylarna i Jämtlands län rapporterade redan i måndags att hösten kommit... Ska själv dit i mitten av september.Jag har gott om tid gillar lägerliven tälta. Alternativ vägar för er kanske kan vara att gå från Stotulvån direkt mot Sylarna ; kanske utforska området.Sedan bedöma tid för vägen tillbaka kanske samma?
Lycka till med väder & höst färger..
 
Läste att ;Blåhammaren och Sylarna i Jämtlands län rapporterade redan i måndags att hösten kommit... Ska själv dit i mitten av september.Jag har gott om tid gillar lägerliven tälta. Alternativ vägar för er kanske kan vara att gå från Stotulvån direkt mot Sylarna ; kanske utforska området.Sedan bedöma tid för vägen tillbaka kanske samma?
Lycka till med väder & höst färger..
Var kan man läsa sådan information?
 
Har ni hela fredagen och söndagen som vandringsdag så torde inte hela trianglen vara något problem.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Bilen är på verkstaden, i värsta fall får vi den på fredagen, sen 4-5 timmars körning. Plus att söndagen vill man inte vandra till efter mörkret, ska köra tillbaka då.
 
Vill bara vara lite moralgubbe:

Nej, nej, nej! Ska du upp på fjället ska du ha en papperskarta och en riktig kompass. Digitalt funkar bra under planeringen.

Som sagt, karta är fixad! Skrev ut karta från lantmäteriet. Dock en mindre kompass utan "cm-mätning" på, men brukar kunna lösa det smidigare med en bit tråd. Det är väl förövrigt mycket skyltat där om jag förstått rätt?
 
Läste att ;Blåhammaren och Sylarna i Jämtlands län rapporterade redan i måndags att hösten kommit... Ska själv dit i mitten av september.Jag har gott om tid gillar lägerliven tälta. Alternativ vägar för er kanske kan vara att gå från Stotulvån direkt mot Sylarna ; kanske utforska området.Sedan bedöma tid för vägen tillbaka kanske samma?
Lycka till med väder & höst färger..

Jo en plan är direkt till Sylarna från Storulvån, men känns så tråkigt att gå tillbaka samma väg och vet ej om vi hinner med någon "omväg" på tillbakavägen. Vad är värt att se där? Är Blåhammaren fint? Vilken toppbestigning utöver Sylarna rekommenderas?
 
Jo en plan är direkt till Sylarna från Storulvån, men känns så tråkigt att gå tillbaka samma väg och vet ej om vi hinner med någon "omväg" på tillbakavägen. Vad är värt att se där? Är Blåhammaren fint? Vilken toppbestigning utöver Sylarna rekommenderas?

men din tidplan är syltoppen värd ett besök, blåhammaren är fint men inte så alpint.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
m2f9e Tips på lämplig led till och från Kebnekaise Fjällvandring 8
Benjamin.g Efterlyser tips och råd till vår Islands resa Fjällvandring 6
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
steves 30-40l ryggsäck till blandade aktiviteter! Tips? Fjällvandring 27
wistrom Tips. Vandra Sverige till Norge (och havet) Fjällvandring 3
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Phatpat Tips om vandring till Kebnekaise Fjällvandring 15
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Carfre Tips till en förstagångsvandrare på väg mot Kungsleden Fjällvandring 23
nnn.sthlm Önskar tips på korta turer till hösten! Fjällvandring 3
Karin o co Tips till nybörjare med barn i Jämtland! Fjällvandring 11
Emma_ Tips till två nybörjare? Fjällvandring 14
tinab66 tips inför vandring Riksgränsen till Nikka Fjällvandring 9
Otterstadh Tips och råd till höstvandring. Fjällvandring 1
Igelkotte Till alla frilufsare: nya mattorks- tips och recept Fjällvandring 6
bebben_ericson_hotmail.com Tips till "förstagångsvandrare"? Fjällvandring 4
Charlotte_LL Tips till förstatur i Sarek? Fjällvandring 11
body Tips för vandring från kebnekaise till Abisko Fjällvandring 2
Napoleon Tips till vandringsträning - bära tungt Fjällvandring 16
Klaus Tips om korttur till Norge Fjällvandring 0
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
redtop Tips på dagstur i Åreområdet till helgen??? Fjällvandring 1
Tips till Karolinermarchen?? Fjällvandring 3
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
Jojosurf Tips vandring under vecka 44 år 2021 (okt/nov)? Fjällvandring 2
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...