Kläder Material och modeller

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-08-04, 21:04
B.M.F B.M.F är inte uppkopplad

Material i t-shirt/skjorta vid varmt väderlag

Vad rekommenderar ni att t-shirt / skjorta skall vara tillverkat i när det är varmt väder som nu? Är ute och vandrar i skog eller landsväg någon timme per dag. Vill att det skall ventileras bra (dvs. mindre svett) samt torkar snabbt. Bomull eller något funktionsmaterial?
Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 22:45
seobserver seobserver är inte uppkopplad

Vid nuvarande temperaturer svettas du i varje material men syntet torkar på. Nya syntet skjortor måste tvättas före bruk för annars kan du frysa något förfärligt i dem.
Gammaldags nylon är utmärkt.
Behagligare med längre torktid, men vindtäta är 65/35 poplinskjortor,du har nog några vita i garderoben.

go tur
Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 23:28
thureb thureb är inte uppkopplad

Bomull IMHO. Våt bomulls t-shirt kyler mer än bar svettig överkropp.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-08-04, 23:54
erephus erephus är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Bomull IMHO. Våt bomulls t-shirt kyler mer än bar svettig överkropp.
Thure
Blöter ned min t-shirt så svettas jag mindre och står ut med värmen mer, det kan t.o.m göra så att det är skönt att gå i direkt solsken.

En blöt keps hjälper också till att hålla huvudet kallt.

(Efter några gånger så känns det inte lika obehagligt.)
Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 00:27
jffoto jffoto är inte uppkopplad

Min t-shirt i ull är väldigt tunn, tål inte lika mycket som en vanlig t-shirt men skön att ha nu på sommaren.
Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 02:20
pack pack är inte uppkopplad

Patagonia Puckerware och A/C skjortor. Torkar väldigt fort och sköna. Favoritmodeller.
Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 02:56
DoktorGlas DoktorGlas är inte uppkopplad

Man måste funka väldigt olika. Ser ofta att folk föreslår nylon. För mig är det som att ha på sig en plastpåse. Svetten rinner och den stannar kvar innanför plagget vilket känns jäkligt obehagligt. Minns med fasa tiden när nylon var ett poppis material. Däremot tycker jag inte att en bomullst-shirt är obehaglig även om den blir fuktig.

En tunn, vid bomullsskorta tycker jag är superskönt. Riktigt stor och flaxig ska den vara. Bär man rygga förtas ju tyvärr lite av effekten.
Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 07:46
qy qy är inte uppkopplad

Om du är ute efter maximal kyleffekt är ju bomull bra som håller kvar fukten mot kroppen.

Om du är ute efter att hålla dig så torr som möjligt och hyfsat sval, syntet som transporterar bort fukten från kroppen effektivast, funktionsplagg eller en tunn sval skjorta. Även merionull kan transportera bort fukt.
Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 09:32

Vitsen med svettning är att avdunstningen sker nära huden som då kyls så att blodet kan kylas av.

Thure
Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 18:50
Picea Picea är inte uppkopplad

Det material som torkar fortast borde vara svalast, eftersom huden kyls när vätskan dunstar. Jag röstar alltså på att ull och syntet är svalare än bomull. Att tröja är svalare än bar överkropp beror nog främst på att tyget skuggar kroppen och skyddar mot värmen utifrån.
Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 22:40
qy qy är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av thureb Visa inlägg
Vitsen med svettning är att avdunstningen sker nära huden som då kyls så att blodet kan kylas av.

Thure
Citat:
Ursprungligen postat av Picea Visa inlägg
Det material som torkar fortast borde vara svalast, eftersom huden kyls när vätskan dunstar. Jag röstar alltså på att ull och syntet är svalare än bomull. Att tröja är svalare än bar överkropp beror nog främst på att tyget skuggar kroppen och skyddar mot värmen utifrån.
Problemet (i det här fallet) är att ull och syntet transporterar bort svetten från huden innan avdunstningen, För att effektivaste kylningen ska ske ska vätskan dunsta när den är i kontakt med huden och då får man leva med att man är våt (i bomull).

Men ibland kan det du vara trevligare att vara torr än att ha en superoptimerad avkylningsprocess. Jag föredrar själv för det mesta en lös supertunn syntetskjorta i varmt soligt väder som då i första hand ger skugga för huden.

Bomull kan ju även ha sina risker om man är varm pga kraftig fysisk aktivitet snarare än omgivningstemperatur då man riskerat att bli snabbt nerkyld om man upphör med aktiviteten t ex vid en paus.
Svara med citat
Gammal 2018-08-05, 23:02

Citat:
Ursprungligen postat av qy Visa inlägg
Bomull kan ju även ha sina risker om man är varm pga kraftig fysisk aktivitet snarare än omgivningstemperatur då man riskerat att bli snabbt nerkyld om man upphör med aktiviteten t ex vid en paus.
Många olika strategier kan användas.
Att förlora onödigt mkt vätska ser jag som en viktig risk att tänka på framför allt vid långvarigt fysiskt arbete. Att då känna sig lite blöt och kall kan vara ett mindre problem. Samtidigt så förlorar man vätska även när man fryser via ökad urinproduktion. Så på och av med kläder beroende på ansträngningsgrad och omgivningsfaktorer kommer man inte undan.

Thure
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:53.

Logga in