många små repor i belagen

Så fint du skrev en "uppföljning".
Även belag utan repor torkar, så skidorna ska vallas oavsett.
För bästa resultat, värm in ny valla nu, sickla av belaget precis innan nästa skidtur. Det är bara bra om det ligger ett lager valla på under sommarförvaringen.
 
Sickla belagen någorlunda slätt och valla skidorna med vax, vallajärn, sickel och borste. Det är nog.
Kör dock inte ovallat, det torkar ut belagen och framförallt, är det kramsnö så kan det på ovallade skidor bli totalstopp, jag har otaliga gånger haft flera barn som gång på gång fått 10-15 cm snölager som fastnat i skidorna. (Jag jobbar som skidlärare.)
Mycket knackande och skrapande samt snabbvalla fixar det ett par timmar, men dagen efter är belagen ännu torrare.

Slipning av belagen är definitivt något du bör göra när du ska sälja skidorna, det gör mycket för andrahandsvärdet.

Är av annan åsikt, ta och slipa belagen men gör det för dig själv och barnen och inte bara för nästa ägare...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Är mina kontrollremmar feljusterade eller för små? Skidor allmänt 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...