Att vara stugvärd

... det förklarar ju en del...

... om det nu var det paret som var där samtidigt som mig.

Mannen var nämligt ruskigt intolerant och dryg mot några i butiken, och såg allmät irriterad ut.

En stackare framför mig i kön i butiken ställde en fråga kring hur han skulle hantera tvätten, han blev på ett mycket otrevligt sätt idiotförklarad inför oss andra och sin son, med en kommentar som ungefär lät så här: Öh?? Vad tror du? Vad har man när man tvättar? Du kanske kan ta en balja och vatten.. eller? Det var ingen ironi utan bara ren och skär elakhet.

Jag hade tänkt fråga lite kring toppturer men tappade direkt förtroendet och intresset av att tala med honom... frun däremot var hur trevlig som helst.

Thomas

HAHA! Stugvärd: Ett tillfälle att vara otrevlig. Man träffar inte personerna igen och de har inget annat val än att sova i stugan. -Använd baljjäveln, pucko. Passar det inte så får du gå till nästa stuga...och vad är det där för jävla böghatt du har på dig- är du Stockholmare eller?
 
Nä, inget man gör för ekonomin direkt utan för må-bra-biten. http://www.staffrec.com/viewad.php?i=&lang=se&secret=&id=36277

Jo, det är rätt uppfattat. Fjällstationerna tex Kebnekajse och Abisko anställer ju sin personal och betalar "riktiga" löner.
Stugvärdarna får bara ett arvode + traktamente. Arvordet är olika, i de större stugorna typ Alesjaure, Abiskojaure får man lite högre än tex i Vistas och Kutjaure. Det hänger på antalet besökare, alltså hur mycket jobb det är. På de större är man fler värdar och jobbar ofta skift för att kunna få någon ledig dag också.
Man blir inte förmögen på att jobba som stugvärd men man mår gansk bra.....
 
Jag fick precis svar att jag är antagen på mitt första försök, snacka om fullträff :) :)Dock verkar min sambo tyvärr inte blivit antagen denna gång. Men vi resonerade så att huvudsaken en av oss får gå, därav min fråga nedan:

Jag undrar hur det fungerar om jag skulle få ett uppdrag på låt och säga 3 veckor i en stuga, kan min sambo komma och bo hos mig utan kostnad i stugvärdsrummet med mig? Förstår att maten inte ingår utan den får man ta upp för henne själv men är det okej att ha sin sambo/man/fru hos sig under vistelsen?

Såg att kursen ska gå i Abisko, brukar man under kursen gå till en mindre stuga och stanna där eller håller man sig kring turiststationen?
 
Jag fick precis svar att jag är antagen på mitt första försök, snacka om fullträff :) :)Dock verkar min sambo tyvärr inte blivit antagen denna gång. Men vi resonerade så att huvudsaken en av oss får gå, därav min fråga nedan:

Jag undrar hur det fungerar om jag skulle få ett uppdrag på låt och säga 3 veckor i en stuga, kan min sambo komma och bo hos mig utan kostnad i stugvärdsrummet med mig? Förstår att maten inte ingår utan den får man ta upp för henne själv men är det okej att ha sin sambo/man/fru hos sig under vistelsen?

Såg att kursen ska gå i Abisko, brukar man under kursen gå till en mindre stuga och stanna där eller håller man sig kring turiststationen?

När jag var i Nallo i somras var det en tjej som var stugvärd, och hon hade en "sambo" (eller vad det nu var) som bodde med henne.
 
Och jag kom inte med på tredje försöket. Vet inte vad det faller på riktigt förutom många sökande men ska höra efter. Nu var det 178 sökande varav 30 kom med. Ung man i mina bästa år så jag nöter vidare. Börjar misstänka att jobb inom IT och Stockholm i samma ansökan låter illa trots att jag är från Luleå, händig, serviceminded och väldigt friluftsintresserad. Dock inte vana från turism utan butiksjobb och liknande i yngre år och jobbar med/mot kunder sedan jag började på riktigt för 15 år sen. Lite bitter är jag även om jag mest hoppas på höstkurs trots att det blir lite krock med ripjakten. Det får bli mountainbikeäventyr till våren istället.

flierman: av nyfikenhet, har du vana av turism?
 
Utan att veta om kostnad så har jag mött flera stugvärdar som är där med barn och partner. Har svårt att tänka mig att de ska behöva betala om de bor i samma rum. Hmm, jag får nog försöka ordna barn så jag har en nyhet i CV:t till hösten. Om jag kör igång idag så kan det *nästan* gå :)

Vad jag läst så är väl korta uppdrag på under fyra veckor inte helt enkla att få dock. http://www.staffrec.com/viewad.php?i=&lang=se&secret=&id=15291

"Vi ser helst att ett uppdrag för sommaren omfattar minst 4 veckor. Men du får givetvis söka kortare period om dina möjligheter är begränsade. För ansökan under 4 veckor så hamnar du på vår reservlista och du kommer då att plockas in som reserv om behov uppstår. Under säsongen så uppstår ofta vakanser och om du kan hoppa in med kort varsel så ange gärna det i ansökan."

Jag undrar hur det fungerar om jag skulle få ett uppdrag på låt och säga 3 veckor i en stuga, kan min sambo komma och bo hos mig utan kostnad i stugvärdsrummet med mig? Förstår att maten inte ingår utan den får man ta upp för henne själv men är det okej att ha sin sambo/man/fru hos sig under vistelsen?
 
Och jag kom inte med på tredje försöket. Vet inte vad det faller på riktigt förutom många sökande men ska höra efter. Nu var det 178 sökande varav 30 kom med. Ung man i mina bästa år så jag nöter vidare. Börjar misstänka att jobb inom IT och Stockholm i samma ansökan låter illa trots att jag är från Luleå, händig, serviceminded och väldigt friluftsintresserad. Dock inte vana från turism utan butiksjobb och liknande i yngre år och jobbar med/mot kunder sedan jag började på riktigt för 15 år sen. Lite bitter är jag även om jag mest hoppas på höstkurs trots att det blir lite krock med ripjakten. Det får bli mountainbikeäventyr till våren istället.

flierman: av nyfikenhet, har du vana av turism?

Ja det verkar vara svårt att veta vad man tas in på, jag jobbar själv inom IT men är utbildad fritidsledare inom fjäll-turism som kanske var bra för dem...who knows.

Hoppas du kommer in snart..ge inte upp.
 
Tack, jag har det som långtidsplan så jag nöter vidare. Man kan vara långtjänstledig, upp till fyra månader, vartannat år på mitt jobb så jag har det i siktet. Ha så roligt och du får meddela här om kursen längre fram!

Ja det verkar vara svårt att veta vad man tas in på, jag jobbar själv inom IT men är utbildad fritidsledare inom fjäll-turism som kanske var bra för dem...who knows.

Hoppas du kommer in snart..ge inte upp.
 
För länge sen då jag gick kursen så blev jag inte antagen som stugvärd efter genomgången kurs. det är nästan mer bittert. Fick då höra att jag var helt fel.

de ville ha
* norrlänningar, kortare resväg, mer miljövänligt.
* gärna par på större stugplatser. inte två lösa personer
* folk från serviceyrken

så som singel stockholmare inom IT kände man sig lite mobbad ja.

Så Niklas, prata med dem, men ställ även följdfrågan om de fortfarande sen rensar bort dig vid själva tillsättningen av platser.
 
Det lät ju väldigt trist. Får hoppas att det är skillnad nuförtiden. Jag blev lite paff när jag möttes av skånska i Sitojaure en sommar så hoppas hemvist inte spelar roll mer. Det är ju så populärt med kurs så 60 nya stugvärdar om året bör göra det lite knivigt att komma med på den biten efter kurs. Jag fick en fråga om inhopp längs med Padjelantaleden men hade tyvärr allt bokat den sommaren. Får vandra och fiska tills det förhoppningsvis blir av.
 
Jag undrar hur det fungerar om jag skulle få ett uppdrag på låt och säga 3 veckor i en stuga, kan min sambo komma och bo hos mig utan kostnad i stugvärdsrummet med mig? Förstår att maten inte ingår utan den får man ta upp för henne själv men är det okej att ha sin sambo/man/fru hos sig under vistelsen?

Stugvärdsrummet är, så vitt STF anbelangar, stugvärderns privata bostad under uppdraget och man kan hysa så mycket folk däri som man lyckas klämma in. :)

Mat "ingår" aldrig, utan den får man fixa/beställa själv till vägs ände; fastighetsskötarna tar hand om uttransport och det utgår traktamente som (beroende på hur utsvävande man är) mer eller mindre brukar kunna täcka inköpskostnaderna.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.