Telemarksteknik på turskidor

Jag går mycket på tur med vanliga fjällskidor och skulle vilja bli bättre i utförsåkningen, och allra helst kunna lägga några telesvängar på väg ner. Frågan är i vilket utsträckning detta är möjligt och lämpligt när man som jag åker på moderna turskidor, Fischer E99 med NNN BC-bindning och vanliga pjäxor, Crispi Stetind. Jag har förstås testat lite, med varierad framgång – svårt för mig att säga om det är utrustningen eller mina kunskaper som brister. Vad jag förstår var det en annan sak förr, med kabelbindningar.

Jag vill inte köra hårt eller ens nödvändigtvis särskilt snyggt, bara lära mig grundteknik och kunna njuta snarare än fega och ploga.

Hur tänker och gör ni? Finns någon särskilt användbar instruktion eller inspiration? Fire away!

Har sökt lite i forumet och inte funnit någon bra tråd från nutid, men om det redan finns så tar jag tacksamt emot länk. Och om frågan hör hemma i turåkningsforumet så kan den flyttas dit.
 
De skidorna och skorna samt bindningarna funkar OK. Träna gärna balans och teknik i pist. När det är fin nysnö opistat är det relativt enkelt att svänga med den här utrustningen men snö är ju variabel.

Finns en hel del bra instruktionsfilmer på YouTube. Denna https://www.youtube.com/watch?v=KJ0Z8GOGnS0 31 år gamla visar riktigt duktiga åkare som också åker på smala skidor med läderpjäxor. Där åker de mestadels i lättåkt snö.

Du kan titta på den här filmen https://www.youtube.com/watch?v=pJSeIKEn54s&t=52s som jag gjorde för några år sedan på stugtur från Nikkaluokta till Katterat.

Thure
 
Har själv ingen erfarenhet av telissvängar på BC-bindning men utifrån det man kan läsa sig till på diverse forum (t.ex. telemarktalk.com) verkar det ju funka fint. Tycker mig även ha läst om folk som numera föredrar BC över NN75.

Hittade en instruktionsvideo: https://youtu.be/NqWkda26Ric
 
Trevliga norska instruktionsfilmer. Och fokuserade på det viktigaste.

Har en synpunkt. Tycker att man skall ha handskar när man åker utför. Att skära av en sena eller nerv i handen om man ramlar kan ge invalidiserande skador.

Thure
 
Med Fischer crown E99 (hyfsat smala men med stålkant) och rejält stabila pjäxor (höga lädertelispjäxor med två slalomknäppen) föredrar jag att åka vanlig slalomsväng utför i måttlig fart. VIsst ser det snyggare ut med telissväng om hälen är lös men om vi bortser från det estetiska så tar jag mig ner säkrare med vanlig slalomsväng. Har dock åkt betydligt mer slalomskidor än telisskidor i och utanför pist.

Ditt val hur du svänger!

/Patrik
 
Finns en hel del bra instruktionsfilmer på YouTube. Denna https://www.youtube.com/watch?v=KJ0Z8GOGnS0 31 år gamla visar riktigt duktiga åkare som också åker på smala skidor med läderpjäxor. Där åker de mestadels i lättåkt snö.

Du kan titta på den här filmen https://www.youtube.com/watch?v=pJSeIKEn54s&t=52s som jag gjorde för några år sedan på stugtur från Nikkaluokta till Katterat.

Thure

Tack! Kul att höra att utrustningen bör funka. Och fantastiska filmer, den första inte minst som stilstudie... Och din egen film får bli målbilden framåt. Vad åker du själv på där?
 
Jag har en något bredare Fischer E109 med crownbelag som har lite mer insvängd midja än E99. Till det Salomons BC-bindning och Alfa Skarvet läderpjäxor. Skor och bindningar är likvärdiga de du har medan mina skidor är aningen mera lättåkta nedför.

I lössnö tycker jag att telemarksvängen är att föredra med den här utrustningen.
Parallellsväng och plogsväng med och utan stäminslag är definitivt viktigt att ha med i arsenalen när det är mera svåråkt.
Att rutscha ned med tvärställda skidor som norrmannen demonstrerar i film nummer 2 är också mycket användbart.

Att minska ryggsäckspackningen till ca 10 kg och med en lågt sittande ryggsäck är värdefullt för åkglädjen utför.

Thure
 
Det jag själv funnit vara nyckeln till lyckad turskidetelis är egentligen samma sak som i telis överlag -- tryck på bakskidan. I det här fallet är det dock ännu viktigare att verkligen pressa ned fotbladet eftersom spåren i pjäxorna då låser i de upphöjda delarna längst fram på bindningens platta, vilket gör att man kan styra bakskidan bättre än om man vrider den runt endast själva tåfästet.
 
Jag brukar leka lite i lätt pist med turskidorna (Åsnes Nansen, BC Magnum, Läderpjäxor)
Svårast tycker jag det är att "få runt" skidorna. En antydan till hoppsväng hjälper. Och som LRC skriver, att få tryck på bakskidan.

Men så snart det ligger styrande snö får jag stora problem. Då blir det mer sick sack med lappkast nedför :)
 
BC-bindningar är utmärkta för utförsåkning men skidor typ Fischer E99 har begränsningar i besvärlig snö som bristande skare.
Viktigast är åkaren.

Att ha flera utrustningar och att träna med bredare och stadigare utrustning i och utanför pist har man nytta av även när man gör färder med turutrustning. Anpassa farten. Låt gärna den bäste åkaren köra först nedför. Att ha ett spår framför sig underlättar mycket speciellt om det är lite sämre siktförhållanden.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gränsöverskridande Film om telemarksteknik Telemark 7
erik_odal Kapa vajer på rottefella chili? Telemark 2
RichardFalun crispi cxp pjäxor trycker uppe på foten varför? Telemark 1
ErikGo Haute Route, en vecka på telisar Telemark 10
glinn Längd på carvingtelisar? Telemark 3
mindful Telemarksväng på turskidor Telemark 7
wistrom Tur på telis Telemark 3
plast Längd på telisskidor? Telemark 3
annalotten Telemark på Head Mojo 90? Telemark 2
ghostface Laga sula på Scarpa T1:or? Telemark 2
CMT Var köpa T2X på nätet? Telemark 5
markanthus Tips på utrustning. Telemark 2
tomatchili Längd på toptursskidor (Blizzard) Telemark 1
greenjuice Storlek av binding vid köp på nätet Telemark 2
Vandrare Voilé också på g med free-pivot Telemark 9
patrikf90 ny standard på bindningar Telemark 2
titantomten Storlek på pjäxor ? Telemark 15
Jönsson72 Längd på telisar? Telemark 14
surfban Höjd på plattorna? Telemark 2
jontte00 Fotledsfraktur på telisar Telemark 2
anod Behövs förstärkningar på skidorna? Telemark 2
Telis på Black Diamond Havoc Telemark 2
pfhreak Längd på skidor Telemark 5
pfhreak Skidaffär bra på Garmont! Telemark 1
Stadan Ont på utsidan av fötterna? Telemark 0
pagren Sår på tårna? Telemark 5
pfhreak Storlek på Pjäxor samt typ!! Telemark 0
Charlotte_L Snasahögarna på telisar Telemark 10
haak Vad åker ni på i vinter? Telemark 63
Vandrare Bra skidort tidigt på säsongen? Telemark 1
Mandy tips på skidorter i alperna? Telemark 4
goodfella Skidresa säljes! Argentière nu på fredag 1 v med UCPA Telemark 0
olaka Tips på pjäxvärmare? Telemark 2
Rike Problem med längd på nya lagg Telemark 3
bergh stl. på scarpa Telemark 9
Rendalen Spray på stighudar? Telemark 3
vikars Spruckna kablar på Riva3 Telemark 1
bash Skidor på rean Telemark 12
bredviken Åka på is/hårt med telemark? Telemark 14
magnusjohnson Skidtur på hudar nu i dagarna Telemark 0
Johan Svensson Telisbind. på Atomic R8.18? Telemark 1
haak Längd på skidor? Telemark 3
Andos Rottefella Chili- kostnad på nya kablar? Telemark 5
Math Pris på telemarksbindningar? Telemark 1
gladegp Montera telisbind på alpinlagg Telemark 5
OlaOrädd Hellraisers på 7tm? Telemark 18
undar Ordning på livet! Telemark 2
f_lindstrom Flera bindningar på samma skida Telemark 3
mak Snö på Kittelfjäll? Telemark 1
qpg Storulvån till Sylarna på carving? Telemark 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...