Hydrofila icke-porösa membran - erfarenheter?

Puckofråga: varför vill man ha ett hydrofilt material? Istället för ett hydrofobt? (Eller, funkar inte mina språkkunskaper riktigt för att använda till de förmodat önskade egenskaperna på ett regnplagg? Uppskattar rättning.)
Ingen puckofråga, och dina språkkunskaper funkar :). Det finns säkert proffs bland oss som kan förklara det bättre, men vad jag fattar så är det just den "vattenälskande" egenskapen man eftersträvar. De stora polymermolekylerna binder då till sig de små molekylerna i vattenångan innanför plagget och skickar dem vidare till nästa i någon sorts stafett - djupare in i, och till slut igenom, det glesa "nätverk" de själva är ordnade i.

Transportriktningen styrs naturligtvis även här, precis som för porösa membran, av ångmättnadsgradienten mellan membranets bägge sidor.
 
Blir ju lite tyngre, men köpte westcombs lättaste variant i neoshell för 4-5 år sedan och är än så länge extremt nöjd. Den har använts någorlunda mycket och jag har den i princip alltid med mig. Så den har tillbringat många dagar ihoptryckt och skavd i ryggan utan att för den skull börja läcka.

Tycker nog materialet är värt en titt i alla fall, upplever det som helt överlägset alla andra varianter jag testat.
 
Blir ju lite tyngre, men köpte westcombs lättaste variant i neoshell för 4-5 år sedan och är än så länge extremt nöjd. Den har använts någorlunda mycket och jag har den i princip alltid med mig. Så den har tillbringat många dagar ihoptryckt och skavd i ryggan utan att för den skull börja läcka.
Tycker nog materialet är värt en titt i alla fall, upplever det som helt överlägset alla andra varianter jag testat.
Tack! Har aldrig förstått varför skalplagg ska vara 100% lufttäta och därmed också sneglat på Neoshell, men 10000 mm VP känns i underkant. Både "horisontellt" ösregn i hård vind och att knäa på blöt mark kan ge högre vattentryck än så. 20000 mm brukar anses som riktmärke för min tilltänkta användning. Jag kan ju ha fel...
 
Luskat en stund till, och tydligen använder även Mountain Equipment ett "eget" hydrofilt membran, i det fallet döpt till Drilite. Någon som använt deras jackor, t ex denna?
 
Hydrofila (fil = vän) ämnen suger till sig vatten, hydrofoba (fobos = fruktan) ämnen avstöter vatten.
...fast det är just de hydrofila egenskaperna man utnyttjar i den sortens membran. Se inlägg #13 för en amatörmässig förklaring, eller här för en lite bättre :) (sök på "hydrophilic membrane" i texten och läs från det ställe orden uppträder första gången).
 
...fast det är just de hydrofila egenskaperna man utnyttjar i den sortens membran. Se inlägg #13 för en amatörmässig förklaring, eller här för en lite bättre :) (sök på "hydrophilic membrane" i texten och läs från det ställe orden uppträder första gången).

Just det! Klipp klipp_
The other method to achieve waterproof yet breathable function is using a hydrophilic membrane, which is a nonporous film composed of hard segments (urethane chains) with soft segments (hydrophilic molecules, ie, O, OH, CO, NH2) as a block copolymer. Hard segments make the waterproof and soft segment is responsible for water vapor transfer. The water vapor makes a weak bond with a hydrophilic molecule and remain there until replaced by another water molecule. This type of chain action causes the water vapor to diffuse through the membrane (Painter, 1996). Temperature and relative humidity difference is the driving force for water vapor transfer. Hydrophilic molecules act as transfer agents and moisture vapor transfer takes place by adsorption, diffusion, and desorption (Lomax, 1990).
 
Hur materialet upplevs när det är blött

Har sett folk rapportera att skalkläder från Klättermusen (antagligen i Sympatex) kan kännas tunga och blöta vid regn. Vilket stämmer med en passage i den tidigare länkade källan:

"The presence of rain causes saturation of hydrophilic sites in hydrophilic membranes or coatings, causing a wet and clammy sensation ... "

Det vore intressant att höra aktuella erfarenheter av hur dessa material upplevs när de är blöta.
 
Tack! Har aldrig förstått varför skalplagg ska vara 100% lufttäta och därmed också sneglat på Neoshell, men 10000 mm VP känns i underkant. Både "horisontellt" ösregn i hård vind och att knäa på blöt mark kan ge högre vattentryck än så. 20000 mm brukar anses som riktmärke för min tilltänkta användning. Jag kan ju ha fel...

Har i ärlighetens namn aldrig behövt testa Neoshell i riktigt vidriga förhållanden. En hel del regn och "normal" vind har det blivit, men aldrig sådär riktigt uselt över längre tid än 3-4 timmar.

Skaffade ett par byxor i Neoshell för isklättring, randonnee och andra vinteräventyr. Men de har jag mestadels använt när det som varmast varit tung blötsnö, inte faktiskt flytande vatten.

Men hur som har jag personligen nöjt mig med 10000 mm även i alpina tillämpningar utan att vara orolig för det. Kanske är det optimistiskt men hittills har det gått bra.
 
Har sett folk rapportera att skalkläder från Klättermusen (antagligen i Sympatex) kan kännas tunga och blöta vid regn. Vilket stämmer med en passage i den tidigare länkade källan:

"The presence of rain causes saturation of hydrophilic sites in hydrophilic membranes or coatings, causing a wet and clammy sensation ... "

Det vore intressant att höra aktuella erfarenheter av hur dessa material upplevs när de är blöta.

Erfarenheter av min Bergans Storen-jacka med Dermizax NX: Vid lätt regn pärlas vattnet av DWR-lagret ytterst. Vid ihållande regn så blir materialet synligt skrynkligt och lite mörkare. Jag har inte tyckt att det känns tungt eller kladdigt. Det torkar rätt fort när regnet upphör.
 
Luskat en stund till, och tydligen använder även Mountain Equipment ett "eget" hydrofilt membran, i det fallet döpt till Drilite. Någon som använt deras jackor, t ex denna?

Jag har tidigare haft en ME jacka som jag tror hette Alpine som var i 2 eller 2.5 lagers Drilite. Påminner om dagens Zeno. Jag har haft ett par byxor som påminner om Zeno eller Rainfall som var i 2 eller 2.5 lagers Drilite. Jag använde dem nästan enbart på fjällvandringar och tvättade dem väl efter användning. Jackan hade jag ett antal år, någonstans mellan 5-10. Priset var någonstans 12-1400:-. Sen kom problem med delaminering på precis samma sätt som du upplevt. Främst uppe vid nacken. Jag är en rätt svettig person kan nämnas. Jag var dock nöjd med dem då jag tyckte pris, livslängd, vikt och funktion var bra.

Byxorna är något vida i skärningen om man ska ha tillräckligt långa. Efter ett antal år skedde samma sak med dem, de delaminerade i rumpa, baksida lår. Jag vill minnas att jag hade byxorna längre än jackan. Jag köpte ett par likadana byxor till. Samma anledning som med jackan. Cirka 1000:- för ett par lätta regnbyxor med långa dragkedjor och hyfsad livslängd som håller mig torr. De har nu nått delamineringsstadiet så nästa gång det blir fjällvandring med längre dagar ute (småbarnstiden är här just nu) så behöver jag nya byxor. Jag hade faktiskt läst dina inlägg och börjat fundera på Montane, de verkade spännande........... Not so anymore......

Lycka till
Peter HP
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...