Vad har ni i era ryggsäckar och var köper ni utrustning?

Alla har olika behov o en lösning som jag tycker funkar och är bekväm kanske du inte tycker funkar. Det gäller även för fabrikstillverkad utrustning. Just av den anledningen är det vettigt att ta det du har hemma o anpassar, provpacka i affär innan du köper innan du köper dyr specialutrustning.
När du hållt på ett tag så kanske du tycker det är värt att lägga pengar på nya isdubbar med specialfäste men att din vanliga ryggsäck med hemmagjord grenrem funkar utmärkt, eller så kanske du vill köpa allt nyttt eller så hittar du utrustning på en vind som är 40 år gammal men funkar ändå.
Innan du provar så vet du inte vilken utrustning som passar just dig, så ta nästa säsong till att hitta fram till vad som passar just dig utan att känna att du måste massa utrustning.
Du kanske tom har möjlighet att låna en del utrustning från Friluftsfrämjandet

Ja, jag har tänkt att göra det. Vet att naturkompaniet i Täby hyr ut, vet inte om det finns nåt i söderort där jag bor tyvärr. Men helt klart ska jag prova först några gånger innan jag bestämmer mig om det är värt att satsa på. Hutlöst dyrt med både känga och själva skridskon (vad heter det egentligen)... Jag har hört mig för med FF I Huddinge där jag är medlem men de har inget att låna ut tyvärr.
//L
 
Har du ingen 40 literssäck, kör med en du har och bind fast ett ihoprullat liggunderlag under så du får flytkraft. För ombyte och fika räcker 30 liter.
 
Har du ingen 40 literssäck, kör med en du har och bind fast ett ihoprullat liggunderlag under så du får flytkraft. För ombyte och fika räcker 30 liter.

Ett tips som jag läst här på forumet nånstans är att ta en gammal bag in box och ta "blåsan" i den och använda den som "fyllning" i ryggsäcken för att få flytkraft. Bara att blåsa upp i utrymmet som är tillövers i ryggan.
 
Har du ingen 40 literssäck, kör med en du har och bind fast ett ihoprullat liggunderlag under så du får flytkraft. För ombyte och fika räcker 30 liter.

Det behövs inte så stora säckar för flytkraften heller. En vanlig seglarväst ska ge 50 N flytkraft, motsvarandes 5 liter. Det räcker med marginal för att hålla en vuxen person flytande. I praktiken vill man ha lite högre flytläge för att lättare ta sig upp osv, men jag tror det beror mer på säckens placering än storleken när man väl kommit upp i 30 liter eller mer. (och hur torrpåsen eventuellt sitter fast inuti säcken, det hjälper inte att säcken sitter lågt om påsen inuti halkar upp mot locket vid plurr) Jag har inte testat detta dock.

Själv åker jag med en 45-literssäck med en 25 liters torrpåse i (Helsport Lifjell, köpt på second hand). När jag åker skridskor så är den komprimerad ner till uppskattningsvis 20-25 liter. Jag börjar tycka att den känns lite stor...
 
Ett tips som jag läst här på forumet nånstans är att ta en gammal bag in box och ta "blåsan" i den och använda den som "fyllning" i ryggsäcken för att få flytkraft. Bara att blåsa upp i utrymmet som är tillövers i ryggan.

Den tomma vinpåsen att blåsa upp är väl fr a för att ha när man plurrat och använder de torra kläderna, som tidigare utgjorde flytkraft. Blöta kläder i ryggsäcken har ingen flytkraft, kan ev. fördelas mellan åkkamrater och vinpåsen blåses upp och ger flytkraft.
 
Hej!

Nu i vinter har jag tänkt börja med långfärdsskridskor. Jag är med i Friluftsfrämjandet och har kikat vad som står att man ska ha i utrustning. Men var köper ni allt? Blir ju hutlöst dyrt om man ska ha allt som står! Man kan ju heller inte köpa bara lite då och då eftersom säkerheten måste gå först.

Skulle behöva er hjälp med att hitta en ryggsäck med midjebälte och grenrem till för just denna aktivitet som rymmer 40 liter. Hittar bara mindre modeller.

Är det någon som hittat livlinor som inte är så himla stora? De jag sett som tex den från Norröna väger dessutom 750 g.

Om man ska ha hjälm på sig, vilken sort är det man ska satsa på? Antar att cykelhjälm inte lämpar sig alls och slalomhjälm känns inte heller rätt.

Vad anser ni om isdubbar som fästs i axelremmarna på ryggsäcken? Bättre eller sämre än dem som fästs i en rem runt halsen, de klassiska alltså. Om jag förstod rätt så verkar vissa modeller så som från Lundhags ha modeller där även visselpipa ingår. Bra eller?

Och vad har ni i era ryggsäckar? Blivit rekommenderad att köpa 40 liter då 35 kan bli snålt med plats då man ska ha med sig förstärkningplagg vid paus och matsäck m.m. Har ni med er full uppsättning av extra plagg om ni mot förmodan åker i vattnet?

Jag har ett par vandringskängor med halvhögt skaft och stabil sula som jag funderar på att köpa bindning och skenor (?) och använda dem. Har ni några att rekommendera till mig i så fall? Jag är bara ute efter att glida runt och mysa på isen i lugn takt.

Tacksam för er hjälp! Länka gärna sådant ni är nöjda med och kan rekommendera mig baserat på mina frågor eller era erfarenheter.

// Linda

Kul och välkommen!

En nackdel med långfärdsskridsko är att den obligatoriska utrustningslistan är ganska lång. Å andra sidan så väl inne är prylhetsen ganska liten. Det finns riktiga storåkare vars grejer är över tio år gamla allihopa. Försök att hitta en offpistskidåkare som kan säga det! Själv så hade jag tur och kunde starta med ärvda skridskor, dubbar och upphittad ryggsäck. Två år senare har jag hunnit uppgradera det mesta men om jag tvingats köpa allting nytt från butiken på stan så hade jag nog aldrig börjat. Det jag köpte från början var lina, ispik och torrpåse endast.

Jag har sett lämpliga ryggsäckar på Stadium. Många ryggsäckar har någon form av ögla i bakre nederdelen där det går att fästa en rem till midjebältet. Det är t ex vanligt med isyxefästen som ingen människa använder. Lundhags säljer ett färdigt set med remmar, men det går förstås också att helt enkelt knyta en tamp på samma sätt. Jag använde först en gammal klätterrygga som någon dumpat i tvättstugan i mitt hus, men köpte en egen passande när jag sprang på den på second hand (se ovan). Den har jag sytt om lite och utrustat med Lundhags system. Repmetoden har jag tillämpat för att improvisera åt kompisar och det funkar också.

Alla kommersiella livlinor tycks vara nästan identiska. Jag känner ingen som har improviserat en egen, men thureb är ju en auktoritet. Kanske vore något att testa. I så fall är det nog bra om någon erfaren testar linan och bedömer att den funkar i verkliga situationer innan man ger sig ut.

Vad som är den optimala hjälmen är en lång diskussion. En alpinhjälm verkar varmt medan en cykelhjälm skyddar tveksamt. Själv löser jag det genom att inte bära någon alls. En cykelhjälm vore helt klart bättre än inget. Det finns moderna hjälmar som verkar bra (t ex Poc Octal) men jag har inte sett dem i verkligheten och priset är uppåt väggarna. Knäskydd rekommenderar jag dock.

Isdubbar runt halsen är vanligast och mest flexibelt. Det viktiga är att man kan hitta dem snabbt utan att tänka. Jag sydde ett axelbandsfäste i vintras då mittplattan på mina Hansa-dubben gått sönder så att de dinglade störande kring halsen. Fördelarna är på marginalen, det blir det är svårare att glömma dem hemma och att det blir lättare att ta på och av kläder. Å andra sidan så har jag sen råkat åka ut på isen utan rygga och därmed också utan dubbar.

Själva skridskorna då. Det brukar finnas en hel del fasthälsskridskor ute på begagnatmarknaden om vintrarna. Det kan vara värt att kolla där om man inte vill ha den nyaste tekniken. Om du tar dem till en bra slipare så ska de vara bättre än nya efteråt.
 
Den tomma vinpåsen att blåsa upp är väl fr a för att ha när man plurrat och använder de torra kläderna, som tidigare utgjorde flytkraft. Blöta kläder i ryggsäcken har ingen flytkraft, kan ev. fördelas mellan åkkamrater och vinpåsen blåses upp och ger flytkraft.

Intressant kommentar Helge.

Igår kväll på Klubbens sommarplurr hade jag en sån uppblåst påse överst i plurrpackpåsen och det tror jag dels ökade flytkraften totalt genom att öka volymen i säcken och dels bidrog till att täta/tighta plurrpackpåsens rullstängning inifrån.

Tror detta kan vara vettigt för flera. Att säcken är relativt välfylld gör att mindre vatten läcker in vid längre vattenvistelse och erbjuder vikt när man skall ta sig över iskanten.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...